به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، شرکت سایپا به تازگی یک محصول سایپا جدید با نام “اطلس” را معرفی کرده است که بر پایه پلتفرم X200 توسعه یافته است. این محصول به عنوان سومین هاچبک بر پایه این پلتفرم، در کنار مدلهای دیگر همچون، کوییک، سهند و… قرار میگیرد.
اطلس محصول سایپا به عنوان یک هاچبک شهری جدید با طراحی جدید در جزئیات بدنه، فضای داخلی متمایز و گستره رنگی وسیع، وارد بازار میشود و سایپا انتظار دارد که این خودرو مورد توجه علاقمندان بازار خودروهای ایرانی قرار گیرد.
سایپا اطلس محصول سایپا را به عنوان یک هاچبک شهری کراسلوک با طراحی جدید معرفی میکند. در نمای جلو این خودرو، ما با یک مجموعه چراغهای جلو با خطوط برجسته روبرو هستیم که تا حدی به مدل سهند اشاره دارند. اما طراحی سپر جلو اطلس متفاوت و تهاجمیتر از سهند است.
نمای عقب نیز شاهد تغییراتی در طراحی هستیم. مجموعه سپر و چراغها بازطراحی شدهاند و طراحی چراغهای عقب از نسل دوم رنو کپچر الهام گرفتهاند.
کابین اطلس نیز با تغییراتی جدید مواجه است. استفاده از تریم دو رنگ و طرحی شبیه به داشبورد رنو سیمبل، آن را از سایر خودروهای پلتفرم X200 متمایز میکند. یکی از نکات جالب درباره اطلس، گستره رنگی آن است. سایپا قصد دارد این خودرو را با رنگهای جذابی مانند سبز، آبی، قهوه ای و قرمز به بازار عرضه کند. ترکیبهای جذاب این رنگها نیز به مشتریان انتخابی این محصول ارائه خواهد شد.
مشخصات فنی اطلس سایپا، تیپبندی متنوع هاچ بک اقتصادی
سایپا با معرفی اطلس، به تنوع در تیپبندی این خودرو پرداخته است. اطلس در دو تیپ اصلی به بازار عرضه میشود، و هر تیپ دارای دو زیر مجموعه است. این تیپبندیها با استفاده از شیوه جدید سایپا در نامگذاری محصول سایپا انجام شده و امکان انتخاب بر اساس نیاز مشتریان را فراهم میکنند.
تیپ 1: L و S
تیپ اول اطلس با دو کد L و S به بازار عرضه خواهد شد. تیپ L به عنوان تیپ استاندارد و پایه این خودرو مطرح است. این تیپ دارای ویژگیهای پایه ای اطلس است و یک گزینه مناسب برای کسانی است که به دنبال یک خودروی اقتصادی نسبتا بروز هستند.
تیپ S نیز به عنوان یک گزینه پیشرفته تر در مقایسه با تیپ L معرفی میشود. این تیپ دارای امکانات بیشتری برای رفاهی و ایمنی مسافران میباشد و متناسب با نیازهای کسانی است که به دنبال یک تجربه رانندگی بیشتر و ارتقاء سطح تجهیزات هستند.
تیپ 2: G و E
تیپ دوم اطلس با دو کد G و E به مشتریان عرضه خواهد شد. تیپ G دارای ویژگیهای خاصی برای رانندگانی است که به دنبال توانایی محرکه بالا و انتقال قدرت بهتر هستند. تیپ E به عنوان بالاترین رده از اطلس از نظر قوای محرکه، انتقال قدرت و سطح تجهیزات به مشتریان ارائه میشود.
پیشرانه تیپهای مختلف سایپا اطلس
اطلس سایپا با استفاده از پیشرانه بروز شده به بازار عرضه میشود. این پیشرانه توانایی تولید تا 90 اسب بخار قدرت را در دور 5250 دور در دقیقه داراست، که این امر به راننده احساس بهتری میدهد. همچنین، گشتاور بیشینه آن نیز به میزان 137 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه میباشد، که باعث ارتقاء عملکرد و توانایی شتابدهی اطلس میشود.
موتور M15 GSI در اطلس سایپا
سایپا اطلس به یک ارتقاء یافته M15 مجهز شده است و با نام M15 GSI شناخته میشود. این تغییرات در بخشهای مهم موتور انجام شده و باعث بهبود عملکرد و کارایی این خودرو شدهاند. در ادامه به جزئیات و تغییرات این موتور پرداخته میشود:
سرسیلندر و هدرز بهبود یافته: در M15 GSI، تغییراتی در سرسیلندر و هدرز صورت گرفته که به افزایش کارایی موتور کمک میکنند. این تغییرات باعث بهبود انتقال قدرت و توانایی شتابدهی میشوند.
سیستم دریچه گاز برقی: افزودن سیستم دریچه گاز برقی به موتور M15 GSI، امکان بهینهتر کنترل جریان سوخت و هوا و در نتیجه بهبود کارایی و اقتصاد سوخت را فراهم میکند.
سامانه زمانبندی متغییر سوپاپها: این ویژگی به موتور اجازه میدهد تا در هر لحظه بر اساس شرایط رانندگی، زمانبندی متغییر سوپاپها را تنظیم کند. این باعث بهبود عملکرد و توانایی تطابق موتور با شرایط مختلف میشود.
اگرچه موتور M15 GSI همچنان 8 سوپاپه است و مشخصات برجستهای در روی کاغذ ندارد، اما با توجه به وزن خودروهای سری X200 و تغییرات اعمال شده در موتور، عملکرد تقریبا بهتری را ارائه میدهد.
اطلس با توجه به تنوع تیپبندیها، دارای گزینههای متنوعی برای جعبهدنده میباشد. در تیپهای E و L، از جعبهدنده اتوماتیک CVT با حالت تعویض دستی 6 سرعته (تیپ ترونیک) استفاده میشود. در تیپهای G و S نیز از جعبهدنده 5 سرعته دستی استفاده میشود که به علاقهمندان به رانندگی با دنده دستی این امکان را میدهد تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشند.
اطلس سایپا از سیستم تعلیق مکفرسون در محور جلو و سیستم تعلیق یکپارچه با تیر پیچشی در محور عقب بهره میبرد. این سیستمها باعث استواری بهتر در رانندگی در شرایط مختلف میشوند. اطلس از دیسکهای دیسکی در جلو و کاسهای در عقب از ترمزهای برخوردار است.همچنین، دو تیپ E و L از فرمان کمکی برقی برخوردار هستند، در حالی که تیپهای G و S از فرمان هیدرولیکی بهره میبرند.
تجهیزات رفاهی و ایمنی اطلس سایپا
اطلس سایپا نسخه E، که بالاترین تیپ این خودرو است و به تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری مجهز شده است. این تجهیزات از جمله امکاناتی هستند که تجربه رانندگی را بهبود میبخشید:
سیستم ترمز ضد قفل (ABS): این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری، کنترل از دست دادن کنترل خودرو را به حداقل میرساند.
سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD): EBD به توزیع بهینه نیروی ترمز بین چرخها کمک میکند و ایجاد تعادل در رانندگی را تضمین میکند.
سامانه کنترل پایداری (ESC): این سیستم در شرایط خطرناک از جمله لغزش و از دست دادن کنترل خودرو، به شما کمک میکند تا خودرو را به ایمنی بازگردانید.
سامانه کنترل کشش (TCS): TCS با کنترل کشش چرخها در شرایط آب و هوایی مختلف به پیشرفت در کنترل خودرو کمک میکند.
سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA): این سیستم در ارتقاء راحتی شروع حرکت در تپهها و سربالاها به شما کمک میکند.
کیسه هوای ایمنی: اطلاس سایپا دارای کیسههای هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو میباشد که در صورت بروز تصادف، ایمنی شما را تضمین میکنند.
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک: این سیستم برای ایجاد آسایش حرارتی دقیق در داخل خودرو و تنظیم مناسب دما استفاده میشود.
نشانگر تعویض دنده GSI: نشانگر تعویض دنده به شما اطلاعات مربوط به دنده فعلی خودرو را نمایش میدهد.
از جمله امکانات دیگری که در اطلس وجود دارند میتوان به سنسور پارک، کامپیوتر سفری، چراغهای روشنایی در روز، سیستم صوتی با درگاههای USB، بلوتوث و AUX، و نمایشگر 7 اینچی لمسی به همراه میرورلینک و رهیاب اشاره کرد.
اطلس سایپا از سامانههای دیگری مانند سامانه نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، اتولایت (سنسور نور)، دوربین دنده عقب، دکمههای کنترلی روی فرمان، پوشش چرمی صندلیها، تنظیم برقی آینههای کناری به همراه تاشوندگی برقی، کروز کنترل، سامانه استارت دکمهای و ورود بدون کلید و سامانه PEPS، سانروف، بدنه دو رنگ، و تنظیم برقی 2 حالته صندلی راننده به همراه گرمکن، سنسور باران، سامانه تشخیص نقطه کور (BSD) و… نیز برخوردار است.