جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

آریا؛ نخستین کراس اوور ایرانی

امروز در غیاب خودروسازان خارجی، سایپای نوین با معرفی آریا به عنوان نخستین کراس اوور بومی ایران، ضمن مطالعه مزایای تمامی کراس اوور‌های شهری موجود در ایران، محصول نهایی را آماده عرضه به بازار در سال 1400 کرده که نه تنها نسبت به گزینه‌های پیشین برتری‌های محسوسی دارد بلکه گزینه‌ای رقابتی در برابر رقبای خارجی در بازار‌های صادراتی نیز به حساب می‌آید. بازار تشنه خودرو ایران، امروز در کنار سدان‌های بومی در کلاس‌های مختلف نیازمند عرضه کراس اووری اختصاصی است که وابسته به رویداد‌های سیاسی و تحریم‌ها نباشد و بتواند این بخش از نیاز بازار را در هر شرایطی پاسخ بدهد لذا آریا استراتژیک‌ترین محصول صنعت خودرو ایران طی یک دهه اخیر به حساب می‌آید که از سایپای نوین برخاسته و در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن در بازار خواهد داشت.

بلندقامتی با چهره ایرانی

آریا در گام نخست با طراحی داخلی برگرفته از شاهین ایرانی، به عنوان دومین عضو مگاپلت فرم SP100 چهره‌ای دارد که نمی‌توان آن را کپی از محصولات دیگر دانست و هویتی کاملا مستقل و منحصر به فرد برای سایپا دارد. طراحی این محصول به عنوان برادر بلندقامت شاهین، با بهره‌گیری از مشخصه‌های مشابه این سدان صورت گرفته و ابعاد کلی اتاق با در نظر گرفتن خودرو‌های همکلاس برای دستیابی به بیشترین فضا برای سرنشینان و فضای بار انجام شده است.

قلبی قدرتمند در انتظار آریا

آریا طی روز‌های پایانی سال 99 وارد فاز تولید آزمایشی شد و قرار است طی نیمه نخست سال جاری اخبار خوبی از ورود این محصول به خط تولید شنیده شود. این خودرو در گام نخست قرار بود مانند شاهین با پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 110 اسب بخار و گشتاور قابل توجه 178 نیوتون متر روانه بازار شود اما ظاهرا سایپا قوای محرکه جدید و قدرتمندتری را برای آریا در نظر گرفته است. این پیشرانه جدید با حجم کم، مصرف سوخت و آلایندگی پایین و معادل استاندارد یورو6 را ارائه می‌کند و حداکثر توانش به فراتر از 140 اسب بخار می‌رسد و گشتاور آن احتمالا بیش از 220 نیوتون متر خواهد بود. پیشرانه توربو جدید سایپا برای کراس اوور آریا، از دور موتور 1600 تا 4400 حداکثر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد که احتمالا در همراهی با گیربکس دستی و اتوماتیک شتابی بین 9 تا 11 ثانیه را برای این خودرو به ارمغان خواهد آورد و شتاب‌گیری قدرتمندی را به نمایش خواهد گذاشت. بهره‌گیری از زنجیر تایم، سیستم تزریق مستقیم سوخت و مصرف ترکیبی حدود 5 تا 6 لیتر در 100 کیلومتر از دیگر مزایای قوای محرکه آریا است.

مجموعه کامل امکانات رفاهی و ایمنی

نخستین اظهار نظر‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که آریا با دست پر قدم به بازار خواهد گذاشت. در بخش ایمنی پیش بینی می‌شود این خودرو با دو کیسه هوای SRS، ترمز‌های دیسکی در جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BAS در تیپ G به بازار عرضه شود. از مهمترین امکانات احتمالی آریا در نخستین تیپ می‌توان به سانروف، ‌تریم داخلی با روکش چرم، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کمکی برقی فرمان، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و چراغ‌های اتوماتیک، صندلی‌های تاشو عقب، سیستم کنترل فشار باد تایر‌ها، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین عقب و … اشاره کرد. آریا با این سطح از امکانات در تیپ G یکی از مجهزترین خودرو‌های بازار ایران خواهد بود. همچنین در تیپ‌های بعدی این خودرو احتمال عرضه امکانات بیشتر نیز وجود دارد. در نهایت می‌توان انتظار امکانات قابل توجهی در تیپ اتوماتیک و فول آریا را داشت؛ مواردی نظیر سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی تیپ فول آریا را به خودرویی فراتر از همه رقبا و گزینه‌ای ایده آل برای بازار‌های صادراتی بدل می‌کند.

منبع: سایپانیوز

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار