جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

زامیاد کارون، پیکاپ جدید زیرمجموعه سایپا برای بازار ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، در این بین زیر مجموعه سایپا یعنی زامیاد پس از چند سال سکوت، قصد دارد تا پیکاپی به نام زامیاد کارون را به بازار عرضه کند.

از ریچ تا کارون

محصول شاخص سایپا طی یک دهه گذشته، پیکاپ ریچ بوده است. این خودرو که با نام اصلی دانگ فنگ ریچ شناخته می‌شود، نسخه چینی از نیسان فرانتیر نسل اول محسوب می‌شد که با برخی بهبودها در زمینه قوای فنی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید. پیکاپ ریچ در ابتدا توسط پارس خودرو و سپس توسط زامیاد به تولید رسید و در نهایت از برنامه تولید هر دو شرکت حذف شد.

با وجود آن‌که سایپا در نمایشگاه‌های مختلف از نسل دوم پیکاپ ریچ رونمایی کرد، این خودرو هیچ‌گاه وارد برنامه تولید سایپا یا شرکت‌های زیر مجموعه آن نشد. در سوی دیگر اما زیرمجموعه سایپا یعنی زامیاد وارد همکاری با شرکت چینی فودای شد. در حالی که پیش از این تصور می‌شد فودای لندفورت و فودای F22 نخستین محصولات زامیاد باشند، این شرکت از فودای F16 با نام زامیاد کارون رونمایی کرده است. زامیاد کارون در واقع نسخه دوکابین زامیاد پادرا پلاس محسوب می‌شود و آن را به عنوان برادر کوچکتر فودای F22 می‌شناسند.

طراحی، بیش از حد ساده!

ظاهر زامیاد کارون شباهت بسیاری به پادرا پلاس دارد و این طراحی ساده برای یک پیکاپ در بازار ایران چندان جذاب نخواهد بود. فرم بدنه مکعبی به همراه چراغ‌های منتظم یک الگو طراحی ساده است که پیشینه آن به دهه 1980 میلادی باز می‌گردد. حتی ساده‌ترین پیکاپ‌های چینی حاضر در بازار ایران نیز دارای ظرافت‌های طراحی هستند که کارون از آن‌ها بی‌ بهره است.

 

فودای اف 16

 

کابین زامیاد کارون نیز جزئیات چندانی ندارد و همه چیز در ساده‌ترین و ارزان‌ترین حالت ممکن قرار دارد. برای مثال فرمان فاقد دکمه‌های کنترلی است و به جای نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای، یک ضبط دیجیتالی ساده قرار گرفته است. سبک طراحی کابین زامیاد کارون یا همان فودای F16‌ را می‌توان کپی برداری از تویوتا لندکروزر سری 70 دانست که خودرویی متعلق به دهه 1980 میلادی است. همچنین با توجه به اینکه فاصله بین محوری زامیاد کارون و پادرا پلاس یکسان است، انتظار می‌رود فضای پا سرنشینان عقب چندان قابل توجه نباشد.

قوای فنی زامیاد کارون، وانت نیسان در لباسی جدید!

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، زامیاد کارون در حقیقت نسخه دوکابین زامیاد پادرا پلاس محسوب می‌شود. علاوه بر ظاهر و کابین، مشخصات فنی این دو پیکاپ نیز شبیه به یکدیگر هستند. پیشرانه 2.4 لیتری 4G69 با 94 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور قدرت بخش این پیکاپ است و گیربکس پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل را برعهده دارد. این پیشرانه قدیمی و نه چندان کارآمد اکنون از استاندارد یورو 5 نیز پشتیبانی می‌کند، با این حال مصرف سوخت ترکیبی 11.89 لیتر در صد کیلومتر چندان اقتصادی و پاک به نظر نمی‌رسد!

قیمت، مشخصات و زمان عرضه به بازار

ولید آزمایشی زامیاد کارون از پاییز 1400 آغاز شده است و در ابتدا قرار بود تا این محصول در نیمه دوم سال 1400 به بازار بیاید. با این حال عرضه نهایی کارون تا نیمه اول 1401 به تاخیر افتاده است. قیمت تیپ فول و دو دیفرانسییل نسخه چینی این پیکاپ یعنی فودای F16 در چین حدود 13 هزار دلار است که در زمان نگارش این مقاله حدود 377 میلیون تومان برآورد می‌شود. وانت پادرا پلاس هم‌اکنون با قیمت 300 میلیون تومان توسط سایپا به فروش می‌رسد و انتظار می‌رود زامیاد کارون در محدوده قیمتی کمتر از 450 میلیون تومان توسط این شرکت به فروش برسد.

زامیاد کارون رقبای بسیاری در بازار ایران دارد که تمامی آن‌ها نسبت به کارون قوی‌تر، مجهزتر و گران‌تر هستند. نزدیک‌ترین رقیب زامیاد کارون در بازار ایران کاپرا 2 از بهمن موتور خواهد بود که با قیمت 569 میلیون تومان به فروش می‌رسد. نسخه‌های کارکرده نیسان پیکاپ و پیکاپ ریچ نیز از رقبای دیگر این خودرو خواهند بود. کارون خودرویی بروز و مجهز محسوب نمی‌شود اما اگر با قیمت مناسبی توسط زامیاد عرضه شود، می‌توان به موفقیت آن امیدوار بود

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *