به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، تا همین یک سال پیش نهایتاً با ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان میشد بهترین خودروهای چینی بازار ایران را خریداری کرد اما پیشرفت کمنظیر خودروسازان چینی باعث شده تا امروزه قیمت لوکسترین محصولش در ایران تا حدود ۲ میلیارد تومان برود. پس با این اوصاف مطمئناً با ۵۰۰ -۴۰۰ میلیون تومان نمیتوان انتظار یک محصول لوکس چینی را داشت.
خودروهای چینی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان (صفرکیلومتر)
۱. امویام X22 دستی
امویام ایکس ۲۲ یا همان تیگو ۲ از زمستان سال ۹۵ در دو نسخه دستی و اتومات به بازار کشور عرضه شد. X22 را باید نسخه کراساوور امویام ۳۱۵ دانست زیرا این دو خودرو از پلتفرم یکسان و اشتراکات فنی زیادی بهره میبرند. X22 توانسته طی این سالها فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند و بسیاری از رقبا را پشت سر بگذارد. ایکس ۲۲ با تیپهای مختلفی همچون اسپرت، لاکچری، اسپرت اکسلنت، اکسلنت، ساده در نسخههای دندهای و اتوماتیک به بازار عرضه شده که تنها تفاوتشان در تزئینات خارجی و چند آپشن جزئی است و هیچ تفاوتی در قسمتهای فنی ندارند.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی کامل این خودرو را در نسخه دندهای ببینید:
امویام ایکس ۲۲ دندهای | |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۰ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۹ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۵۰ لیتر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
جرم خالص | ۱۲۱۵ کیلوگرم |
در جدول زیر نیز میتوانید مزایا و معایب امویام ایکس ۲۲ دندهای را مشاهده کنید:
مزایا امویام ایکس ۲۲ دندهای | معایب امویام ایکس ۲۲ دندهای |
طراحی داخلی و خارجی چشمنواز | فنربندی بسیار خشک در قسمت عقب |
کیفیت نسبتاً مناسب متریال استفاده شده در کابین | فضای نهچندان بزرگ در کابین |
شتاب و کشش بهتر نسبت به نسخه اتوماتیک | ترمزهایی که در صورت فشار زیاد سریع عملکرد خود را از دست میدهند. |
در جدول زیر قیمت برخی از قطعات امویام ایکس ۲۲ را مشاهده کنید (قیمتها بهصورت تقریبی نوشته شده):
نام قطعه | قیمت |
رادیاتور آب | ۳.۳ میلیون تومان |
لنت ترمز جلو | ۴۴۰ هزار تومان |
لنت ترمز عقب | ۴۰۰ هزار تومان |
فیلتر بنزین | ۱۵۰ هزار تومان |
تسمه تایم | ۱.۳ میلیون تومان |
چراغ جلو | ۳.۲ میلیون تومان |
چراغ عقب | ۱.۹ میلیون تومان |
هزینه سرویسهای دوره | ۸۰۰ تا ۱.۲ میلیون تومان |
در جدول زیر نیز قیمت نسخه صفرکیلومتر و کارکرده ایکس ۲۲ آمده است:
نام خودرو | سال ساخت | کارکرد | قیمت |
امویام ایکس ۲۲ دندهای | ۱۴۰۰ | صفرکیلومتر | ۴۹۰ میلیون تومان |
امویام ایکس ۲۲ اتوماتیک | ۹۶ تا ۹۸ | ۴۰۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر | ۴۳۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان |
۲. زوتی Z300/سایپا آریو
داستان این خودرو از سال ۱۳۹۴ توسط سایپا شروع شد و در سال ۱۳۹۹ هم توسط تحریمها به پایان رسید. این خودرو در سه نسخه دندهای ۱.۵ لیتری، اتوماتیک ۱.۶ لیتری و ۱.۶ لیتری اتوماتیک به بازار ایران عرضه شد. آریو به دلیل استهلاک نسبتاً مناسب و جادار بودن به سرعت به ناوگان تاکسیهای فرودگاهها ایران پیوستند. برلیانس اچ ۳۳۰ و بسترن بی ۳۰ را میتوان از مهمترین رقیبان این خودرو عنوان کرد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی کامل آریو را مشاهده کنید:
زوتی Z300 سایپا آریو | |
حجم موتور | ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۱ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۱.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۲ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۵۵ لیتر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
جرم خالص | ۱۲۷۵ کیلوگرم |
برخی از مزایا و معایب آریو اتوماتیک در جدول زیر قابل مشاهده است:
مزایا آریو اتوماتیک | معایب آریو اتوماتیک |
کابین جادار | ظاهری قدیمیتر از رقبا |
سیستم تعلیق مناسب | گیربکس نهچندان پیشرفته |
استهلاک پایین | کمبود امکانات رفاهی |
در جدول زیر میتوانید قیمت برخی از قطعات آریو را مشاهده کنید (قیمتها بهصورت تقریبی نوشته شده است):
نام قطعه | قیمت |
رادیاتور آب | ۲.۴ میلیون تومان |
کمکفنر جلو | ۱.۴ میلیون تومان |
کمکفنر عقب | ۱.۱ میلیون تومان |
لنت ترمز عقب | ۳۹۰ هزار تومان |
لنت ترمز جلو | ۴۲۰ هزار تومان |
تیغه برفپاککن (جفت) | ۲۶۰ هزار تومان |
هزینه سرویسهای دورهای | بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان |
قیمت نسخههای صفرکیلومتر آریو در جدول زیر آمده است:
نام خودرو | سال ساخت | کارکرد | قیمت |
زوتی آریو ۱.۶ اتوماتیک | ۱۳۹۸ | صفرکیلومتر | ۵۰۰ میلیون تومان |
۳. جک j4
یکی دیگر از انتخابهای خودروهای چینی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان جک J4 است. داستان ارزانترین محصول کمپانی جک در ایران از سال ۱۳۹۷ شروع شد. این خودرو درواقع از در کلاس بدنهای بین j3 و j5 قرار میگیرد. این خودرو از پلتفرم مشترکی با جک s3 استفاده میکند. جک j4 به دلیل عرضه محدود و نداشتن برخی امکانات رفاهی (مانند سانروف) آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و علیرغم عملکرد کم استهلاک و بیدردسر موتور و گیربکس آن از بسیاری از رقیبان خود عقب ماند.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی جک j4 را مشاهده کنید:
جک j4 | |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۰۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۲ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۴۵ لیتر |
گیربکس | cvt |
جرم خالص | ۱۱۱۲ کیلوگرم |
برخی از مزایا و معایب جک j4 در جدول زیر قابل مشاهده است:
مزایا جک j4 | معایب جک j4 |
استفاده از زنجیر تایم | ترمز عقب کاسهای |
هماهنگی موتور و گیربکس | بازار خرید و فروش راکد |
طراحی داخلی زیبا | کمبود امکانات رفاهی نسبت به رقبا |
در جدول زیر قیمت برخی از قطعات جک j4 قابل مشاهده است. (قیمتها بهصورت تقریبی نوشته شده است)
نام قطعه | قیمت |
چراغ جلو | ۳ میلیون تومان |
چراغ عقب (گلگیر و صندوق) | ۲.۲ میلیون تومان |
رادیاتور آب | ۲.۸ میلیون تومان |
لنت ترمز جلو | ۳۵۰ هزار تومان |
لنت ترمز عقب | ۳۳۰ هزار تومان |
هزینه سرویسهای دورهای | ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان |
قیمت نسخههای صفرکیلومتر j4 را در جدول زیر مشاهده کنید:
نام خودرو | سال ساخت | کارکرد | قیمت |
جک j4 | ۱۴۰۱ | صفرکیلومتر | ۵۰۰ میلیون تومان |
جک j4 | ۱۴۰۰ | صفرکیلومتر | ۴۸۵ میلیون تومان |
جک j4 | ۱۳۹۹ | صفرکیلومتر | ۴۶۰ میلیون تومان |
۴. برلیانس H330 دندهای
اما داستان سری اچ ۳۰۰ (H300) در ایران از سال ۹۳-۹۴ شروع شد. برلیانس اچ ۳۳۰ در چهار نسخه ۱.۵ لیتری دندهای، ۱۰۵ لیتری اتوماتیک، ۱.۶۵ لیتری اتوماتیک و ۱.۶۵ لیتری دندهای در بازار ایران توسط پارسخودرو مونتاژ شد. البته نسخههای ۱.۶۵ لیتری فقط در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ مونتاژ شدند. درواقع تفاوت این نسخهها فقط به امکانات رفاهی و مشخصات فنی محدود میشود. همانطور که میدانید سایپا در ابتدا تصمیم داشت شاهین را با موتور BM۱۶ برلیانس به بازار عرضه کند اما بعدها تصمیمش عوض شد و موتور M۱۵-T توربوشارژ را روی آن قرار دارد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی کامل نسخه دندهای اچ ۳۳۰ را مشاهده کنید.
برلیانس اچ ۳۳۰ دندهای | |
حجم موتور | ۱۶۵۰ سیسی |
قدرت | ۱۱۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۴ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۳ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۵۵ لیتر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
جرم خالص | ۱۲۴۰ کیلوگرم |
مزایا و معایب برلیانس اچ ۳۳۰ دندهای را در جدول زیر مشاهده کنید.
مزایا اچ ۳۳۰ دندهای | معایب اچ ۳۳۰ لیتری دندهای |
موتور و گیربکس هماهنگ | امکانات ناامیدکننده بهخصوص در نسخه دندهای |
مصرف سوخت | هندلینگ نهچندان مناسب |
فراوان بودن قطعات یدکی | کیفیت ساختی پایینتر از برخی رقبا (بسترن B30 و یا تندر نود پلاس) |
در جدول زیر نیز میتوانید قیمت برخی از قطعات برلیانس اچ ۳۳۰ را مشاهده کنید. (قیمتها بهصورت تقریبی نوشته شده است)
نام قطعه | قیمت |
لنت ترمز جلو | ۵۰۰ هزار تومان |
تیغه برفپاککن (جفت) | ۱۸۰ هزار تومان |
شمع | ۳۴۵ هزار تومان |
زنجیر تایم | ۲.۵ میلیون تومان |
باتری | ۸۰۰ تا ۱.۳ میلیون تومان |
دسته موتور جلو | ۱.۵ میلیون تومان |
کمکفنر عقب | ۱.۳ میلیون تومان |
سپر جلو (بدون رنگ) | ۲ میلیون تومان |
قیمت نسخههای صفرکیلومتر اچ ۳۳۰ دندهای را در جدول زیر مشاهده کنید.
نام خودرو | سال ساخت | کارکرد | قیمت |
اچ ۳۳۰ ۱.۶۵ لیتری دندهای | ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ | صفرکیلومتر | ۴۸۰ تا ۴۹۵ میلیون تومان |
اچ ۳۳۰ ۱.۵ لیتری دندهای | ۱۴۰۰ | صفرکیلومتر | ۴۶۵ میلیون تومان |
۴. دانگ فنگ H30 کراس
اچ سی کراس علیرغم کمتر از ۴ سال روی خط تولید ایرانخودرو قرار داشت اما از فروش و محبوبیت نسبتاً بالایی برخوردار شد. شاید مهمترین دلیل این اتفاق استفاده از موتور کم استهلاک و بیدردسر tu5 بوده باشد. اچ سی کراس روی یک پلتفرم قدیمی شرکت پژو توسعه یافته است. شاید طراحی اچ سی کراس برای برخی خیلی شلوغ و درهم به نظر برسد اما اکثر خریداران این طراحی را زیبا میدانند؛ اما متأسفانه با آغاز دور جدید تحریمها خط تولید اچ سی کراس پس از ۴ سال در سال ۱۳۹۹ جمع شد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی دانگ فنگ H30 کراس را مشاهده کنید:
دانگ فنگ H30 کراس | |
حجم موتور | ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۲.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۷ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۵۰ لیتر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
جرم خالص | ۱۲۳۱ کیلوگرم |
در جدول زیر نیز برخی از مزایا و معایب H30 کراس قابل مشاهده است:
مزایا H30 کراس | معایب H30 کراس |
هماهنگی موتور و گیربکس | هندلینگ ضعیف |
فراوان بودن و قیمت مناسب قطعات یدکی | کیفیت مونتاژ قطعات کابین |
سواری نرم | تأخیر در تعویض دندهها |
قیمت برخی از قطعات H30 کراس نیز در جدول زیر آمده است. (قیمتها بهصورت تقریبی نوشته شده است)
نام قطعه | قیمت |
رادیاتور آب | ۲.۴ میلیون تومان |
لنت ترمز جلو | ۴۵۰ هزار تومان |
لنت ترمز عقب | ۳۹۰ هزار تومان |
چراغ جلو | ۳.۵ میلیون تومان |
تیغه برفپاککن (جفت) | ۱۹۰ هزار تومان |
جلوپنجره | ۱.۴ میلیون تومان |
هزینه سرویسهای دورهای | بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان |
قیمت نسخههای کارکرده و صفرکیلومتر دانگ فنگ ٰرا در جدول زیر مشاهده کنید:
نام خودرو | سال ساخت | کارکرد | قیمت |
دانگ فنگ H30 کراس | ۱۳۹۸ | صفرکیلومتر | ۵۰۵ میلیون تومان |
دانگ فنگ ٰٰ H30 کراس | ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ | ۲۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر | ۴۱۰ تا ۴۶۰ میلیون تومان |
خودروهای چینی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان (کارکرده)
۱. امویام X33 S
امویام ایکس ۳۳ اس یکی دیگر از خودروهای چینی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. فیسلیفت دوم ایکس ۳۳ باعث شد تا نام این خودرو در ایران بر سر زبانها بیافتد. این فیسلیفت پیشرفتهای بزرگی نسبت به نسل قبلی خود داشت. طراحی جلو و داخل این نسخه بسیار شبیه به طراحی ایکس ۲۲ بود. متأسفانه این نسل از گیربکس cvt استفاده میکند اما خوشبختانه نسل جدید ایکس ۳۳ (فیسلیفت سوم) از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک استفاده میکند؛ البته قیمت نسخههای صفرکیلومتر نسل جدید تا ۷۴۰ میلیون تومان هم میرسد. خودرو بین سالهای ۹۵ تا ۱۴۰۰ توسط مدیران خودرو مونتاژ میشد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی امویام X33 S را مشاهده کنید:
امویام X33 S | |
حجم موتور | ۲۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۳۹ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۰ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۳ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸.۵ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۵۵ لیتر |
گیربکس | CVT با هفت دنده مصنوعی |
جرم خالص | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
در جدول زیر نیز برخی از مزایا و معایب امویام X33 S قابل مشاهده است:
مزایا X33 S | معایب X33 S |
دید جانبی مناسب | گیربکس CVT |
ظاهری بهروز | کیفیت ساخت معمولی |
پیشرفتهای چشمگیر نسبت به نسل قبل | شتاب و کشش نهچندان اغواکننده |
قیمت برخی از قطعات امویام X33 S نیز در جدول زیر آمده است. (قیمتها بهصورت تقریبی نوشته شده است)
نام قطعه | قیمت |
لنت ترمز دستی | ۱ میلیون تومان |
لنت ترمز جلو | ۳۵۰ هزار تومان |
لنت ترمز عقب | ۳۰۰ هزار تومان |
جلوپنجره | ۱.۴ میلیون تومان |
تسمه تایم | ۳۵۰ هزار تومان |
تسمه دینام | ۲۵۰ هزار تومان |
هزینه سرویسهای دورهای | ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان |
قیمت نسخههای کارکرده و صفرکیلومتر X33 S را در جدول زیر مشاهده کنید:
نام خودرو | سال ساخت | کارکرد | قیمت |
امویام X33 S | ۱۳۹۹ | صفرکیلومتر | ۶۲۰ میلیون تومان |
امویام X33 S | ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ | ۸۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر | بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان |
۲. بسترن B30
گروه بهمن در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اقدام به مونتاژ بسترن B30 در کلاس سدان کامپکت کرد. این خودرو از محصولات فاو چین، با پیشرانهٔ ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک در ایران حضور داشت. بسترن B30 با پلتفرم الهام گرفته از فولکسواگن جتا سال ۲۰۱۵ رونمایی شد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی بسترن B30 را مشاهده کنید:
بسترن B30 | |
حجم موتور | ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۵ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۲.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۷ لیتر به ازای صد کیلومتر |
حجم باک سوخت | ۵۰ لیتر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
جرم خالص | ۱۲۷۰ کیلوگرم |
در جدول زیر نیز برخی از مزایا و معایب بسترن B30 قابل مشاهده است:
مزایا بسترن B30 | معایب بسترن B30 |
گیربکس ۶ سرعته | نبود تهویه اتوماتیک |
کیفیت ساخت | بازار دست دوم راکد |
فضای کابین | ——- |
قیمت برخی از قطعات بسترن B30 نیز در جدول زیر آمده است. (قیمتها بهصورت تقریبی نوشته شده است)
نام قطعه | قیمت |
رادیاتور آب | ۱.۸ میلیون تومان |
لنت ترمز جلو | ۴۰۰ هزار تومان |
لنت ترمز عقب | ۳۰۰ هزار تومان |
چراغ جلو | ۳ میلیون تومان |
جلوپنجره | ۲.۵ میلیون تومان |
سپر جلو | ۱.۸ میلیون تومان |
هزینه سرویسهای دورهای | ۶۰۰ تا ۱ میلیون تومان |
قیمت نسخههای کارکرده و صفرکیلومتر بسترن B30 را در جدول زیر مشاهده کنید:
نام خودرو | سال ساخت | کارکرد | قیمت |
بسترن B30 | ۱۴۰۰ | صفرکیلومتر | ۷۰۰ میلیون تومان |
بسترن B30 | ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ | ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر | ۴۳۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان |