به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، با تصویب قانون خودروهای وارداتی حالا به صورت روزانه شاهد گمانهزنیها، انتشار اخبار و تصاویر مدلهای مختلف خودرو جهت عرضه به صورت وارداتی در بازار کشور هستیم. یکی از برندهایی که به سرعت مراحل مختلف واردات را یک به یک پشت سر گذاشته ، شرکت کوشا خودرو با محصولات برند کیا کرهجنوبی است.
کشور ما مدتها بود از حضور محصولات روز هفتمین خودروساز بزرگ جهان و دومین خودروساز بزرگ کرهجنوبی محروم مانده و محصولات مدل قدیمی و کارکرده این برند با قیمتهای نجومی چندبرابر قیمت جهانی همچنان در حال دست به دست شدن است. وضعیت تورمی در بازار خودروها مخصوصا خودروهای وارداتی به گونهای پیش رفت تا صدای تمام ارکان مملکت از ذینفع تا غیره درآمد و حالا پس از رفت و آمد فراوان، تعدادی از خودروهای جدید کیا با مدل روز 2023 برای تعدیل این بازار آشفته وارد کشور شدند.
به بهانه ورود اولین نمونههای نمایشگاهی خودرو کیا به شوروم مرکزی شرکت کوشا خودرو، نگاهی این خودروها انداخته و شما را با مشخصات این خودروها آشنا میکنیم. لازم به ذکر است که نمونههای موجود و دیده شده در تصاویر به عنوان نمونههای اولیه و جهت نمایش در شوروم و همچنین انجام فرآیندهای فنی و استاندارد بوده و نمونههای نهایی در بعضی از مشخصهها و آپشن متفاوت خواهند بود.
کیا سراتو 2023، آشنای قدیمی و جذاب
سدان سراتو را میتوان یکی از محصولات بسیار موفق و پرطرفدار برند کیا در ایران دانست. خودرویی که در نسلهای مختلف و در مدلهای وارداتی و مونتاژی در بازار کشورمان حضور دارد. کیا سراتو که از سال 2003 و قریب 20 سال پیش، وارد خط تولید شرکت کیا شد و سال 2004 راهی بازارهای جهانی گردید. نسل اول این خودرو در سال 2008(1386) وارد ایران شد و در بدو ورود به دلیل مشخصات فنی بسیار خوب مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گرفت. نسل دوم این خودرو با کد TD در سال 2010 (1389) و یکسال پس از معرفی جهانی، به صورت وارداتی داخل کشور عرضه شد و به یکی از محبوبترین مدلهای کیا در ایران بدل گردید. پس از این موفقیت این خودرو شرکت سایپا اقدام به عرضه نسخههای مونتاژی در مدلهای آپشنال و معمولی نمود. نسل سوم این خودرو (کد YD) نیز در سال 2014 به کشورمان وارد شد و با توجه به سابقه عالی و قیمت مناسب به سرعت توانست جایگاه خود را به عنوان یک خودرو باکیفیت و خوش قیمت پیدا کند.
متاسفانه برخلاف عرضه سریع نسلهای قبلی کیا سراتو در ایران، با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از سال 2017 تا امسال و در سال 2023 سراتو جدیدی به کشور وارد نشد و به همت مسئولان امر قیمت سدان اقتصادی و ارزان قیمت کیا سراتو در نبود عرضه مناسب، به قیمتهای نجومی در حد خودروهای فوق لوکس خارجی رسید.
حال در سال 2023 نسل چهارم کیا سراتو (با نام جدید کیا فورته) مدل روز وارد کشور شده و به این حسرت 6 ساله پایان داده است. این خودرو که در سال 2018 معرفی شد در بخش ظاهری کاملا با نسل قبل متفاوت است و از زبان طراحی جدید کیا بهره میبرد. در بخش فنی کیا سراتو 2023 از یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با توان تولید حداکثر قدرت 147 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه حداکثر گشتاور 179 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه برخوردار است. یک جعبه دنده CVT نیروی تولیدی را به محور جلو این سدان منتقل میکند.
کیا سلتوس 2023، برادر کوچکتر اسپورتیج محبوب
یکی از سگمنتهای موفق خودروهای کیا در ایران دسته خودروهای کراس اوور بودند و به جرئت میتوان کیا اسپورتیج را محبوبترین کراساوورهای کیا دانست. حالا برادر کوچکتر اسپورتیج با نام کیا سلتوس (Kia Seltos) برای اولین بار قدم به بازار خودروهای ایران گذاشته است. این خودرو با جثهای کوچکتر از کیا اسپورتیج از یک پیشرانه 1,6 لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد. پیشرانه این خودرو از حداکثر قدرت 123 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 151 نیوتن متر در 4850 دور در دقیقه برخوردار است. یک جعبه دنده 6 سرعته خودکار وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو در این کراس اوور را برعهده دارد.
کیا سونت 2023، یک کراس اوور کوچک و اقتصادی
محصول دیگر کیا برای عرضه در بازار خودروهای وارداتی ایران کراس اوور کامپکت کیا سونت است. این خودرو که در بازار جهانی در رده خودروهای کاملا اقتصادی قرار میگیرد، با حضور در ایران سگمنت کراساوورهای کوچک اقتصادی دیگر برندها را با چالش مواجه خواهد کرد، البته در صورتی که قیمت گذاری مناسب و عادلانهای برای این خودرو انجام شود. شرکت کیا این خودرو را برای بازارهای در حال توسعه تولید میکند و بازار ایران متاسفانه با وضعیت بغرنج فعلی از مستحقترین بازارهای خودرو جهان محسوب میشود. این خودرو در بحث توان فنی از یک پیشرانه یک و نیم لیتری تنفس طبیعی با توان تولید 114 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه برخوردار است و وظیفه انتقال نیرو برعهده یک گیربکس CVT است.
کیا پگاس 2023، یک سدان کوچک با اهداف کاملا اقتصادی
تولید خودروهای سایز کوچک کیا با هدف بازارهای کمتر توسعه یافت شامل شرق آسیا و تا حدود کمی خاورمیانه انجام میشود. محصولاتی مانند پیکانتو، سونت و در نهایت پگاس در سگمنتهای مختلف و با جهت پوشش قشر کمدرآمد و مشتریان خودروهای اقتصادی عرضه شده و حالا سدان پگاس با همین هدف وارد کشورمان شده است. البته طی چند سال اخیر معنای واژه اقتصادی در ایران با تمام کشورهای جهان متفاوت شده است و حتی خودرو پراید کارکرده از محصولات عهد قدیم کیا با قیمتهای بالای 200 میلیون تومان هم دیگر اقتصادی محسوب نمیشود و چیزی به عنوان خودرو اقتصادی نداریم. خودرو پگاس 2023 از یک پیشرانه 1,4 لیتری تنفس طبیعی با توان تولید حداکثر قدرت 94 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 132 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه بهره میبرد. یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را در این سدان کوچک کیا برعهده دارد.