قطعات خودرو

تست و بررسی چری آریزو ۸ سدان جدید مدیران خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصادآنلاین، آریزو ۸ لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین سدان کمپانی چری است که سال گذشته وارد بازار چین شده و حالا قرار است تحت نشان فونیکس به دست مشتریان ایرانی هم برسد. فونیکس آریزو ۸ یک سدان سایز متوسط است و می‌تواند رقیب مناسبی برای مدل‌های کارکرده هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در ایران باشد. این خودرو اصطلاحا ظاهری اتوکشیده و به نسبت اسپرت ارائه می‌دهد، ضمن آنکه از لحاظ امکانات، قوای فنی و تشریفات داخل کابین نیز در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.

 

سال ۲۰۲۲ بود که شرکت چری مدل آریزو ۸ را به میدان آورد تا در دسته سدان‌های میان-سایز نیز محصولی برای رقابت با خودروهای پرطرفدار همچون هیوندای سوناتا و کیا اپتیما یا k5 در اختیار داشته باشد. خصوصا اینکه طی این سال‌ها تنها سدان مهم چری شامل آریزو ۵ و سپس آریزو ۶ بوده که در کلاس خودروهای کامپکت قرار می‌گیرند و توان رقابت به عنوان یک سدان لوکس و نسبتا مجلل را در برابر خودروهای پرطرفدار کره‌ای را ندارند.

 

 

شرکت مدیران خودرو هم تصمیم گرفته تا این سدان جذاب را با نام فونیکس آریزو ۸ در سال ۱۴۰۲ به فهرست تولیدات خود ضمیمه کند و گپ ایجاد شده در فهرست محصولاتش ناشی از نبود چنین محصولی را از بین ببرد. خصوصا که خودروی سدان کی ام سی J7 نیز در بازار ایران با استقبال مواجه شده و لزوم عرضه آریزو ۸ را بیش از پیش تقویت کرده است.

تست و بررسی چری آریزو ۸ سدان جدید مدیران خودرو + تجربه رانندگی

بررسی فونیکس آریزو ۸ از نقطه‌نظر طراحی بیرونی و کابین

طراحی ظاهری فونیکس آریزو ۸ به عنوان یک سدان خانوادگی میان سایز مدل ۲۰۲۳ کاملا دلچسب و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. چارچوب بدنه خودرو فرمی کشیده دارد و ارتفاع نه‌چندان زیاد آن از سطح زمین باعث پایین آمدن مرکز ثقل شده و می‌تواند به بیننده حس اسپرت بودن را انتقال دهد.

البته برخی از المان‌های ظاهری نظیر فرم کشیده چراغ‌ها و حالت هندسی دریچه‌های تهویه روی سپر جلو نیز در اسپرت به نظر رسیدن شمایل بیرونی آریزو ۸ کاملا موثر واقع شده‌اند. فرم جلوپنجره بزرگ خودرو هم می‌تواند تا حدودی شما را به یاد محصولات لکسوس بیندازد و یک نوع احساس ترکیبی ناشی از تلفیق تجلل و قدرت را در بیننده القا کند.

به طور کل باید گفت که ظاهر آریزو ۸ به عنوان یک سدان خانوادگی کاملا قابل قبول و زیبا به نظر می‌رسد، به نحوی که هم خانواده‌ها و هم افراد جوان‌تر از دیدن آن تا حدودی به وجد خواهند آمد و انتقاد چندانی به این سبک طراحی نخواهند داشت.

تست و بررسی چری آریزو ۸ سدان جدید مدیران خودرو + تجربه رانندگی

نمای داخل کابین آریزو ۸ در قیاس با مدل آریزو ۶ کاملا تفاوت دارد و اساس آن تقریبا مشابه فضای داخلی و داشبورد تیگو ۸ پرو ترسیم شده است. صفحه نمایشگرهای یکپارچه اطلاعات سرگرمی و صفحه کلاستر (پشت آمپر) به صورت یکپارچه در قسمت بالای داشبورد خودنمایی می‌کنند و دریچه‌های تهویه شبه‌سراسری همراه با روکش‌های چرمی که نواحی مختلف را پوشش داده‌اند، شاخصه‌های مهم فضای داخل اتاق آریزو ۸ مدیران خودرو به حساب می‌آیند.

درمجموع این سبک طراحی بسیار دلنشین به نظر می‌رسد و برای یک خودرو خانوادگی که تا حدی ادعای لوکس بودن هم دارد، کاملا بجا و موزون است.

تست و بررسی چری آریزو ۸ سدان جدید مدیران خودرو + تجربه رانندگی

با توجه به ابعاد خودرو و فاصله محوری ۲۷۹۰ میلی‌متری، قاعدتا انتظار یک کابین کاملا جادار را از آریزو ۸ پرو داریم؛ به نحوی که افراد بلندقد و بزرگسال در صندلی‌های ردیف دوم تقریبا هیچ‌گونه محدودیتی را تجربه نخواهند کرد. صندوق عقب نیز به نوبه خود تا حد زیادی جادار است و می‌تواند چمدان‌های مسافرتی یک خانواده چهار تا پنج نفره را درون خود جا بدهد.

تست و بررسی چری آریزو ۸ سدان جدید مدیران خودرو + تجربه رانندگی

مشخصات فنی فونیکس آریزو ۸

بررسی فونیکس آریزو ۸ را در مبحث قوای فنی خودرو ادامه می‌دهیم. ابتدا گفته می‌شد که فونیکس آریزو ۸ با همان مشخصات فنی تیگو ۸ پرو یعنی موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ و قدرت ۱۹۷ اسب بخار به بازار ایران خواهد آمد. اما تحقیقات ما در حاشیه نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۳ این موضوع را مشخص کرد که شرکت مدیران خودرو و شریک چینی آن تصمیم دارند تا آریزو ۸ را با موتور پرقدرت‌تر دو لیتری توربوشارژ به بازار ایران بفرستند. این موتور هم‌اکنون در شاسی بلند تیگو ۸ پرومکس حضور دارد و استفاده از آن روی یک سدان نه‌چندان سنگین وزن، می‌تواند قابلیت‌های دینامیکی مطلوبی به وجود آورد و رقابت فنی آریزو ۸ را با نزدیک‌ترین حریف آن یعنی کی ام سی جی۷ بسیار داغ‌تر کند.

تست و بررسی چری آریزو ۸ سدان جدید مدیران خودرو + تجربه رانندگی

این پیشرانه ۲ لیتری نیرویی معادل ۲۵۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌ متر گشتاور را از طریق یک گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته روغنی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. بنابراین توقع عملکرد فنی نسبتا مهیج و سواری چابک از این خودرو چندان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. در مورد مصرف سوخت نیز باید انتظار سوزانده شدن حدود ۸ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر را آریزو ۸ داشته باشید.

خودرو

فونیکس آریزو 8

نوع موتور

2 لیتری -توربوشارژ-4سیلندر

گیربکس

7 سرعته اتوماتیک DCT

بیشترین قدرت

254 اسب بخار

بیشترین گشتاور

390 نیوتن متر

مصرف سوخت

حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر

ابعاد

4780*1843*1469 میلیمتر

فاصله محوری

2790 میلیمتر

سیستم تعلیق

جلو مکفرسون – عقب مالتی لینک مستقل

رینگ

18 اینچی آلومینیومی

حجم باک

55 لیتر

تجربه رانندگی با آریزو 8

مسئولان شرکت چری در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۳ فرصت تست درایو مختصر این خودرو را برای ما فراهم کردند. طبق تجربه رانندگی کوتاهی که با این سدان جذاب داشتیم، فرایند شتاب صفر تا ۱۰۰ فونیکس آریزو ۸ تقریبا چیزی بین ۸ تا ۸.۵ ثانیه بود که بین خودروهای هم‌رده موجود در بازار ایران کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

این خودرو از سایر جهات نیز عملکرد مناسبی را نشان می‌دهد؛ هماهنگی مطلوبی بین پیشرانه و گیربکس وجود دارد، فرمانپذیری تقریبا دقیق است و اگر سعی نکنید با آن همچون یک موتورسیکلت سنگین و پرقدرت مانور بدهید، هیچ مشکلی از لحاظ هندلینگ و پایداری برای شما ایجاد نمی‌کند.

 با این حال هنگام ورود سریع و پرشتاب به داخل پیچ‌ها کاملا مواظب باشید؛ چراکه احتمال بروز کم فرمانی البته به صورت جزئی، وجود خواهد داشت. اما در شرایط عادی این خودرو هندلینگ کاملا مناسب و اطمینان بخشی را ارائه می‌دهد و مشکل خاصی از این جهت وجود ندارد.

تست و بررسی چری آریزو ۸ سدان جدید مدیران خودرو + تجربه رانندگی

با توجه به آنکه خودروهای سدان ارتفاع کمتری از سطح زمین دارند، بنابراین خیلی نیاز نیست که سیستم تعلیق آنها به صورت نسبتا خشک و سفت تنظیم شود. از آنجا که سدان آریزو ۸ یک خودرو خانوادگی است و مشتریان ایرانی و البته سایر کشورها قطعا دوست دارند که سواری نرمی را از چنین خودرویی شاهد باشند، باید بگوییم که در تجربه رانندگی با این ماشین چینی سواری تقریبا نرم و دلنشینی را تجربه کردیم. سیستم تعلیق توانست درصد بالایی از ضربات جاده را به خود جلب کند؛ کابین هم به طرزی مناسب عایق‌بندی شده بود و سروصداهای اضافه نظیر نویز لاستیک و صدای باد نیز داخل اتاق چندان به گوش نمی‌رسید.

امکانات فونیکس آریزو ۸

تا زمان انتشار این مطلب وجود امکانات زیر در فونیکس آریزو ۸، ما از وجود تجهیزات زیر در آریزو ۸ تقریبا مطمئن هستیم:

کروز کنترل هوشمند یا تطبیقی

شش کیسه هوا

سامانه کمکی حرکت بین خطوط، رادار هشدار نقاط کور

ترمز پارک برقی و اتو هلد

سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش

سانروف پانوراما برقی

نمایشگر لمسی مالتی مدیا و پشت آمپر

تهویه اتوماتیک

گرمکن صندلی‌های جلو

دوربین ۳۶۰ درجه و عقب، حسگرهای پارک

شارژر وایرلس، سنسور نور و باران

ترمز اضطراری و…

قیمت فونیکس آریزو ۸ در ایران

چری Arrizo 8 در بازارهای جهانی به طور متوسط حدود ۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده  اما ارزش نسخه فول آپشن آن مقداری بالاتر است. وجود موتور ۲ لیتری توربوشارژ پرقدرت به همراه آپشن‌های سطح بالا این حس ما را تقویت می‌کند که قیمت نسخه مورد نظر مدیران خودرو برای مونتاژ در ایران احتمالا به حوالی حداقل ۲۵ هزار دلار افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین انتظار داریم که فونیکس آریزو ۸ که به احتمال قوی در تابستان ۱۴۰۲ به طور رسمی وارد بازار ایران خواهد شد، حداقل چیزی در حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صورت فروش کارخانه‌ای قیمت‌گذاری شود.

اصلی‌ترین رقیب این خودرو فعلا کی ام سی جی ۷ است اما باید دید در آینده چه خودروهای وارداتی در این کلاس وارد بازار ایران می‌شوند تا آن موقع بتوان به طور دقیق‌تر در مورد تمامی رقبای چری آریزو ۷ و ارزش خرید آنها نسبت  به یکدیگر صحبت کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *