به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال براساس اطلاعات غیررسمی، بهمن موتور اقدام به ورادات فیدلیتی برقی به ایران کرده است. این کراساور الکتریکی در چین توسط چری با نام eQ5 تولید میشود.
عوارض و مالیات مصوب برای خودروهای وارداتی، شامل تخفیف برای مدلهای برق است. احتمالا کمترین هزینه واردات وضع شده معادل ۶ درصد به الکتریکیها تعلق خواهد گرفت. با این حساب، میتوان امیدوار بود یک خودروی تمام برقی با افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به ارزش واقعی، تحویل مصرفکنندهی ایرانی شود.
از سویی دیگر، قیمت تمامشدهی خودروهای الکتریکی حتی مدلهای سطح اول بازار چین، بیش از ۲۰ هزار دلار قیمت دارند. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ ۴۰ تا ۴۵ هزار تومانی دلار، قیمت کراساورهای الکتریکی چینی در بازار ایران بیش از ۱/۵ میلیارد تومان قیمت خواهند بود.
چری eQ5 در چین با برند ANT عرضه شد. این خودرو از سال ۲۰۲۱ به تولید رسید تا از نظر فنی محصولی مدرن برای بازار کشور سازنده محسوب شود. فرایند پیشتولید و طراحی eQ5 توسط طراحان چینی با نظارت و همکاری پینین فارینا ایتالیا طی سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ انجام شده است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی فیدلیتی برقی
الگوبرداری از کراساور چینی زیکر ۰۰۱ به وضوح در چراغهای اصلی eQ5 دیده میشود. روی کاپوت و در طرفین جلوپنجره، چراغهای LED باریک وجود دارند و داخل سپر هم، روشنایی مهشکن نصب شده است.
حس اسپرت با چرخهای ۱۸ اینچ تقویت میشود. بدنه با حالت مواج و ساده، فاقد خطوط شکسته است. داخل گلگیرها، قاب پنجره و رکاب، پلاستیک سیاه رنگ وجود دارد. باوجود دستگیرههای فلزی رنگ بدنه و آینه بغلهای راهنمادار، نمیتوان eQ5 را در کلاس خودروهای لوکس چینی تصور کرد.
حالت خاص بدنه در ستون انتهای خودرو با هدف القای حس یک شاسی بلند کوپه شکل گرفته اما فراتر از دیگر کراساورهای چینی نیست. در پشت، شباهت زیادی بین eQ5 و محصولات کیا، مثل اسپورتیج یا سلتوس ۲۰۲۰ دیده میشود. ساختار پیوسته در چراغ عقب و حجمدهی چشمنواز بدنه، نکات مثبت در طراحی eQ5 هستند اما حجم بسیار زیاد پلاستیک سیاه مخصوص سپر، نمای پشت خودرو را ارزانقیمت جلوه میدهد.
کراساور برقی چری با ۴,۶۳۰ میلیمتر طول، ۱,۹۱۰ میلیمتر عرض، ۱,۶۵۵ میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری ۲,۸۳۰ میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، eQ5 تقریبا هماندازهی کیا اسپورتیج نسل سوم موجود در ایران و البته کمی بزرگتر است.
کابین و نمای داخلی فیدلیتی برقی
تصاویر رسمی در سایت شرکت سازنده، مواد نرم و باکیفیت برای داشبورد، تودری و صندلیها را نشان میدهند. اگر این پیشداوری درست باشد؛ چری eQ5 مجهز به یکی از بهترین کابینهای دیده شده برای خودروهای چینی وارداتی خواهد بود.
طرح کلی نمایشگرهای پیوسته با تقلید از خودروهای مدرن آلمانی، روی داشبورد eQ5 وجود دارد. برای ناوربری و سرگرمی، مانیتور لمسی ۱۲/۳ لینچی استفاده شده و پنل پشت فرمان هم، تمام رنگی است.
فضای بین صندلیهای جلو و جایگاه دسته دنده، پلاستیک باکیفیت سیاه همراه با طرح مشابه فیبرکربن دارد. فرمان D شکل و نورپردازی ملایم (Ambient light) حاشیهی درها و داشبورد، دیگر نکات جالب در کابین eQ5 هستند.
پیشرانه و تجهیزات فنی فیدلیتی برقی
موتور برقی eQ5 در عقب نصب شده تا این خودرو یکی از معدود کراساورهای دیفرانسیل عقب ساخت چین باشد. سه نوع پیشرانه نیز برای خریدار وجود دارد.
نسخهی پایه ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتارو تولید میکند؛ درحالیکه مدل گرانتر با ۱۷۷ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتنمتر نیز عرضه میشود. چری eQ5 فول آشپن مجهز به یک موتور برقی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر است.
برای چری eQ5 دو نوع باتری متفاوت نیز وجود دارد که در مدل پایه، ۷۰/۱ کیلووات ساعت و برای نسخههای گرانتر، ۸۸ کیلووات ساعت انرژی ذخیره میکند. این شرایط همراه موتورهای با قدرت متفاوت، توان پیمایش ۵۰۰ تا ۶۲۰ کیلومتر ارائه میدهد.
پلتفرم eQ5 مشابه دیگر شاسیبلندهای چری مثل تیگو ۷ یا تیگو ۸ نیست. شاسی این کراساور برقی، طراحی اختصاصی با آلیاژ منیزیم و آلومینیوم دارد تا مناسب نصب باتری و موتور برقی باشد. مهندسان چری تلاش کردهاند تا سطح بالایی از فناوریهای موجود در خودروسازی چین را برای eQ5 فراهم کنند اما در نهایت، وزن خالص مدلهای مختلف به۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلوگرم رسیده است.
تا زمان نگارش این مطلب، تلاش نویسنده برای دسترسی به آمار عملکردی eQ5 بینتیجه بود؛ اما برحسب تجربه و ضمن مقایسهی اطلاعات فنی خودرو با مدلهای مشابه میتوان نتیجه گرفت که سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، ۱۰ تا ۱۲ ثانیه در مدلهای مختلف وجود داشته باشد. همچین نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت که رسانههای چینی عنوان کردهاند؛ برای خودرویی برقی با وزن نزدیک به ۲ تن، دور از ذهن به نظر میرسد.
قیمت فیدلیتی برقی و ارزش احتمالی در ایران
قیمت eQ5 بازار چین با امکانات سطح متوسط و پیشرانهی نوع دوم (۱۷۷ اسب بخار) ۲۵ هزلار دلار است. این خودرو با آپشنهای کامل، قویترین پیشرانه و بالاترین ظرفیت باتری، حدود ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.
اگر متوسط قیمت دلار را ۴۲ هزار تومان در نظر بگیریم و فرض کنیم نسخهی ۲۵ هزار دلاری eQ5 توسط بهمن موتور مونتاژ شود؛ قیمت نهایی برای مصرفکننده حدود ۱/۵ میلیارد تومان خواهد بود.
از سویی دیگر، سیل خریداران ایرانی و کمبود خودرو در کشور، میتواند هزینه خرید فیدلیتی برقی از بورس کالا را به ۲ میلیارد تومان برساند.