به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک، خودرو ریرا ایران خودرو رونمایی می شود. خودرو ریرا ایران خودرو قرار است امروز با حضور وزیر صمت رونمایی شود. خودرو ریرا ایران خودرو اولین کراس اوور داخلی این شرکت به حساب می آید. خودرو ریرا ایران خودرو دارای پلتفرم مشترک با خودرو تارا است. خودرو ریرا ایران خودرو شباهت هایی با پژو 2008 دارد.
از ریرا ایران خودرو چه می دانیم
خودرویی که اکنون قرار است با نام ریرا معرفی شود محصول استفاده ایران خودرو از پلتفرم پژو 301 است. خودرویی که هر چند تولید و عرضه آن در ایران ناکام ماند اما از دل آن 3 خودرو متولد شده است. اولین خودرو تارا بود، دومی این خودرو که کراس اوور است و سومی هم یک خودرو هاچبک است که فعلا نام تجاری آن انتخاب نشده و با کد خودرو K121 شناخته می شود.
تصویر منتسب به خودرو ریرا که از دل پروژه K125 بیرون می آید
از رایمون تا ریرا
ایران خودرو طراحی و تولید خودرو ریرا را در سکوت خبری پیش برد و انصافا هم در این زمینه خوب عمل کرد، شاید اولین مواجهه خبرنگاران با این خودرو در جریان بازدید از مرکز تحقیقات ایران خودرو بود که تصویری از آن در این محل قرار داشت و در پشت خودرو کلمه رایمون درج شده بود. اما حالا مشخص شده است که خودرو K125 نه رایمون بلکه این خودرو نام گرفته است.
نام ریرا
در همان زمان نیز پیش بینی می شد که نام تجاری کراس اوور K125 ایران خودرو بعید است رایمون باشد و احتمال زیاد ایران خودرو از نامی که تناسب آوایی با دیگر محصولات این شرکت یعنی رانا، دنا و تارا داشته باشد استفاده کند. در نهایت هم این گمانه زنی درست از آب درآمد و نام خودرو جدید ریرا شد. نام ریرا نامی به معنی زن باهوش در گویش مازندرانی است. همچنین از ریرا به معنی باران نیز استفاده شده است. همچنین در افسانه های ایرانی ریرا یا ری را به زنی گفته می شود که سرسبزی و شادابی را به جنگل های مازندران می آورد.
خودرو ریرا پژو 2008 ایرانی
استفاده از پلتفرم پژو 301 به هر حال موجب می شود تا خودروهایی که از دل آن بیرون می آیند شباهت هایی با محصول اصلی داشته باشند. همانگونه که خودرو تارا را می توان نسخه ایرانی پژو 301 نامید. شنیده ها حاکی از آن است که این خودرو هم به نوعی نسخه ایرانی پژو 2008 است. البته طراحی بیرونی این خودرو شباهت هایی هم با تارا دارد.
مشخصات فنی ریرا
در حالی که در ابتدا تصور بر این بود که اولین کراس اوور ایران خودرو یک ویرایش از خودرو رنو کویید باشد، حالا این پژو 2008 است که ایرانیزه شده و در واقع این خودرو را می توان نسخه ایرانی پژو 2008 به حساب آورد. همانگونه که خودرو تارا نسخه ایرانی پژو 301 شد. موتور در نظر گرفته شده برای این خودرو یک موتور 1700 سی سی است. موتور TC7 که نسخه ارتقا یافته موتور EF7 به حساب می آید. این موتور 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که البته این توان و گشتاور با استفاده از توربوشارژر به دست می آید. گیربکس این خودرو نیز 6 دنده اتوماتیک است و از گیربکس CVT در آن خبری نیست. گیربکس این خودرو چیز جدیدی نیست و در دنا پلاس توربو اتومات نیز استفاده شده است.
البته احتمال استفاده از موتور جدید 3 سیلندر ایران خودرو در نسخه ای از ریرا هم وجود دارد.