به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،آمارهای منتشرشده ازسوی بزرگترین سازنده خودروهای تجاری کشور نشان از آن دارد که بهرغم تمام مشکلات اقتصادی و تاثیرپذیری صنایع از تحریمها، این شرکت موفق شده سال پرباری را پشت سر بگذارد. ایرانخودرو دیزل در بخشهای بسیاری ازجمله تولید، ارتقای کیفی، بازار، خدمات پس از فروش و داخلیسازی در سالی که گذشت رکورددار بوده و توانسته است بالاترین سهم را در میان تجاریسازان کشور به دست آورد.
شکستن رکورد 10ساله در تولید و تجاریسازی ماهانه
ایرانخودرودیزل در سال 1400 موفق شد رکورد تولید ماهانه یکهزار و یک دستگاهی را به ثبت برساند. این درحالی است که این رقم در یکدهه گذشته از 430 دستگاه عبور نکرده بود که آن هم مربوط به سال 1391 بوده است. در سال 1399 نیز این رقم به 426 دستگاه در یک ماه رسیده است. بر این اساس در سال 1400 این خودروساز تجاری کشور موفق شد در میان 1001 دستگاه از خودروهای تولیدشده در دیماه، 936 دستگاه از آنها را تجاریسازی کند و رکورد تجاریسازی ماهانه محصولات در دهه اخیر را نیز بشکند.
افزایش داخلیسازی محصولات به 70درصد
دستاوردهای شاخص شرکت ایرانخودرودیزل در سال 1400 در زمینه تولید محصولات داخلی نشان از آن دارد که این خودروساز کشور میزان داخلیسازی خود را طی پنج سال گذشته افزایش داده است. حجم داخلیسازی محصولات ایرانخودرودیزل در 10ماه سال 1400 به 70درصد رسیده است، درحالیکه حجم داخلیسازی این محصولات در کل سال 96 تنها 32 درصد بوده، این رقم در سالهای 97، 98 و 99 به ترتیب به 37، 41 و 66درصد رسیده است. همچنین براساس آمارهای منتشرشده ازسوی این شرکت در سالهای 99 و 1400 واردات به صورت CBU از برنامه این خودروسازی حذف شده است. هر چند طی سالهای 96، 97 و 98 حجم واردات CBU برای این خودروسازی یک، 9 و 3درصد بوده است. همچنین برنامه SKD هم از تولیدات این خودروسازی حذف شده و در سال 99 و 1400 تولیدات این تجاریساز براساس تولید داخل و CKD انجام شده است.
رکوردشکنی ایرانخودرو دیزل ها در کسب سهم بازار
در زمینه سهمخواهی از بازار نیز ایرانخودرودیزل توانسته است رکوردشکنی کند و در مقایسه با 10سال گذشته سال 1400 سهم بیشتری از بازار تجاریهای کشور به دست آورد. براساس اعلام این شرکت، ایرانخودرودیزل پیشتاز در سهم تولید بین خودروسازان تجاری کشور در 10ماهه سال 1400 بوده و توانسته است سهم 38 درصدی را از بازار تجاریهای کشور به دست بیاورد. این در حالی است که سهم گروه بهمن از این بازار 22درصد، سروشدیزلمبنا 8درصد، سایپادیزل 6درصد و سایر شرکتها 26 درصد بوده است. دستاوردهای شاخص این شرکت نشان از آن دارد که سهم ایرانخودرودیزل در بازار با افزایش 6 واحدی نسبت به سال 99 همراه بوده است. از سال 1391 تا 1399 سهم این بازار به ترتیب 15، 32، 13، 12، 12، 5، 14، 25 و 32 درصد بوده است.
جهش کیفی محصولات ایرانخودرو دیزل با 4 ستاره کیفی
ایرانخودرودیزل در سالی که گذشت سعی بر آن داشت تا در حوزه کیفیت نیز از سایر رقبای داخلی بازنماند. بر همین اساس روند رو به رشد محصولات کیفی خود را رقم زد. براساس گزارشهای منتشرشده از شرکت بازرسی کیفیت؛ کشنده فوتون، ون وانا یورو 5، وانت پیکاپ دیزلی فوتون، وانت پیکاپ بنزینی فوتون و اتوبوس شهری آتروس در میان محصولات چهارستاره این شرکت قرار دارند. این در حالی است که مینیبوس آرین این خودروسازی نیز سه ستاره کیفی را به دست آورده است. بنابراین میتوان گفت در سال 1400 نزدیک به 72درصد محصولات ایرانخودرودیزل با چهار ستاره کیفی تولید شدهاند. این در حالی است که در سال 97، 98 و 99 سهم مدلهای چهارستاره از محصولات این شرکت تنها 20، 34 و 50 درصد بوده است. در این میان دو مدل بنزینی و دیزلی پیکاپ فوتون به همراه اتوبوس شهری آتروس، در سال 1400 با کسب یک ستاره دیگر، شاهد ارتقای کیفی به چهارستاره بودهاند.
ارتقای رتبه خدمات پس از فروش و افزایش رتبه نمایندگیها
در بخش ارائه خدمات پس از فروش نیز ایرانخودرودیزل توانست از رتبه 3 به رتبه 2 دست یابد و هیچ یک از نمایندگیهای این خودروسازی با رتبه 4 فعالیت نکردند. همچنین 55 درصد از نمایندگیهای آن رتبه 3، 28درصد از آنها رتبه 2 و 17درصد از آنها رتبه یک را به دست آوردهاند. این در حالی است که در سال 95 حدود 10درصد از نمایندگیهای این شرکت در رتبه دو، 56درصد در رتبه سه و 35درصد در رتبه چهار فعالیت میکردند. در سال 96 نیز برای نخستین بار 4 درصد از نمایندگیهای این شرکت به رتبه یک دست یافتند که این رقم طی یک روند صعود در چهار سال بعد از آن، به ترتیب 8، 8، 15 و 17درصد نمایندگیها را شامل شد. نمایندگیهای رتبه 4 این خودروسازی نیز از 35 درصد در سال 95 به 13 درصد در سال 99 رسید و در سال 1400 رتبه چهار از میان نمایندگیهای این خودروسازی برچیده شد.
برنامه ایرانخودرو دیزل برای تنوعبخشی به سبد محصولات
ایرانخودرودیزل بهعنوان بزرگترین تجاریسازی بخش دولتی کشور در سال 1400 نیمنگاهی هم به تولید محصولات جدید داشته است. این خودروسازی با تمرکز روی تمام سگمنتها در سالی که گذشت، موفق شد 6 محصول جدید را در حوزه خودروسازی مسافری و باری معرفی کند. مینیبوس هفتمتری، اتوبوس برقی و اتوبوس آمبولانس، محصولات تازه این شرکت در حوزه مسافری بودند. همچنین در بخش خودروهای باری نیز ایرانخودرودیزل سه محصولات کامیون آریا6*6، کشنده آتامان و کامیونت آترین را معرفی کرده است. همچنین پنج محصول کشنده فوتون H5، اتوبوس بینشهری، ون توآنو، پیکاپ فوتون اتومات و شاسی کابین در سال 1400، به عنوان پروژههای توسعهاین این شرکت در نظر گرفته شدند.
فروش بیش از 5هزار دستگاه خودرو تجاری طی 11 ماه
آمار فروش محصولات ایرانخودرودیزل در 11ماهه 1400 نشان از فروش 5هزار و 729 دستگاه از انواع خودروهای تجاری دارد. این رقم در مقایسه با آمار در مدت مشابه سال 1399 که تنها 2910 دستگاه بوده، رشد 2 برابری را نشان میدهد. فروش این شرکت نیز در مقایسه با مدت مشابه سال 1398 رشد 3 برابری داشته است. این در حالی است که طی مدت مشابه در سال 98 این خودروسازی تنها موفق به فروش 1917 دستگاه از انواع محصولات خود شده بود.
تولید بیشاز 6هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری
آمار تولید محصولات تجاری ایرانخودرودیزل نیز در 11ماهه سال 1400 و در مقایسه با مدت مشابه سالهای گذشته، نشان از رشد تولید در این خودروساز تجاری دارد. در 11ماهه سال 1400، ایران خودرودیزل 6 هزار و 346 دستگاه انواع خودروهای تجاری را تولید کرده که در مقایسه با رقم 3هزار و 294 دستگاهی در 11 ماهه 1399 و رقم 2هزار دستگاهی در مدت مشابه سال 98، به ترتیب رشد 1.9 و 3.2 برابری را نشان میدهد. بهرغم آنکه در سال 1400، شاخص بورس با رقم 2.1- نشان داده شد، اما ایرانخودرودیزل موفق شده است نرخ بازدهی 107.5 را در حوزه بورس به ثبت برساند که نشان از عملکرد مثبت این گروه دارد. این در حالی است که دو رقیب این خودروسازی در بخش خصوصی و دولتی (بهمندیزل و سایپادیزل) به ترتیب نرخ بازدهی 35.3 و 49.4 درصد را ثبت کردهاند.
سوددهی ایرانخودرودیزل در دو سال اخیر
بررسی صورتهای مالی شرکت ایرانخودرو دیزل نشان از عبور این شرکت از زیاندهی و ورود به بحث سوددهی دارد. ایرانخودرودیزل طی یکی دو سال اخیر با افزایش تولید و فروش و ایجاد تنوع در سبد محصولات خود توانسته است جهش چشمگیری در بحث سود ناخالص داشته باشد، بهطوریکه سود ناخالص این شرکت از 850 میلیارد تومان در سال 1399، طی ششماهه نخست سال 1400 به بیش از 991 میلیارد تومان رسیده است. همچنین شرکت ایرانخودرو دیزل پس از 6 سال توانست به سود عملیاتی 325 میلیارد تومانی دست پیدا کند. این روند در سال 1400 با جهش بیشتری همراه شد و این شرکت طی 6 ماه از سال 1400 به سود عملیاتی 530میلیارد تومانی دست پیدا کرد. به نظر میرسد در پایان سال جاری، سود عملیاتی این شرکت میتواند از یکهزار میلیارد تومان نیز عبور کند. این شرکت طی سال 99 پس از 10 سال به سود خالص 1.6 هزار میلیارد تومانی دست پیدا کرد.