قطعات خودرو

خودروسازان چینی به تهدید جهانی تبدیل شدند؟

به گزارش قطعات خودرو روزهایی که خودروسازان چینی مورد تمسخر صنعت خودروسازی غرب بودند، دیگر به پایان رسیده است.

شرکت‌های چینی نه تنها (تا حد زیادی) از کپی‌برداری از طراحی‌های برندهای معتبر دست کشیده‌اند، بلکه به طور جدی در بهبود مهندسی خود پیشرفت کرده‌اند. با در دست داشتن نیروی کار ارزان و دسترسی به موادی که خودروسازان بین‌المللی تنها می‌توانند رویای آن را ببینند، خودروسازان چینی اکنون به نیرویی جدی و خطرناک تبدیل شده‌اند.

پس از سفری به چین که شامل تست خودروهای محلی بود، مدیر عامل فورد به یک نتیجه‌گیری رسید. وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که جیم فارلی به جان تورنتون، عضو هیئت‌مدیره فورد گفت که خودروسازان چینی در زمینه خودروهای الکتریکی، «یک تهدید حیاتی» هستند. مدیر عامل فورد در یکی از سفرهایش، با جان لاولر، مدیر مالی شرکت، همراه بود. لاولر به صراحت اقرار کرد که «این افراد از ما جلوتر هستند.»

جیم فارلی می‌گوید که او «این فیلم را قبلا دیده است.» منظور او، اشاره به ظهور تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان ژاپنی و چگونگی توانایی آن‌ها در گرفتن سهم از بازار برندهای آمریکایی از دهه ۱۹۸۰ به بعد است. به همین ترتیب، فارلی تاثیر رو به رشد خودروسازان چینی را با پیشرفت چشمگیر هیوندای و کیا در دهه‌های اخیر، به ویژه در زمینه خودروهای الکتریکی، شبیه می‌داند.

مدیرعامل فورد

مقابله فورد با تهدید خودروسازان چینی

اوایل فوریه، فارلی اعلام کرد که یک تیم ویژه روی پلتفرمی جدید برای خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه کار می‌کند تا با چینی‌ها و همچنین تسلا رقابت کند. در همین حال، فورد آماده است یک کراس‌اوور کوچک تمام‌الکتریکی به نام پومای الکتریکی (Puma-E) را عرضه کند، اما احتمالا این خودرو در ایالات متحده عرضه نخواهد شد. بازار اصلی پومای الکتریکی احتمالا اروپا خواهد بود، جایی که این شرکت اخیرا هدف بلندپروازانه خود برای رفتن به سمت خودروهای تمام الکتریکی را تا سال ۲۰۳۰ به تاخیر انداخته است.

خودروهای الکتریکی که نشان فورد را یدک بکشند، تا به حال چندان زیادی نبوده‌اند. یک شاسی‌بلند سه‌ردیفه الکتریکی قرار بود در سال ۲۰۲۷ عرضه شود (بعد از اینکه تاریخ عرضه اولیه آن از ۲۰۲۵ به تاخیر افتاد) اما تولید این خودرو ماه گذشته به صورت کامل لغو شد. علاوه بر این، فورد هزینه‌های خود در زمینه خودروهای الکتریکی را به اندازه ۱۰٪ کاهش داده و عرضه نسل بعد F-150 الکتریکی را برای دومین بار به تاخیر انداخته است. این خودرو ابتدا برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده بود، اما اکنون به ۲۰۲۷ موکول شده است.

می‌توان گفت فورد در سال‌های اخیر تصمیمات جالبی گرفته است. سال گذشته، فورد تولید فیستا، یکی از محبوب‌ترین خودروهای اروپا را متوقف کرد. مرگ این مدل سوپرمینی پس از توقف تولید فورد موندئو در سال ۲۰۲۲ رخ داد و فورد اعلام کرد که تولید فوکوس نیز در سال ۲۰۲۵ به پایان خواهد رسید. این سه خودرو در ایالات متحده (جایی که موندئو با نام فیوژن فروخته می‌شد.) چندین سال پیش از خط تولید خارج شده بودند. مدل بزرگ‌تر خط تولید یعنی فورد تائوروس نیز در سال ۲۰۱۹ بازنشسته شد.

بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان تهدید برندهای چینی را دریافته‌اند و در حال اعمال تعرفه‌هایی بر خودروهای الکتریکی ساخته‌شده در چین برای بازارهای صادراتی هستند. هفته گذشته، دولت بایدن بار دیگر بر اعمال بدون تاخیر تعرفه سنگین ۱۰۰ درصد بر خودروهای الکتریکی چینی تاکید کرد. دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده اعلام کرده است که این تعرفه وارداتی از ۲۷ سپتامبر اجرایی خواهد شد.

همچنین، هفته آینده اتحادیه اروپا قرار است درباره تعرفه‌های بالاتر رای گیری کند. طبق گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، اتحادیه اروپا قصد دارد تعرفه‌ای ۳۶.۳ درصدی بر خودروهای گروه سایک اعمال کند. شرکت صاحب ولوو یعنی جیلی نیز ممکن است با تعرفه ۱۹.۳ درصدی مواجه شود، در حالی که خودروهای BYD که به اروپا صادر می‌شوند، ممکن است مشمول تعرفه‌ای ۱۷ درصدی شوند. با این حال، بلومبرگ گزارش داده است که این نرخ‌ها احتمالا کاهش خواهند یافت.

خودروسازان چینی اگرچه آهسته اما به طور مدام در حال پیشرفت محصولات خود بوده‌اند و حال کار به جایی رسیده که بالاترین مقام و آشناترین چهره برند معتبری مثل فورد، از آن‌ها به عنوان «تهدید حیاتی» یاد می‌کند. تهدیدی که دیر یا زود، دیگر برندهای مطرح خودروساز دنیا نیز آن را حس خواهند کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *