پیمایش خودروهای برقی به ۴۷۰ کیلومتر رسید

خودروی برقی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پرشین خودرو، امیرحسین طیبی گفت: با بیان اینکه در کنوانسیون تغییرات اقلیمی در اجلاس پاریس(سال ۲۰۱۵) توافق شد که تا سال ۲۰۳۰ (۶ سال دیگر) تمام وسایل نقلیه برقی از تمام برقی گرفته تا پلاگین هیبرید و پیل سوختی در تمام دسته‌بندی‌های دو و سه چرخ، خودروهای سبک، ون‌های تجاری سبک، اتوبوس‌ها، کامیونت‌ها و … باید ۳۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهند تعدادی از کشورها توافق نامه را امضاء و اجرا کرده‌اند و تعدادی از امضا کنندگان توافق را اجرا نکردند؛ ایران با داشتن دو درصد از انتشار آلایندگی کل جهان هنوز به این توافق نپیوسته ‌است.

 

وی با اشاره به انتشار آلایندگی جهانی در ناوگان حمل و نقل جاده ای به رغم وسایل نقلیه بدون آلایندگی (ZEV)، تصریح کرد: حجم انتشار آلایندگی در سال ۲۰۲۳ به میزان‌ ۶.۳ میلیارد تن بوده که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۵ درصد افزایش یافته است. بر این اساس سهم امریکا از میزان آلایندگی در سال میلادی گذشته به میزان‌ ۱.۶۳ میلیارد تن، ‌اتحادیه اروپا ۰.۹۸ میلیارد تن و چین ۰.۹۰ میلیارد تن بوده است.

 

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا تاکید کرد: تا سال ۲۰۲۳ کشور چین تعداد ‌ناوگان خودرو برقی خود را به ۲۲ میلیون دستگاه،‌ اروپا به ۱۲ میلیون دستگاه و امریکا به ۵.۱ میلیون دستگاه رسانده است. بدین جهت می توان گفت که در قیاس با سال ۲۰۲۰ تولید خودروهای برقی ۴ برابر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه سهم فروش خودروهای برقی از کل تولید خودروهای سواری فروخته شده در کشور چین ۲۷ درصد، ‌اروپا ۲۲ درصد،‌ امریکا ۸.۸ درصد و ژاپن ۳.۶ درصد بوده است،‌ گفت: اقتصادهای نوظهور مانند هند،‌ تایلند و اندونزی هم در حوزه خودروهای برقی ورود کردند و توانستند بین ۲ تا ۹ درصد از فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص دهند. به عنوان مثال ۸۶ درصد از خودروهای برقی فروخته شده در هند با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار است.

 

 

امیر حسین طیبی

 

طیبی با تاکید بر اینکه سال ۲۰۲۰ سهم خودروهای برقی سواری از کل فروش خودروهای سواری ۵ درصد و نیمه اول سال ۲۰۲۳ این عدد به ۱۵.۵ درصد رسید،‌ افزود: در نیمه اول سال ۲۰۲۳ سهم فروش خودروهای برقی از کل فروش برند شرکت‌های خودروساز ولوو و جیلی حدود ۲۷ درصد بوده است و پس از آن شرکت های ب‌ام‌و و بنز به ترتیب سهم ۲۳ و ۲۰ درصدی در فروش خودرو برقی داشته اند.

 

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا گفت: به طور متوسط پیمایش خودروهای برقی به ۴۷۰ کیلومتر رسیده است. در این میان خودروهای برقی که در امریکا تولید می‌شوند امکان پیمایش تا ۵۱۷ کیلومتر، ‌چین تا ۴۹۰ کیلومتر و اروپا تا ۴۴۵ کیلومتر را دارند.

 

طیبی اظهار داشت: شرکت مکو (مرکز کسب و کار برقی سازی مپنا) و  شرکت میدکو (شرکت توسعه برقی سازی و ذخیره سازی انرژی مپنا) در مسیر برقی سازی خودروها،‌ به خودروسازان داخلی کمک می کنند. بر این اساس تفاهم‌نامه تولید و تامین سلول و باتری پک سایپا با میدکو امضا شده است.

 

همچنین راه اندازی نخستین خط تولید شارژر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۴۰۰۰ ماژول،‌ احداث ایستگاه‌های شارژ هوشمند، ‌تفاهم‌نامه تامین شارژر اتوبوس‌های برقی در قراردادهای فروش،‌ همکاری مشترک با گروه بهمن در بهره‌برداری از پلتفرم باتری سواپ موتورسیکلت الکتریکی، ساخت شارژر پانتوگراف، ‌امضای قرارداد با شهرداری جهت نصب ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ در تهران و همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه زیرساخت شارژ با شرکت ماموت خودرو  از جمله اقدامات صورت گرفته است.

 

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با تاکید بر اینکه دولت‌ها نقش آفرینان اصلی در برقی‌سازی خودروها هستند، خاطرنشان کرد: از آنجا که در فرانسه توقف تولید خودروهای فسیلی تا سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری شده است،‌ تخصیص یارانه ۶ هزار دلاری برای خریداران خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی،‌ اعطا ۴ هزار یورو به مالکان خودروهای فرسوده و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. کشور آلمان نیز با معرفی بسته تشویقی در قالب اختصاص ۶۰۰ میلیون یورو می‌خواهد در این مسیر گام بردارد. تخصیص بودجه ۲۰ میلیون یورویی برای توسعه خودروهای برقی را هم کشور اسپانیا در نظر گرفته است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *