به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین؛ روشهای مختلفی برای فروش خودرو وجود دارد. هر یک هم خوبیها و بدیهایی دارند که میتواند روی نتیجه کلی معاملهتان اثرگذار باشند. کافیاست با قواعد بازی آشنا باشید و انواع روشها را یاد بگیرید و ببینید که مزیتهای کدامیک بر عیبهایش میچربد.
اگر با روشهای مختلف آشنا شوید، با تحلیل نسبی اوضاعی که در آن هستید، بهترین تصمیمها را خواهید گرفت. البته همانطور که گفته شد، هر روشی مزایا و معایبی دارد. سوال اینجاست، راهی هم وجود دارد که هیچ مشکل و خللی در فرایند معامله به شما تحمیل نکند و معاملهتان را بهراحتی آبخوردن به نتیجه برساند؟
در این مقاله درباره روشهای مختلف فروش خودرو، مزایا و معایبشان خواهید خواند. روش ایدئالی هم در میان موارد مختلف معرفی میشود که احیانا آن را نمیشناسید ولی بهاحتمال زیاد به گزینه درجهیک و منتخبِ نابی بدل خواهد شد که به شما کمک میکند، خودرویتان را بیدغدغه بهفروش برسانید.
اگر بخواهیم به روشهای مختلف فروش خودرو اشاره کنیم، موارد زیر به ذهن میآیند:
فروش خودرو به دوست و آشنا
فروش خودرو به نمایشگاههای اتومبیل
فروش خودرو در بازارهای غیررسمی (به دلالان)
فروش خودرو به شکل آنلاین
فروش سفارشی خودرو
فروش خودرو به دوست و آشنا
یکی از راههای فروش خودرو، پیداکردن آشنا و دوستی است که قصد خرید وسیله از شما را دارد. این کار زحمات اندکی دارد اما نمیتوان درباره بیدردسربودن آن کاملا مطمئن بود.
چرا؟ از قدیم گفتهاند که حساب، حساب است و کاکا، برادر. اما حتی زمانیکه شما و آشنایانتان توافق میکنید که به این ضربالمثل اعتقاد داشته باشید، باز هم در پسِ معاملاتتان دلخوریهای زیادی پیش میآید. حتی ممکن است بهخاطر روشننبودن قیمت واقعی فروش و تعارفاتی که در فرهنگ ایرانی وجود دارد، رابطهتان تحت تاثیر قرار گیرد. و یا اینکه بروز مشکلات احتمالی در آینده نیز، تاابد و تا زمانی که با آن دوست یا آشنای گرامیتان چشمدرچشم میشوید، به گردن شما بیفتد.
البته این نوع از فروش خودرو ابعاد روشنی هم دارد که نمیتوان از آنها غافل شد. مثلا اگر هر دو طرف نسبت به رقم معقول خرید و فروش آگاه باشند و فارغ از تعارفهای بیهوده پای معامله بیایند، اعتمادی که میانشان وجود دارد، معاملهای شیرین را رقم خواهد زد. در هر حال، ماجرا از این قرار است که معامله با آشنایان سکهای با دو رو است؛ شاید خوب باشد و شاید هم نه. اگر فکر میکنید که نتیجه خوبی برایتان در پِی خواهد داشت که مشکلی نیست، اما اگر فکر میکنید که شک و شبههای به میان خواهد آمد، توصیهمان این است که دور چنین کاری را خط بکشید؛ یک خط پررنگِ قرمز.
فروش خودرو در نمایشگاههای اتومبیل
نمایشگاه ماشین.
برای فروش خودرو روشهای دیگری هم هست: به سراغ نمایشگاههای اتومبیل بروید و خودرویتان را برای فروش به آنها واگذار کنید. این روش برای کسانی مناسب است که نه قوم و خویشی از آنها داوطلبِ خرید ماشینشان شده است و نه سررشتهای از معامله و اینچیزها دارند. البته در این معاملهها باید درصدی حقالعمل یا بهقول فرنگیها کمیسیون به واسطه فروش بدهید. در مدتزمانی که خودرویتان در نمایشگاه در انتظار مشتری است هم بیوسیله میمانید. علاوه بر اینها، اصلا تضمینی نیست که رقم فروشی که در نظر گرفته میشود، منصفانه باشد. البته میتوانید از چند نمایشگاه مختلف درباره قیمتگذاری سوال کنید و بعد به مناسبترین مورد و گزینهای که از نظرتان معقولتر است، کار فروش را واگذار کنید. با اینحال، روش فروش در نمایشگاهها هم کاملا بیدردسر و بیدغدغه نیست.
ورود به بازارهای دلالی کار درستی نیست. اگر آنقدر حرفهای و حراف (همان پرحرف و سخنورِ خودمان) هستید که میتوانید در میان آدمهای خبره بازار که در بیشتر مواقع فقط به سود خودشان فکر میکنند، دوام بیاورید و گول نخورید که هیچ. اما در صورتی که بیتجربه هستید و نمیتوانید در شرایط مذکور دوام بیاورید، مراجعه به بازارهای اینچنینی برای فروش خودرو، اشتباهترین کار ممکن خواهد بود. چنین معاملاتی میتوانند به ضررتان تمام شوند. مثلا امکان دارد که عدهای از معاملهگرها و دلالان شما را دوره کنند و با پشتیبانی از هم، خودرویتان را با قیمتی غیرواقعی خریداری کنند. ضمن اینکه پرداخت پول هم میتواند با مشکلاتی همراه باشد. نمیتوان به افراد این بازارها اعتماد داشت و مطمئن بود که پول را درست و بهموقع به حسابتان واریز میکنند. از ما میشنوید، فکر معامله در چنین بازارهایی را از سرتان بیرون کنید چون در بیشتر مواقع، خریداری که دل به چنین بازاری میبندد، با کلاهی که برای سرش بزرگ است به منزل بازمیگردد.