به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، در 23 ماه قبل تیم خودروسازی سایپا، در مسیر تحول قرار گرفته است. مسیری که در آن قرار است خودکفایی واقعی خودروهای جدید و به روز تولید شود. در راهی که تیم سایپا گام بر میدارد، بنا است خودروهای برقی و هیبریدی هم با یاری و همراهی جامعه دانشگاهی، مجموعههای دانشبنیان و مهندسان کشورمان تولید و روانه بازار شود.
در پیشرفت برند و زیرساخت که تیم خودروسازی سایپا دنبال میکند، تصمیم بر این گرفته شد که داخلیسازی قطعات تمام محصولات سایپا با سرعت پیگیری شود؛ از همین رو طی این زمان ریل صندلی خودروی شاهین داخلیسازی شد. این دستاورد مهم در امتداد فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال “مهار تورم ، رشد تولید” حاصل شده است.
تیم سایپا در تلاش است که با افزایش بهرهوری و داخلیسازی قطعات وارداتی، از تورم در خریدها جلوگیری کند. از اواخر سال 1399 که خودروی شاهین به بازار ارائه شد، ریل صندلی آن از کشور چین و به صورت هوایی و دریایی، وارد کشور می شد؛ از آنجا که این امر هزینهبر بود و باعث خروج قابل توجهی ارز از کشور میشد، تیم سایپا تصمیم گرفت که در بخشهای گوناگون این خودروی جدید به خودکفایی کامل برسد که در این امتداد با دستور مدیرعامل گروه، داخلیسازی مجموعه ریل صندلی در دستور کار شرکت سایپا آذین قرار گرفت و شرکت قالبهای حجیم صنعتی سایپا به عنوان یک مجموعه دانشبنیان در طراحی و ساخت قالب، ابزار و ماشین آلات صنعتی، برای پروژه یاد شده انتخاب شد و این مجموعه توانست پروژه ریل صندلی و خط تولید آن را راه اندازی و آماده آورد و در نهایت به شرکت سایپا آذین تحویل دهد.
مدیرعامل شرکت سایپا آذین گفت: با تولید حداقل 65 هزار دستگاه خودروی شاهین در سال جاری، پروژه ریل صندلی این خودرو، حدود یک میلیون و 700 هزار یورو (76میلیارد و 239 میلیون و 836 هزار و 250 تومان) صرفه جویی ارزی برای کشور رقم زده است؛ این عدد میتواند از هزینههای تیم خودروسازی سایپا بکاهد و جلوی افزایش قیمت را هم بگیرد. در این خصوص باید عنوان کرد که صحهگذاری مشخصه های ایمنی، استحکامی، دوام و عملکردی مجموعه ریل صندلی شاهین با انجام تستها و آزمونهای تعریف شده در برنامه آزمون صادره از مرکز تحقیقات سایپا در مراکز معتبر آزمون داخل و خارج از کشور در قالب تستهای سطح قطعه (مجموعه ریل) و تستهای سطح خودرویی (مجموعه صندلی) انجام و با کسب نتایج مثبت در محدودههای پذیرش استانداردها همراه بود.
شرکت قالبهای حجیم صنعتی سایپا از سال 1373، فعالیت خود را در بخش رفع نیاز صنایع به طراحی و ساخت قالبهای بدنه خودرو، تولید قطعات حجیم پرسی، طراحی و ساخت خطوط تولید، طراحی و ساخت ماشین ابزارهای خاص، طراحی و ساخت مجموعههای ترکیبی و مکانیزمها و ایضاً طراحی و ساخت فیکسچرهای کنترلی و مونتاژی شروع کرده است. مجموعه صندلی جلو و عقب یک خودرو در دسته مجموعههای تزیینات قرار میگیرد که در عین حال که به زیبایی و ظاهر مربوط میشود، دارای مولفههای ایمنی و برآوردهسازی الزامات مهندسی، کیفیت و رعایت استانداردهای در ارتباط است. در بین اجزای یک صندلی که مجموعهای از قطعات فلزی، پلاستیکی، فوم و پارچه است، مجموعه ریل صندلی از اجزا خیلی مهم و حائز اهمیت است و بدین جهت ریل صندلی، دارای استانداردهای فنی و ایمنی فراگیر و در عین حال سختگیرانه است و باید مجموعهای از آزمونها و تستهای استحکام و دوام را با موفقیت پاس کند؛ از اینرو آزمون استحکام صندلی در تکیه گاهها و پشت سریها از زمره استانداردهای 85 گانه خودرو است.
امین حسن زاده، مدیرعامل شرکت سایپا آذین در این خصوص گفت: مصادف با تعریف پروژه SP100 در تیم سایپا و همراستا با سیاست تعمیق ساخت داخل موضوع داخلیسازی مجموعه صندلی به سایپا آذین واگذار شد. این مجموعه با ماموریت طراحی و تولید صندلی در پروژه SP100 نسبت به شناسایی، ارزیابی و انتخاب شریک تجاری بیگانه خود اقدام کرد و این امر در نهایت منجر به توافق و پیماننامه تجاری با شرکت KM&I کره جنوبی (با موضوع طراحی صندلی و قطعات منفصله و ساخت قالبهای قطعات) شد؛ اما به علت تحریمهای ظالمانه، شرکت کرهای از ادامه همکاری امتناع کرد و تمام مدارک و مستندات طراحی و قالبهای ساخته شده، به علاوه 2 هزار ست قطعات منفصله صندلی را به سایپا آذین تحویل داد.
عدم تامین هریک از قطعات (ریل، رکلاینر و بالابر) چه از طریق ساخت داخل و چه خرید خارجی، به منزله عدم امکان تولید صندلی بود. او افزود: در امتداد تحویل پروژه از سوی شرکت KM&I و کنارهگیری آن، شرکت سایپا آذین اقدام به شناسایی تامین کننده بیگانه (تا زمان ساخت داخل ریل صندلی) کرد و مجموعه کشوییهای ریل از کشور چین وارد کشور شد، اما به موازات این امر داخلیسازی ریل در دستور کار قرار گرفت و با راهبرد برونسپاری و استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکتهای تیم سایپا، توافقات اولیه با شرکت دانشبنیان قالبهای حجیم صنعتی سایپا حاصل و این امر منجر به انعقاد پیماننامه بین دو شرکت با موضوع “طراحی، ساخت قالبها و ابزار، فیکسچرها و سایر تجهیزات و فروش قطعه مجموعه ریل شاهین” طی 12 ماه شد.
حسن زاده تاکیدکرد: شرکت دانش بنیان قالبهای حجیم صنعتی بر اساس نقشه ریل ارایه شده از سوی سایپا آذین که مشمول تغییرات مهندسی در جنس، ضخامت و پروفیل قطعات ریل و بعضا تغییرات ابعادی نسبت به نقشه کرهای بود، اقدام به طراحی و ساخت قالبهای قطعات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری کرد. این امر با استفاده از خدمات و ظرفیت پیمانکاران داخلی برای طراحی فرایند مونتاژ و تولید مجموعه ریلهای صندلی چپ (صندلی راننده) و صندلی راست (صندلی شاگرد) دنبال شد. او یادآور شد: با وجود مشکلات ارزی و تحریمها، شرکت سایپا آذین برای تولید صندلی شاهین، چند محموله به تعداد 60 هزار دستگاه ریل برای تولید صندلی شاهین (با صرف هزینههای حمل و نقل، ترخیص، گمرک و اختصاص ارز)، وارد کرد.
مشکلات و موانع دردسترس سر راه فرایند واردات و زمانبندی اختصاص ارز باعث تحمیل هزینههایی همچون هزینه حمل هوایی قطعات میشد تا از توقف خط تولید صندلی و متعاقب آن توقف تولید خودرو جلوگیری شود؛ این امر شرایط نامناسبی را در برنامهریزیها به ویژه مدیریت مالی ایجاد میکرد.با سیاستگذاریهای جدید (در دیماه سال 1401) و تحقق پروژه یاد شده، خط تولید ریل صندلی شاهین و استقرار خط و تولید ریل در سایپا آذین تعریف شد.
حسن زاده در خصوص فرآیند پروژه انتقال خط تولید مجموعه ریل صندلی شاهین و تولید ریل در سایپا آذین، گفت: زمان زمان اجرای پروژه، با اهتمام به اعلام زمان انجام تستهای خارج از کشور توسط مرکز تحقیقات سایپا تا پایان آبان ماه سال جاری، اعلام شد و سپس مذاکرات و هماهنگیهای لازم با شرکت قالبهای صنعتی سایپا و انعقاد پیماننامه فروش تمام قالبها، فیکسچرها، تجهیزات و ماشین آلات مشمول پرسها و ابزارهای در ارتباط با خط مونتاژ به همراه مدارک و مستندات فنی و طرح های دو بعدی و سه بعدی و غیره فی مابین دو شرکت (سایپا آذین و شرکت قالب های برزرگ صنعتی) در اسفندماه 1401 صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت سایپا آذین افزود: با تولید آزمایشی قطعات منفصله نظیر براکتها، کشوییهای ثابت و متحرک، فنر، پایههای جلو و عقب ریل، اسپیسر و پین و پرچ ها و ساچمهها در سایزهای گوناگون و قطعات پلاستیکی توسط پیمانکاران و تامینکنندگان منتخب، در اواسط خردادماه سال جاری، تولید آزمایشی و نمونه ریلهای داخلی محقق و برنامهریزی برای افزایش تیراژ تولید با روند و شیب مناسب در تعامل با تامینکنندگان قطعات، انجام شد.
لذا در تولید آزمایشی ایرادات و مشکلات کیفی مشخص شد و متناسب با آن فرایندهای اصلاحی صورت گرفت. او با تاکید بر اینکه در حال حاضر خط تولید و مونتاژ مجموعه ریل صندلی خودروی شاهین به بهرهبرداری رسیده و تا پایان آبان ماه بیش از 1500 دستگاه صندلی با مجموعه ریل ساخت داخل به شرکت سایپا فرستادن و بر روی خودروی محبوب شاهین نصب شده است، اعتراف داشت: در سایپا آذین به صورت مستقیم و غیرمستقیم این پروژه ملی باعث اشتغال 46 نفر شده است، علاوه بر این در پروژه یاد شده 10 تامین کننده قطعات به صورت مستقیم با شرکت سایپا آذین همکاری دارند.