به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصادآنلاین،خرید خودرو دست دوم چالشهای زیادی دارد که در صورت عدم آگاهی و شناخت کامل، ممکن است خریدار دچار ضرر و زیان زیادی شود، اما این آگاهی و شناخت از کجا حاصل میشود؟
بر اساس آمار، ۸۱ درصد خودروهای دست دوم که برای فروش قرار داده میشوند از سوی فروشنده سالم معرفی میشوند، این در حالیست که ۶۰ درصد این خودروها دارای مشکلات فنی، بدنه یا هر دو هستند. اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
به رنگ خودرو حساس باشید!
بیش از ۴۰ درصد خودروهای دست دوم دارای انواع رنگشدگی در گلگیرها، درها، سقف یا کاپوت هستند؟ آیا میدانید این رنگشدگیها به چه میزان بر قیمت خودرو تاثیر میگذارد؟
رنگشدگی تنها یک درب پژو ۲۰۷ منجر به کاهش حدودا ۲۰ میلیون تومان از قیمت نمونه کمکارکرد این خودرو میشود. این کاهش قیمت برای یک هیوندای سانتافه تا حدود ۶۰ میلیون تومان افزایش مییابد. علاوهبر این وقتی که این آسیب در سقف خودرو باشد، قیمت هیوندای سانتافه تا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان کاهش خواهد داد؛ بنابراین حتما نسبت به رنگ خودرو وسواس داشته باشید.
آسیب بدنه و شاسی را جدی بگیرید
آسیب شاسی خودرو نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شاسی خودرو تنها در ضربات شدید تغییر شکل میدهد که در بسیاری از این ضربات، زاویه چرخها بههمریخته و باعث میشود خودرو در هنگام رانندگی به یک سمت متمایل شود. برای اصلاح شاسی باید فرایند شاسیکشی انجام شود و در نتیجه خودرو هرگز استقامت قبلی را نخواهد داشت.
قبل از خرید خودرو دست دوم خودرو را از نظر فنی به دقت بررسی کنید
۳۲ درصد از خودروهای دست دوم دارای انواع مشکلات فنی هستند!
عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمانپذیری خودرو را حتما تست کنید. ترمزها را حتما امتحان کنید و اگر مجبور شدید، ترمزها را تا آخر بگیرید، درصورتیکه خودرو عملکرد ناهماهنگی داشت احتمالا در سیستم ترمزها ضعف وجود دارد. علاوهبر این در محیطی امن و در سراشیبی، ترمز دستی خودرو را به سمت جلو و هم رو به عقب تست کنید و مطمئن شوید که صدای جیغ مانند یا غیرطبیعی در هنگام ترمز کردن به گوش نمیرسد. به تمام قسمتهای خودرو به صورت عمودی فشار زیادی وارد کنید؛ در حالت طبیعی باید ماشین به شکل اولیه خویش بازگردد، اما اگر ماشین شروع به لرزیدن کرد نشانگر آن است که سیستم تعلیق اتومبیل نیاز به تعمیر دارد.
با دقت تمام موتور خودرو و قسمتهای برقی خودرو مانند چراغها، راهنما، بوق، آب پاش و… را بررسی کنید. وجود نشانههایی مثل روغنکاری جدید یا لحیم و گاهی اوقات تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور میتواند نشاندهنده دستکاری و تعمیر موتور باشد. به صدای موتور هم دقت کنید. متاسفانه برخی از فروشندگان داخل موتور و جعبه دنده خودرو روغن غلیظ میریزند تا صداهای ناهنجار موتور به گوش نرسد. برای شناسایی این مورد، خودرو را روشن کرده و بگذارید مدتی بهصورت درجا کار کند.
به دود اگزور توجه کنید؛ موتور را روشن کنید و بگذارید تا ۵ دقیقه روشن باشد اگر دود خارج شده از اگزور سیاه بود یعنی کاربراتور به درستی کار نمیکند، اما اگر دود آبی بود یعنی کاربراتور ایراد اساسی دارد و نیازمند تعمیر است.
رادیاتور را بررسی کنید تا آب از جایی درز نکند، چون در اینصورت نیازمند تعویض است. برای اطمینان از خراب نبودن رینگ پیستون، میله اندازهگیری روغن را بررسی کنید؛ وجود خالهای مایل به خاکستری رنگ یا قطرات آب روی میله اندازهگیری روغن نشان میدهد که رینگ پیستون خراب است.
نسبت به کارکرد خودرو حساس باشید!
آیا میدانید کیلومتر کارکرد ۲۰ درصد از خودروهای دست دوم دستکاری شده است! از نظر کارشناسان خودرو، میزان متوسط پیمایش خودرو، حدود ۲۰ هزار کیلومتر در سال است. خودروهای با میزان کارکرد بالاتر اغلب برای مصارفی غیر از مصرف شخصی استفاده میشوند که البته خرید خودروهای اینچنینی توصیه نمیشود. با توجه به مواردی همچون میزان خوردگی دیسک چرخها، باز و بسته شدن پیچهای برخی از قطعات موتور خودرو، چرم صندلی، روکش فرمان، دسته دنده و… تا حدودی میتوان مقدار کارکرد خودرو را حدس زد، اما چنین مواردی بههیچوجه قابل اتکا نیستند و نمیتوانند اطلاعات دقیقی از میزان کارکرد واقعی خودرو را به ما بدهند.
به خودروی تمیز با قیمت پایینتر از بازار شک کنید
یکی از مهمترین نکات در راهنمای خرید خودرو دست دوم بررسی قیمت خودرو است. خودروهای تمیز با قیمت پایینتر از قیمت معمول بازار همواره شکبرانگیز هستند.. متاسفانه کلاهبرداران با آگهی کردن خودروی تمیز دیگران زیر قیمت بازار میلیونها تومان پیش پرداخت دریافت میکنند و غیب میشوند!
لاستیکها را بررسی کنید
لاستیک کهنه ایمنی خودرو را به خطر میاندازد. از طرفی بههیچ عنوان نمیتوان برای لاستیک تاریخ انقضا تعیین کرد، زیرا عوامل متعددی مانند حرارت، نحوه نگهداری در انبار و شرایط استفاده میتوانند بهشدت در کاهش عمر لاستیک تاثیرگذار باشند. همین که لاستیکها را بهصورت چشمی چک کنید و همچنان دارای آج باشد کافی است. حتما لاستیک زاپاس را هم چک کنید.
حتما تست رانندگی انجام دهید
تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند نمایان میکند. این موضوع به ویژه در مورد خودروهای خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
همه آپشنها را بررسی کنید
شاید آپشن خودرو برای خریداران ایرانی یک ارزش افزوده محسوب شود، اما بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه وقتی که بدانیم در ۵ درصد خودروهای دست دوم آپشنها به درستی کار نمیکنند!
• بخاری و کولر را حتما چک کنید. کیفیت پرتاب خروجی کولر را حتما بررسی کنید و ببنید که خودرو گاز کولر دارد یا نه؟
• داخل کابین را به دقت بررسی کنید. وضعیت پوشش صندلیها، سالم بودن سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع، برفپاککن، دستگیره درها، چراغها و… را با دقت چک کنید.
محو تبلیغات یا شلوغکاری فروشنده نشوید
در بسیاری از موارد دیده شده که فروشنده با هم دستی تعدادی از نزدیکان خود، با ایجاد شلوغکاری در محل خرید خودرو مبنی بر اینکه خودروی موردنظر از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است، خریدار را اغوا کرده و کاری میکند که خریدار در خرید خودرو عجله کند.
تا حد امکان از واسطهها خرید نکنید
از خرید خودرو با افراد دلال، ناشناس و واسطه بپرهیزید. سعی کنید محل بازدید خودرو را محل کار یا منزل فروشنده تعیین کنید. همچنین در صورت اقساطی خریدن خودرو قبل از معامله چک کنید خودرو در رهن کمپانی سازنده نباشد.
به خوشمعامله بودن خودرو خیلی توجه کنید
بهطور خلاصه میتوان گفت در بین خودروهای تولید و مونتاژ داخل پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، رنو تندر ۹۰، رنو ساندرو، کیا سراتو سایپا و مزدا ۳ نیو و در بین خودروهای خارجی کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و هیوندای النترا سردمدار خوش معامله بودن هستند. در بین شاسیبلندها هم کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه، تیگو ۵، جک S۵ جزو خوشفروشهای بازار محسوب میشوند.
اما در زمینه بدفروشترین خودروهای تولید یا مونتاژ داخل نیز میتوان به لیفان ۸۲۰، لیفان x۵۰، ام وی ام ۵۳۰ و جک J۴ اشاره کرد. میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ، انواع مدلهای جیلی و دی اس و همینطور شاسیبلندهای شرکت سانگیانگ نیز از بدفروشهای وارداتی محسوب میشوند. در حالت کلی خودروهای کرهای از گروه خودروهای وارداتی، بازار دست دوم داغتری نسبت به سایر خودروها دارند و پس از آنها، خودروهای ژاپنی قرار میگیرند. هیوندای سانتافه به ازای هر سال حدودا با ۱۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت روبرو است. در مورد خودروهای لوکس چینی هم حدودا بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان افت قیمت دارند.
در نهایت قیمت را بر اساس ارزش واقعی خودرو تعیین کنید
وقتی همه موارد راهنمای خرید خودرو دست دوم را انجام دادید کافی است قیمت خودرو را بر اساس ارزش واقعی آن تعیین کنید تا قدرت چانهزنی داشته باشید. آیا میدانید که هر قطعه رنگ روی بدنه خودرو به چه میزان باعث افت قیمت آن میشود؟ آیا میدانید عدم عملکرد صحیح هر یک از آپشنهای خودروهای لوکس چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟همانطور که مشخص است برآورد قیمت خودرو تخصصی است که از عهده هر کسی بر نمیآید.