به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، کراس اوور برقی EV6 GT محصولی هیجانانگیز از کیا با شتابِ همسطح لامبورگینی اوروس است! در ادامه به مزایا و معایب ای وی 6 جی تی میپردازیم.
کیا سال گذشته در طول هفته خودرو مونتهری که موقعیتی ویژه برای دنبالکنندگان اخبار خودرو است، نسخه GT عملکردبالای EV6 را به نمایش گذاشت. این کراس اوور کرهای که قیمت مقرون به صرفه، خروجی 576 اسب بخاری و زبان طراحی روز کیا را در خود جا داده بود، عملاً روی بقیه محصولات که حتی گرانتر بودند سایه انداخت. حالا در ادامه نگاهی به نقاط ضعف و قوت ای وی 6 جی تی خواهیم داشت؛ آیا این خودرو کیا میتواند انتظارات از یک خودرو عملکردمحور با قوای محرکه الکتریکی را برآورده کند یا خیر؟
نگاهی به نقاط ضعف و قوت کیا EV6 نسخه GT
سرعت و عملکرد ای وی ۶ جی تی
تریم GT-Line دو دیفرانسیل که پیش از این بالاردهترین نسخه کیا EV6 بود، میتوانست 320 اسب بخار قدرت و 604 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خروجی به نوبه خود در سطح بالایی قرار داشت؛ برای اینکه دید واضحتری نسبت به این موضوع داشته باشید کافی است بدانید که پورشه 718 کایمن حداکثر 300 اسب بخار قدرت و 379 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که وزن این خودرو اسپرت دو درب آلمانی یک سوم از محصول کیا کمتر بود.
حالا کیا EV6 GT با بهرهگیری از 2 موتور الکتریکی توان تولید قدرت 576 اسب بخار و گشتاور 738 نیوتن متر را دارد. اگر بخواهیم کماکان مقایسه با محصولات پورشه را ادامه بدهیم، این کراس اوور کیا 142 اسب بخار قدرت بیشتری را از شاسی بلند پورشه کاین توربو تولید میکند، در حالی که گشتاور تولیدی آن هم عملاً با کاین توربو S E-Hybrid یکسان است. به اینها باید این را هم اضافه کرد که اس یو وی پورشه حدود 410 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به EV6 GT دارد.
نسخه جی تی کراس اوور تمام برقی کیا با این پیشرانه 576 اسب بخاری فقط به 3.4 ثانیه زمان نیاز دارد تا از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. این یعنی ساخته کیا از خودروهای اسپرت نامداری مثل مرسدس بنز آ ام گ جی تی، فراری کالیفرنیا T و مک لارن 750S پرشتابتر است. در یک کلام، بهجز اینکه EV6 GT بهعنوان یک خودرو الکتریکی سرعت بالایی دارد، بهصورت کلی هم خودرویی پرسرعت در نظر گرفته میشود.
کیا EV6 GT روی کاغذ با ارقام پیشرانه خود خیلی از سدانهای اسپرت را کنار میزند، اما به هر حال نمیتواند این واقعیت را نادیده بگیرد که یک کراس اوور 2174 کیلوگرمی است. به همین خاطر، این خودرو شاید بهترین گزینه برای فشردن پا روی پدال ترمز در جادههای پرپیچ و خم نباشد؛ هرچند سیستم چهار چرخ محرک، سیستم تعلیق تطبیقی، حالتهای اسپرت و جیتی و همچنین تایرهای تابستانی با چسبندگی بیشتر را پشتوانه خود دارد. این واقعیتی است که در مواجهه با کراس اووری به این اندازه و وزن باید آن را مد نظر قرار داد.
با وجود این، این ساخته کیا در ترمزگیری توانایی چشمگیری را از خود نشان میدهد و سیستم ترمز با بقیه تدابیری که برای آن اندیشیده شده است، میتواند وزن 2 تنی این کراس اوور کرهای را به سرعت متوقف کند. در نتیجه، راننده پشت فرمان این خودرو این قابلیت را دارد تا در حالی که با سرعت در حال حرکت است، نزدیک پیچ توقف کند و مجدداً در کسری از ثانیه شتاب بگیرد. شکل ارتقا یافته قابلیت بازیابی انرژی از ترمز (Regenerative Braking) هم که در حالت GT در دسترس قرار دارد، روی بهبود ترمزگیری و در نتیجه هندلینگ خودرو، خصوصاً در پیچها تاثیر میگذارد.
همانطور که پیشتر ذکر شد، موتورهای الکتریکی نسخه GT کیا EV6 قادر به تولید قدرت 576 اسب بخارند. قدرت تولیدی نزدیک به 600 اسب بخار برای خودرویی با برچسب قیمت 60 هزار دلار توجه هر کسی را جلب میکند، ولی باید به این موضوع توجه داشت که راننده همیشه نمیتواند این خروجی را از این اس یو وی بگیرد. عملاً وقتی میتوان به این خروجی دست پیدا کرد که خودرو در حالت مخصوص GT باشد. در غیر این صورت، در حالتهای نرمال و اسپرت خروجی تا 430 اسب بخار محدود شده است و در حالت اکو هم چیزی بیش از 287 اسب بخار نصیب راننده نمیشود.
اول از همه باید بدانید که محدودیت خروجی در خیلی از خودروهای عملکردمحور اعمال میشود. با این حال، این تنها مانعی نیست که جلو تولید حداکثر قدرت ممکن توسط این کراس اوور برقی را میگیرد. گذشته از محدودیت خروجیِ هر حالت، فقط وقتی در حالت GT خودرو میتواند حداکثر خروجی 576 اسب بخاری را تولید کند که باتری آن 70 درصد یا بیشتر شارژ داشته باشد. هرچه درصد شارژ باتری از این حداقل کمتر باشد، خروجی هم به همان ترتیب کاهش پیدا میکند. حتی بنا به گزارشهای رسیده از مالکان این خودرو، دما هم علاوه بر میزان شارژ باتری به نوبه خود در قدرت تولیدی تاثیرگذار است.
فضای داخلی
کیا المانهای خاصی با ماهیت اسپرت را برای فضای داخلی کیا EV6 نسخه GT در نظر گرفته است. مثلاً حالا صندلیهای باکت اسپرت جای صندلیهای معمولی قبلی با تنظیم برقی را گرفتهاند. این صندلیهای اسپرت همچنان دارای قابلیت گرمایش هستند، ولی خبری از سیستم سرمایشی که در صندلیهای تریم GT-Line پیادهشده بود، در آنها نیست. تریم سبز نئونی که جلوه اسپرت دارد هم روی روکش جیر مشکی صندلیها به چشم میخورد و باید اعتراف کرد که این گزینه بهتر از چرم گیاهی نسخههای پایینردهتر این شاسی بلند است.
صندوق عقب ای وی ۶ نسخه جی تی نسبت به اسپرتهایی که میتوانند عنوان رقیب آن را بگیرند، فضای بیشتری را پیش رو راننده میگذارد. این شاسی بلند کرهای زمانی که صندلیهای عقب در حالت عادی خود باشند، مجموعاً ۶۹۰ لیتر فضای بار دارد و با تا کردن این صندلیها فضای بار آن تا ۱۴۲۱ لیتر افزایش پیدا میکند؛ این حجم برای کاربریهای روزمره حتی بیشتر از حد کافی است.
فناوریهای روز برای خودرو الکتریکی مدرنی مثل کیا EV6 GT ضروریاند و این کراس اوور هم انتظارات در این زمینه را محقق میکند؛ نشان به آن نشانی که دو نمایشگر 12.3 اینچی متصل به هم روی داشبورد آن جا گرفتهاند و همچنین با امکاناتی مثل سیستم کمکراننده پیشرفته Highway Driving Assist 2 تجربه رانندگی را برای راننده تسهیل میکند. البته مسائلی مثل نبود پشتیبانی بیسیم از رابطهای اپل کارپلی و اندروید اوتو و کیفیت پایین پلاستیکمانند برخی از اجزای کابین، خصوصاً کنسول مرکزی میتوانند آزاردهنده باشد. بهصورت کلی اما فضای داخلی این کراس اوور کیا حس خودرویی باکیفیت را القا میکند.
شعاع حرکتی کراس اوور برقی EV6 GT
مصرف بهینه سوخت یا انرژی معمولاً در لیست اولویتهای خودروهای عملکردمحور جایی ندارد و کیا EV6 GT هم از این قاعده مستثی نیست؛ بهخصوص اینکه خروجی بالا، وزن 2 تنی و رینگهای بزرگ مصرف آن را بالا میبرند. بر اساس برآوردها، نسخه GT این کراس اوور عملکردمحور با یک بار شارژ میتواند مسافت 331 کیلومتر را طی کند، در حالی که نسخه GT-Line دو دیفرانسیل آن 405 کیلومتر شعاع حرکتی دارد. همین موضوع شاید یکی از نقاط ضعف این محصول کیا باشد، ولی از طرفی دیگر افرادی که به سراغ آن میروند احتمالاً بیشتر از هر چیزی به عملکرد اهمیت میدهند.
این در حالی است که کیا و بهصورت کلی گروه هیوندای به تولید محصولات کممصرف شناخته میشوند؛ حتی همین پلتفرم E-GMP که EV6، آیونیک 5 و جنسیس GV60 بر پایه آن ساخته شدهاند، به عمر قابل توجه باتری و سرعت بالای شارژ شهرت دارد. بهعنوان نمونه هم میتوان نسخه لانگ رنج EV6 را یادآوری کرد که قابلیت پیمایش حدود 500 کیلومتر با یک بار شارژ را دارد.
جمعبندی
کیا EV6 GT چه خودروهای عملکردمحور مرسوم و چه الکتریکیهای پرشتاب امروزه را به چالش میکشد؛ با ارائه خروجی، سرعت و عملکرد سطح بالا با قیمتی که برای یک خودرو تمام الکتریکی اصلاً گران به نظر نمیرسد. در همین حال، با امکانات رفاهی و المانهایی که برای راحتی سرنشینان تدارک دیده شده است، این شاسی بلند در حالت عملکردمحور اسپرت GT عملاً تفاوتی با نسخه استاندارد آن از لحاظ راحتی ندارد.
حالا با این اوصاف، اگر فقط یک دلیل برای نخریدن نسخه GT وجود داشته باشد، این است که نسخه استاندارد EV6 برای عموم رانندگان چیزی کم از GT ندارد؛ به عبارتی دیگر، شاید مشخص کردن وجه تمایز عمده GT در مقایسه با نسخه استاندارد کار دشواری باشد؛ بهجز توانایی آن در شتابگیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت که در حد و اندازه سوپر اس یو وی لامبورگینی اوروس است.