به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، قوای محرکه نمونه فیسلیفت جدید JAC S5 و KMC J7 از نمونه 1.5 لیتری توربو با پاشش مستقیم سوخت یا همان GDI است و حداکثر گشتاور آن 251 نیوتنبرمتر و حداکثر قدرت آنهم 271 اسببخار است. نیرو و گشتاور این قوای محرکه از طریق یک جعبهدنده دوکلاچه 6 سرعتهتر با کد مشخصه HFC DTF630 فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. همین قوای محرکه و جعبهدنده علاوه بر این دو خودرو در سدان لوکس همین شرکت یعنی JAC Refine A60 و ون M6 نیز استفادهشده بود که البته این سدان و ون به بازار ایران عرضه نشدند.
استفاده از یک قوای محرکه و جعبهدنده در چند خودرو متفاوت باعث میشود شرکت JAC و کرمانموتور ازلحاظ پشتیبانی فنی، تأمین قطعات یدکی و آموزش کارکنان دغدغه کمتری داشته باشند. این اقدام فقط منحصر به شرکت JAC و کرمانموتور نیست و در حال حاضر و در دنیای خودرو، اکثر خودروسازان چنین رویکرد و یکسانسازی دارند، بهعنوانمثال در اکثر خودروهای شرکت CHERY و مدیران خودرو و زیرمجموعههای آنها همچون COWIN و فونیکس ازجمله آریزو5، آریزو6پرو، تیگو5پرو و تیگو7پرو و بهمن ریسپکت از یک موتور 1.5 لیتری توربو با کد مشخصه SQRE4T15C و جعبهدنده CVT با کد مشخصه 025CHC یا همان CVT25 استفاده میشود. صدالبته که حتی اگر سختافزار یعنی قوای محرکه و جعبهدنده دو خودرو شبیه هم باشند، برنامه نرمافزاری واحد کنترل قوای محرکه یا همان ECU و برنامه نرمافزاری واحد کنترل جعبهدنده یا همان TCU آن دو خودروی با یکدیگر تفاوت خواهد بود.
پس از معرفی KMC J7، مشخصات فنی این خودرو در تمامی وبگاهای خودرویی منتشر شد و تقریباً در همه این وبگاها و ویدئوها اعلامشده که قوای محرکه KMC J7 همان قوای محرکه Sehol A5 PLUS است ولی با توجه به شرایط کشورمان حداکثر قدرت آن به 172 اسببخار و حداکثر گشتاور آن به 280 نیوتنبرمتر محدود شده است و جعبهدنده آنهم از نمونه دوکلاچه 6 سرعته تر هست. همچنین دیدهشده که در بعضی از وبگاهای خودرویی کشورمان اعلام میشود جعبهدنده KMC J7 دقیقاً همان جعبهدنده خودروهای JAC S5 و KMC K7 است که اینچنین نیست و جعبهدنده KMC J7 هم ازلحاظ سختافزاری و ضرایب دندهها و هم ازلحاظ کد مشخصه با جعبهدنده خودروهای JAC S5 و KMC K7 فرق دارد.
بر روی خودرو Sehol A5 PLUS و دیگر خودرو شرکت SEHOL یعنی Sehol QX یا JAC JS6 که بر مبنای بنسازه یا همان Platform جدید شرکت JAC به نام Modular Intelligence Structure ساختهشدهاند، قوای محرکه 1.5 لیتری توربو GDI با کد مشخصه HFC4GC1.6E با حداکثر قدرت 184 اسببخار و حداکثر گشتاور 300 نیوتنبرمتر نصبشده است. نیرو و گشتاور تولیدشده توسط این قوای محرکه از طریق یک جعبهدنده دوکلاچه 6 سرعته تر فقط به چرخهای جلو منتقل میشود و کد مشخصه آنهم HFC DTF632 است.
این جعبهدنده نمونه بهروز شده و قویتر جعبهدنده HFC DTF630است و مسلماً شرکت JAC حین بهروزآوری آن ایرادهای نمونه قبلی را رفع نموده است. لازم به ذکر است بنسازه یا همان Platform جدید شرکت JAC به نام Modular Intelligence Structure حاصل 5 سال تلاش 5000 مهندس و 10 میلیارد یوان معادل 1.4 میلیارد دلار سرمایهگذاری است و از سوی گروه معظم فولکسواگن به این پلتفرم ژن پلتفرم معروف MQB تزریقشده است.
برای مقایسه در زیر ضرایب دنده دو جعبهدنده قدیمی و ضعیفتر HFC DTF630 خودروهای JAC S5 و KMC K7 و جعبهدنده جدید و قویتر HFC DTF632 خودرو Sehol A5 PLUS و Sehol QX یا JAC JS6 آورده شده است. شایانذکر است منبع این اطلاعات فایل نحوهی تعمیر جعبهدنده JAC S5 و مجوزهای صادرشده دو خودرو JAC X7 و JAC JS6 برای عرضه در بازار روسیه است که در کشور روسیه بهاختصار به آن OTTC گفته میشود.
اما اجازه بدهید به همین بهانه به تاریخچه جعبهدنده دوکلاچه 6 سرعته تر شرکتJAC بپردازیم. درحالیکه در سالهای ابتدای قرن جدید بسیاری از شرکتهای خودروسازی چینی تمایل بیشتری به خرید مستقیم جعبهدندههای اتوماتیک از شرکتهایی مانند Getrag، ZF، Jatco و Aisin داشته و در حال حاضر هم دارند، شرکتJAC و شرکت Great Wall در مورد بالاترین رده خودروهایشان رویکرد دیگری داشته و نتیجه آن ساخت یک جعبهدنده دوکلاچه 6 سرعته تر توسط شرکت JAC و یک جعبهدنده دوکلاچه 7 سرعته تر توسط شرکت Great Wall شده است.
در سال 2009 شرکت JAC مسیر راهبردی و نقشه راه خود برای ساخت یک جعبهدنده اتوماتیک دوکلاچه را تبیین نمود. این فعالیت در راستای سیاست ملی چین بانام “برنامه 863” بود. یک سال قبل از آن یعنی در سال 2008 “گروه ملی توسعه و بازنگری” رهبری و هدایت “برنامه 863” را بر عهده گرفت و به شرکتهای خودروسازی چین یعنی FAW, SAIC, Dongfeng, Changan, Chery, Brilliance, Jianghuai, Changfeng, Geely, GAC, BAIC, Great Wall, و غیره پیوست تا شرکت سرمایهگذاری Zhongfalian تأسیس شود. سپس اتحاد توسعه چین یا همان China Development Alliance و شرکت BorgWarner ایالاتمتحده آمریکا با نسبت سرمایهگذاری 34 به 66 شرکت BorgWarner United Transmission را تأسیس کردند.
دلیل این اتحاد هم استفاده از مجموعههای دوکلاچه عالی شرکت BorgWarner ایالاتمتحده آمریکا بود زیرا در همه جعبهدندههای دوکلاچه تر خودروسازهای معروف از مجموعههای دوکلاچه عالی شرکت BorgWarner استفاده میشود و در مقابل آن در همه جعبهدندههای دوکلاچه خشک خودروسازهای معروف از مجموعههای دوکلاچه خشک شرکت Luk استفاده میشود.
پس از مشخص شدن نقشه راه و مسیر راهبردی و انتخاب جعبهدنده دوکلاچه بهعنوان محصول موردنظر، شرکت JAC بین دوراهی جدیدی قرار گرفت. یک راه به انتخاب و نصب نمونه “کلاچ خشک” منتهی میشد و راه دیگر به انتخاب و نصب نمونه “کلاچ تر”. در مقایسه با جعبهدنده دوکلاچه خشک، جعبهدنده دوکلاچه تر دارای پایداری بهتری هستند و میتوانند گشتاور بیشتری را منتقل کنند، علاوه بر این با توجه به اینکه شرکت BorgWarner کارخانه ساخت ماژولهای دوکلاچه را در شهر دالیان چین داشت، مجموعه دوکلاچه تر برای جعبهدنده جدید انتخاب شد.
این مجموعه دوکلاچه تر ساخت شرکت BorgWarner دقیقاً در خودرو لوکس شرکت Great Wall یعنی WEY 7 نیز نصبشده است. البته وزن جعبهدنده دوکلاچه 7 سرعته تر شرکت Great Wall برابر 85 کیلوگرم و بیشتر است ولی در عوض میتواند تا 450 نیوتنبرمتر گشتاور را منتقل کند. این مجموعه دوکلاچه تر ساخت شرکت BorgWarner در مقایسه با سایر قطعات جعبهدنده قیمت بیشتری دارد و به قولی گرانبهاترین قطعهای است که برای ساخت این جعبهدنده باید از سایر شرکتها خریداری نمود.
شرکت JAC جعبهدنده دوکلاچه خود را بر اساس جعبهدنده دوکلاچه شش سرعته شرکت فولکسواگن با کد DQ250 ساخت. ولیکن چون شرکت JAC درزمینهٔ نوشتن نرمافزار و تنظیم پارامترها تجربه کافی نداشت از تجربه و تخصص شرکت آلمانی Hofer Powertrain استفاده نمود. شرکت آلمانی Hofer powertrain با سایر شرکتهای خودروساز چینی و غیر چینی نیز همکاری دارد و برای مثال موتورهای خودروی چینی و تمام برقی Neta S توسط شعبه مستقر در شانگهای شرکت آلمانی Hofer Powertrain ساخته میشوند یا اینکه باطریهای خودروی اسپرت سوئیسی و تمام برقی Piëch GT با همکاری شرکت آلمانی Hofer Powertrain ساخته میشوند. نوشتن نرمافزار و تنظیم پارامترها توسط خود شرکت JAC باعث میشود برای بهروزرسانیهای آتی و رفع ایرادهای نرمافزاری نیازی به پرداخت هزینه به شرکتهای اصلی تولیدکننده جعبهدندههای دوکلاچه همچون Getrag و ZF نباشد و بهنوعی شرکت JAC در این زمینه استقلال کامل دارد.