جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

دفاع تمام‌قد زامیاد از پیکاپ جدید کارون

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،در روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبی را درخصوص خودرو جدید شرکت زامیاد یعنی وانت‌پیکاپ دوکابین کارون مطرح کرد که در پی آن توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی از سوی زامیاد اعلام شد. در این توضیحات آمده است: «شرکت زامیاد از دیرباز درحال تولید خودروهای کاروتجاری ازجمله وانت نیسان است. یکی از ویژگی‌های این محصول، استحکام و دوام بالا و قیمت مناسب آن است.

خودروهای کار همواره نقش بسیار پررنگی در تامین درآمد خانوارها داشته‌اند، به‌طوری‌که بعضا تا سه خانواده امکان امرار معاش از خودرو کار زامیاد را داشته‌اند.

 

با توجه به تحقیقات بازار انجام‌شده و درخواست‌های موجود جهت یک خودرو ارزان و با کیفیت بالا که توان حمل بار و مسافر را هم‌زمان داشته باشد، شرکت زامیاد اقدام به طراحی و تولید خودرو کارون کرده که با توجه به عدم‌آگاهی و اشراف ناکافی برخی از مسئولان نسبت‌به حوزه خودروهای تجاری، اطلاعات نادرستی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شده است که توضیحات زیر در پاسخ به این اظهارات منتشر می‌شود.

 

از آنجاکه شاسی نیسان زامیاد از فولاد آلیاژی با استحکام بالاست، توانایی تحمل بارهای بیش‌از ظرفیت اسمی خود را دارد و ازهمین‌رو شرکت زامیاد تصمیم به استفاده از این شاسی در دیگر خودروهای خود گرفته است زیرا به‌دلیل وجود قالب‌ها و ابزارهای تولیدی نیاز به سرمایه‌گذاری نداشته و با توجه به تیراژ بالا قیمت تمام‌شده آن بسیار رقابتی بوده و خدمات پس از فروش آن نیز به‌راحتی و با کمترین قیمت قابل‌عرضه به مصرف‌کنندگان است.

 

موتور +M24 یکی از قوی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین موتورهای تولیدی کشور است که توانایی ایجاد گشتاور مناسب برای خودروی کار را داراست، لازم به توضیح است که در موتورهای تولیدی شرکت‌های خودروساز معمولا اجزای اصلی موتور شامل سیلندرها، میل‌لنگ، شاتون و گاه پیستون‌ها جهت صرفه‌جویی در قالب و ابزار عمدتا طی سال‌های متمادی بدون تغییر بوده و اجزای پیرامونی موتور شامل سیستم‌های سوخت‌رسانی و تزریق سوخت، دریچه‌های ورودی هوا و سوخت و سیستم خروجی دود و… دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شوند تا امکان رسیدن به استانداردهای بالاتر را داشته باشند بنابراین عدم تخصص در این زمینه توسط برخی چهره‌های نامرتبط با این صنعت باعث رفتارها و گفتارهای غیرکارشناسی می‌شود.

 

به منظور سازگاری اتاق با شاسی و قوای محرکه خودرو، باید آزمایش‌های فنی بسیاری در مراکز آزمایشگاهی مورد تایید موسسه استاندارد ایران و یا شرکت‌های بازرسی و استاندارد خارج کشور طی شود که خودرو کارون به دلیل انجام تغییرات عمده در سیستم تعلیق، انتقال قدرت، سیستم سرمایش، فرمان‌پذیری و… تمامی این تاییدیه‌ها را اخذ کرده است، بنابراین برخلاف تصور افراد ناآگاه امکان تولید و شماره‌گذاری هر خودرویی بدون اخذ تاییدیه‌های تعریف‌شده وجود ندارد.

 

اتاق سرنشین و اتاق بار خودرو کارون هم‌اکنون توسط دیگر خودروسازان تولید و به مصرف می‌رسد کمااینکه این مدل اتاق مطابق با مدل‌های خودروسازان بزرگی همچون تویوتا و نیسان تا سال ۲۰۱۶ در حال تولید بوده است. بسیاری از خودروسازان حتی به رغم تولید مدل‌های جدید، نسبت به تولید مدل‌های قدیمی خود برای بازارهای مورد درخواست با قیمت مناسب اقدام می‌کنند.

 

سیستم انتقال قدرت خودرو کارون به منظور سرعتی‌تر شدن نسبت ‌به خودرو نیسان چابک‌تر بوده و امکان تامین توأمان قدرت و سرعت مناسب را برای خودرو کارون فراهم کرده است بنابراین این خودرو به‌رغم اینکه انتقال قدرت صرفا توسط اکسل عقب صورت می‌پذیرد توانایی تردد در جاده‌های صعب‌العبور را به راحتی دارد.

 

از آنجاکه تحریم‌های ظالمانه باعث فشار اقتصادی مضاعف بر قشر زحمتکش جامعه شده است به طوری که قدرت خرید ایشان بسیار کاهش یافته، شرکت زامیاد در جهت مسئولیت اجتماعی خود اقدام به معرفی خودروی کارون با کاربری همزمان باری و مسافری با تقریبا ۴۰درصد ارزان‌تر از قیمت خودرو مشابه موجود در بازار (با مشخصات فنی تقریبی) کرده است. در پایان یادآوری این نکته ضروری به نظر می‌رسد که توضیحات ارائه شده فقط برای تنویر اذهان عمومی جامعه بوده و برای فعالان و صنعتگران این حوزه امری بدیهی است.»

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *