به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : هرچند قرار است به زودی طلسم پنجساله شکسته شده و عرضه نخستین خودروهای وارداتی به بازار کلید بخورد، بااینحال روند تحویل این خودروها به ثبتنامکنندگان همچنان بسیار کند پیش میرود.
آن طور که حسین کاظمی طرقی، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، عنوان کرده، شرایط تحویل خودروی چینی وارداتی به نام چانگان CS۳۵ پلاس به متقاضیان منتخب و طبق اولویت اعلامی، فراهم شده و آنها میتوانند نسبت به واریز وجه و نهایی کردن ثبتنام خود اقدام کنند. به گفته وی، متقاضیان پس از کنترل محدودیتهای ثبتنامی، پیامک اطلاعرسانی را دریافت خواهند کرد و از ساعت ۱۴ امروز میتوانند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی گروه سایپا به نشانی https: / /saipa.iranecar.com نسبت به واریز وجه و نهایی کردن ثبتنام خود اقدامات لازم را انجام دهند.
با توجه به اظهارات وی، تا چندی دیگر عرضه نخستین خودروهای وارداتی – پس از پنج سال ممنوعیت – به متقاضیان آغاز خواهد شد، بنابراین بازار در آستانه میزبانی از خودروهای خارجی جدید قرار گرفته است. این در شرایطی است که روند ورود خودرو به کشور بسیار کند پیش میرود. در اسفند سال ۱۴۰۰ بود که ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور، دستور آزادسازی واردات خودرو را داد و شش ماه بعد نیز وزارت صمت آییننامه مربوطه را اعلام و ابلاغ کرد. وزارت صمت مدعی بود که طی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور میشود و در بهار امسال نیز ۱۰۰هزار دستگاه دیگر خواهد آمد. با این حال تا به امروز تعداد اندکی خودرو وارد کشور شده و تازه قرار است از چندی دیگر تحویل آنها شروع شود. طبق اعلام صمتیها، ۱۰۰هزار ثبت سفارش خودروی خارجی انجام شده و قرار است بر این تعداد افزوده شود. ثبت سفارش البته بهتنهایی ضامن واردات خودرو به کشور نیست، مخصوصا اینکه گفته میشود پروسه واردات به مشکل ارزی خورده است. اخیرا نامههایی از سوی مدیران عامل خودروسازی و مسوولان وزارت صمت منتشر شد که از وجود چالش تامین ارز خبر میدادند. بنابراین وقتی ارز برای تولید کم است، طبیعی است ارز لازم و کافی برای واردات که در اولویت بعدی قرار دارد، تامین نشود.