به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، محسن نامداری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه اندیشان اطلس و عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز (NGV) طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسعه NGV و دستیابی به دستاوردهای کلان آن برای کشور را در قالب تدوین برنامه هفتم توسعه در سطح کلان در حال پیگیری هستیم، افزود: با ادامه مسیر فعلی، در سال ۱۴۱۰ با روزانه کسری ۶۰ میلیون لیتری در مصرف بنزین و کسری ۴۵ میلیون لیتری در مصرف گازوئیل مواجه خواهیم شد.
اگر CNG را در سبد سوخت نداشتیم، همین الان یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین منطقه بودیم
نامداری با بیان اینکه درحال حاضر در هرساعت ظرفیت عرضه ۳ میلیون مترمکعب و در شبانه روز ظرفیت عرضه ۴۸ میلیون مترمکعب CNG برای خودروها وجود دارد:، گفت: با مصرف روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب CNG، نیمی از ظرفیتهای ایجاد شده در این صنعت خالی است؛ درحالی که با دوبرابر شدن سهم CNG در سبد سوخت کشور، بدون نیاز به سرمایهگذاری از سوی دولت و بدون تحمیل باری برای دولت، میتوان مشکلات ناترازی بنزین را در سال آینده رفع کنیم.
عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز (NGV) تصریح کرد: اگر CNG را در سبد سوخت نداشتیم، همین الان یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین منطقه بودیم.
وی ادامه داد: درحالی که تاکنون ۲.۸ میلیارد دلار در صنعت CNG کشور هزینه شده، ۵۰ میلیارد دلار برای کشور ناشی از صرفهجویی مصرف بنزین، دستاورد اقتصادی داشته است.
نامداری با تأکید بر ضرورت توسعه CNG در حملو نقل سبک و سنگین کشور گفت: درحال پیگیری طرحی هستیم که بتوانیم از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۷، سهم جایگزینی CNG با مصرف روزانه بنزین را به ۵۲ میلیون لیتر معادل و سهم جایگزینی CNG با مصرف روزانه گازوئیل را به ۹ میلیون لیتر برسانیم.
وی افزود: در صورت تحقق این برنامه، ظرف ۶ سال برای کشور ۲۳.۸ میلیارد دلار ارزش اقتصادی ایجاد میشود.
عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز (NGV) از موفقیت متخصصان داخلی برای دوگانهسوز کردن اولین لوکومتیو در کشور خبر داد و گفت: همچنین در سال جاری توانستیم اولین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور را رونمایی کنیم؛ همچنین اولین ایسوزوی ۴ سیلندر را دوگانهسوز کردیم.
وی ادامه داد: کشور چین که روزانه ۴۲۰ میلیون مترمکعب گاز وارد میکند، ۲۱۰ میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی در بخش حملو نقل مصرف میکند که از این رقم، مصرف ۱۳۰ میلیون مترمکعب در حملونقل برون شهری است.
قاسمی: در کشور ما بهدلیل تعدد تغییرات مدیریتی در بازههای کوچک زمانی، یک سردرگمی در عملکردها دیده میشود اما به جرأت میتوان گفت که توسعه کشور باید با محوریت صنعت گاز انجام شود
نامداری با بیان اینکه NGV راهکاری برای کاهش مشکلات تأمین سوخت کشور است، خاطرنشان کرد: مسیر زنجیره ارزش کشور از گاز میگذرد و باید زنجیره ارزش را از چاه تا چرخ تکمیل کنیم.
صنعت گاز مزیت اقتصادی ایران است
در ادامه این مراسم، محمود قاسمی، عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز (NGV) با بیان اینکه کشورهای توانمند توسعه خود را حول محور ظرفیتهایی که رونق اقتصادی، اشتغالآفرینی و دستاوردهای متعدد داشته میگذارند، گفت: در کشور ما بهدلیل تعدد تغییرات مدیریتی در بازههای کوچک زمانی، یک سردرگمی در محوریت بخشی به توسعه در عملکردها دیده میشود اما به جرأت میتوان گفت که به عنوان یک مزیت محوری، توسعه کشور باید با محوریت صنعت گاز انجام شود.
وی افزود: از منابع عظیم گازی بهرهمندیم و در طی دو دهه اخیر، زیرساختهای بزرگی در صنعت گاز کشور ایجاد شده که امروز میتوانیم با استفاده از این زیرساختها، توسعهای بیش از پیش برای کشور بهارمغان بیاوریم.
قاسمی با بیان اینکه توسعه صنعت NGV امروز میتواند برای کشور دستاوردهای بزرگی بههمراه داشته باشد، گفت: درحال حاضر تنها در حملونقل سبک کشور توسعه CNG را شاهد هستیم و روزانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب معادل ۲۳ میلیون لیتر مصرف بنزین با CNG جایگزین شده است.
وی ادامه داد: درحالی که ظرفیت استفاده از گاز در حملو نقل سنگین کشور هنوز توسعه نیافته، در صورت توسعه در این بخش و استفاده از ظرفیتهای خالی عرضه CNG در حملونقل سبک کشور، میتوانیم مصرف روزانه CNG کشور را به ۶۰ میلیون مترمکعب برسانیم و بدین صورت، علاوه بر توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، چالشهای تأمین سوخت بخش حملو نقل کشور را مرتفع کنیم.
انتفاع ناشی از صرفهجویی مصرف بنزین با جایگزینی CNG یکدلار در هر لیتر است. ضمن اینکه توسعه CNG در راستای کاهش آلایندگی هوا نقش پررنگی ایفا خواهد کرد
عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز (NGV) انتفاع ناشی از صرفهجویی مصرف بنزین با جایگزینی CNG را یکدلار در هر لیتر عنوان کرد و گفت: توسعه CNG در راستای کاهش آلایندگی هوا نقش پررنگی ایفا خواهد کرد و در صورت توسعه این بخش، دستاوردهای زیستمحیطی نیز به دستاوردهای اقتصادی آن افزوده میشود.
وی افزود: اگر سیاستگذاران حمایت جدی از توسعه CNG در حملونقل سبک و سنگین کشور کنند، دستاوردهای بزرگی در ابعاد مختلف برای کشور به دنبال خواهد داشت که درحال پیگیری این مهم از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.
قاسمی خاطرنشان کرد: اگر در ۳ سال اخیر، از صنعت CNG کشور حمایت جدی بهعمل آمده بود و شاهد توسعه سهم CNG در سبد حملو نقل کشور بودیم، امروز و در سال ۱۴۰۲، چالشی در تأمین بنزین و گازوئیل مورد نیاز بخش حملو نقل کشور نداشتیم.
اگر CNG نبود ایران واردکننده بنزین میشد
در ادامه این مراسم، جواد مرزبان راد، استاد دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: گاز طبیعی در ایران و جهان بسیار بااهمیت است به طوری که یکی از ریشههای اصلی شکلگیری بسیاری از جنگها، از جمله جنگ سوریه، جانگ آذربایجان و ارمنتسان، جنگ اوکراین و روسیه، حنگ امریکا و عراق و … گاز و نفت بوده است.
وی افزود: صنعت گاز سه بخش مهم عرضه یا تولید، بخش میانی یا سیستمهای جمعآوری و عرضه و بخش مصرف دارد که در بخش مصرف، صنعت، خانگی و حمل و نقل است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه “سهم گاز در بخش حملونقل اهمیت ویژهای دارد، بهطوریکه در دهههای اخیر در همه دنیا به این موضوع توجه ویژهای صورت گرفته”، گفت: امروز شاهد رونمایی از یک کتاب تحقیقی مهم با موضوع موتورهای گازسوز هستیم که به همت انجمن NGVکشور و شرکت دانش بنیان توسعه اندیشان اطلس تهیه شده است.
همچنین در این مراسم از کتاب موتورهای گازسوز برای خودروهای تجاری رونمایی شد.