اولین شاسی بلند اختصاصی ایران خودرو هم چینی از آب درآمد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، همزمان با آغاز سال 1401 بود که شرکت خودروسازی ایران خودرو اعلام کرد قرار است روی پروژه‌ای با کد TF21 کار کند. البته برخی از امور این پروژه و مراحل آن اواخر سال 1400 انجام شده بود و هم‌اکنون بنا بر اعلام منابع موثق، ایران خودرو برنامه دارد از این خودرو تا چند ماه دیگر رونمایی کند.

 

اصالت اولین شاسی بلند اختصاصی ایران خودرو چیست؟

وقتی خبر طراحی و تولید چنین خودرویی با کد پروژه تی اف ۲۱ رسانه‌ای شد، آبی‌پوشان جاده مخصوص این‌گونه نشان دادند که خودروی جدیدشان به نوعی فیس لیفتی عمیق برای خانواده پژو (پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷) محسوب می‌شود. بعد از آن ایران خودرو در مجامع مختلف و نشست‌های گوناگون این‌طور القا کرد که چنین ادعایی صحت دارد.

 

به هر حال ایران خودرو نتوانست تا روز رونمایی و عرضه این محصول منتظر بماند و به همین دلیل در مراسمی که در ماه رمضان برگزار شد به اصحاب رسانه تأکید کرد می‌توانند از نمونه اولیه این خودرو دیدن کنند؛ به شرط آن که تصویری از خودرو به بیرون درز نکند. در این مراسم نمای جلو TF21 به طور دیجیتالی نمایش داده شد.

 

مدتی بعد از این مراسم برای خبرنگاران تخصصی، ایران خودرو به طور غیر رسمی تصویر اولیه‌ای از خودروی TF21 خود منتشر کرد. اغلب رسانه‌های داخلی به این نمونه اولیه واکنش نشان دادند و در گجت نیوز نیز به آن پرداختیم.

 

 

کارشناسان پس از مشاهده این نسخه اولیه ادعا کردند طراحی ستون‌ها، سقف و برخی المان‌های دیگر این خودرو با ستون و سقف خانواده پژو تفاوت دارند و به طور کلی نمی‌توان گفت این خودرو فیس لیفتی حتی عمیق برای پژو ۲۰۶ یا ۲۰۷ محسوب می‌شود. اگر از ما می‌شنوید این پلتفرم و پروژه جدید ارتباطی با خانواده پژو ندارد و کلا انحصاری و تازه است.

 

شنیده‌ها حاکی از این است که پلتفرم تی اف 21 بر اساس خودروی MG3 طراحی شده که موضوع عجیب و غریبی به نظر می‌رسد. تعجب ما از این است که ایران خودرو تا امروز در سبد محصولات خود خودرویی از این برند نداشته! به طور کلی از ایران خودرو انتظار می‌رفت که پروژه تی اف 21 را به عنوان فیس لیفتی برای خانواده پژو در نظر بگیرد، نه این که محصولی کاملا جدید و متفاوت عرضه کند.

 

در حال حاضر بنا بر آنچه مدیران ایران خودرو گفته‌اند، پروژه TF21 قرار است جایگزینی برای پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ باشد و این در حالی است که این دو محصول از نظر طراحی پلتفرم به‌روز و ایمن هستند، اگرچه قدیمی به حساب می‌آیند. حدس ما این است که ایران خودرو قصد دارد بر پایه پلتفرم محصول ام جی ۳، خودروی جدیدی راهی بازار کند.

 

با نگاهی به خودروی ام جی ۳ متوجه می‌شویم که بین پلتفرم ایران خودرو و این محصول همچنان اشتراکات طراحی دیده می‌شود و در برخی قسمت‌ها تشابهات به حداکثر می‌رسد؛ مخصوصا در کابین و طراحی داخلی. پژو ۲۰۶ موفق شد سال‌ها پیش از موسسه یورو انکپ ۳ ستاره ایمنی دریافت کند، ولی همین خودرو از زمانی که ایرانیزه شده نمی‌تواند حتی ۲ ستاره ایمنی از موسسه مذکور دریافت کند!

 

خودروهای چینی معمولا به موسسه یورو انکپ نمی‌روند و موسسه ایمنی چین به آنها ستاره می‌دهد، ولی MG3 از معدود خودروهایی است که موفق شده از این موسسه اروپایی سه ستاره ایمنی دریافت کند. شاید این امتیاز نشان دهنده این باشد که ام جی 3 از خانواده پژو 206 و 207 اندکی بهتر است.

 

ایران خودرو تا به امروز در هیچ کدام از محصولات خود از ایربگ پرده‌ای استفاده نکرده و به همین دلیل نباید انتظار داشت در خودروی اقتصادی تی اف ۲۱ از ایربگ‌های این‌چنینی بهره ببرد و اگر از همان ایربگ‌های جانبی معمولی هم استفاده کند مشتریان باید رضایت‌مند باشند.

 

در قسمت مشخصات فنی به نظر می‌رسد آبی‌پوشان جاده مخصوص قصد دارند از پیشرانه‌های سری TU سه سیلندر بهره ببرند. نمونه اولیه این محصول با گیربکس نیمه اتوماتیک ساخته شده است. بنابراین از جمله اشتراکات میان ام جی 3 و TF21 می‌توان به گیربکس نیمه اتوماتیک آنها اشاره کرد. یکی از برنامه‌های ایران خودرو، تعبیه گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک روی تی اف 21 است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *