به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، استارتاپ کالیفرنیایی «آلِف آیروناستیکس» به تازگی از یک خودروی پرنده رونمایی کرده است که بهطور همزمان بهعنوان یک عمودپرواز نیز شناخته میشود و مجوز تردد در خیابانها را نیز دارد. این خودرو که مدل A 2025 نام دارد، از طراحی هنجارشکنانه سود میبرد و به کابینی با دو محور تاشوی مجهز شده است. مدل A 2025 حالت پرواز افقی مختص خود را دارد که نمونه آن تاکنون در عمودپرواز دیگری دیده نشده است.
این دستگاه با استفاده از چهار موتور هاب برای حرکت در خیابانها استفاده میکند. وسط بدنه مدل A، یک کابین مجاز، شیشهای و گرد با گنجایش یک یا دو سرنشین وجود دارد. سرنشینان برای سوارشدن به ای وسیلهنقلیه باید درها و سقف کابین را باز کنند.
اجزای بخش بالایی این خودروی پرنده از مواد سبک و بهروش پرینت سهبعدی تولید شدهاند که موتورهایی را برای پرواز عمودی این دستگاه در زیر خود جای دادهاند. مدل A بهعنوان یک یک قاب پرنده که کمابیش شبیه پهپادها است، از یک سیستم پروازی اکتاموپتر که شامل هشت پره میشود، سود میبرد. هر یک از این پرهها ۶۱ سانتیمتر قطر دارند. بدنه این خودرو که با طرح مش تولید شده است به هوا اجازه میدهد تا از میان آن عبور کند.
شاید تصور کنید که طراحی چندمظوره این خودرو منجربه گستره مسافت قابلپیمایش محدود شود اما آلف مدل A را بهگونهای طراحی کرده است که با پرواز آن، بدنه ۹۰ درجه خواهد چرخید و با حرکت آن، کابین در جهت حرکت معلق خواهد ماند و بدنه به دور آن خواهد چرخید.
با افزایش سرعت هوانوردی مدل A، چرخش بدنه بیشازپیش میشود؛ تا جایی که قاب مشی یا بدنه اصلی به یک ایرفویل تبدیل میشود. درنتیجه این ساختار جالب، راننده و سرنشینش در همه حال از درون یک حباب به بیرون نگاه میکنند. برای تصور بهتر این وسیله میتوانید به فیلمهای «جنگ ستارگان» مراجعه کنید!
بدنه مدل A آنقدر بهینه طراحی شده است که میتواند این خودروی پرنده را در حالت «کروز» قرار دهد. آلف مدعی شده که باوجود محدودیتهایی که فرم بدنه برای انتخاب باتری در برابرشان قرار داده است، مدل A همچنان میتواند مسافتی برابر ۳۲۲ کیلومتر را روی زمین و ۱۷۷ کیلومتر را در هوا بپیماید. شاید این اعداد بهطور کلی چندان زیاد نباشند اما برای یک خودروی چندمنظوره اینچنینی کاملا منطقی به نظر میرسند.
آلف میگوید که نمونه اولیه این خودرو پرنده در سال ۲۰۱۹ به پرواز درآمد و روش کار آن نیز برای سرمایهگذاران تشریح شد. البته رسانه «CNET» مدعی شده که این دستگاه برای تغییر وضعیت به حالت پرواز کاملا افقی بههمراه راننده درونش، هنوز راه زیادی در پیش دارد.
یکی از اصلیترین چالشهای پیشروی سازندگان خودروهای پرنده، تجهیز محصولاتشان به استانداردهای تردد خودرو در جاده و ایمنی است که برای استفاده از یک شاسی بسیار سبک مخصوص پرواز چالش ایجاد میکند. این چالش برای عمودپروازها دوبرابر دشوارتر است؛ چراکه نمیتوانند از مزایای پرواز عادی با بالهایشان بهصورت همیشگی استفاده کنند باید برای پرواز افقی نیز آماده باشند. در همین راستا، بیشتر تولیدکنندگان بهسراغ تولید عمودپروازی سهچرخ میروند تا محصولشان در کتب قانونی با عنوان یک موتور پرنده شناخته شود و نیازی به تجهیزات ایمنی زیاد نداشته باشند.
محدودیتها و چالشهای یادشده باعث میشوند تا محصول آلف در خیابان به حداکثر سرعت ۳۲ تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود شود؛ بنابراین این خودرو برخلاف ظاهر نسبتا اسپرتی که دارد عملکرد چندان اسپرتی نخواهد داشت. البته آلف انتظار دارد که مشتریانش پیش از رانندگی روی جاده به هوانوردی با این خودروی پرنده فکر کنند.
قاعدتا عمودپروازها پیش از همهگیرشدن به محلهایی مشخص برای پرواز یا فرود نیاز دارند اما در آیندهای نهچندان دور انتظار میرود که این وسایل نقلیه با محدودیتهای کمتری مواجه باشند و تقریبا در هرجایی امکان پرواز و فرود را داشته باشند.
پیشفروش آلف مدل A بهزودی با قیمت ۳۰۰ هزار دلار آغاز خواهد شد. سازنده وعده داده که نخستین مدل A در چهارک چهارم سال ۲۰۲۵ به دست مشتریان برسد. آنها میگویند که احتمالا رانندگان این خودرو تنها به گواهینامه بخش ۱۰۷ پهپاد نیاز خواهند داشت که تنها شامل یک آزمون کتبی میشود. هرچند ممکن است خریداران این دستگاه مجبور به تهیه گواهینامه پرواز نیز بشوند.
آلف قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ از مدل Z با قابلیت جمل ۴ تا ۶ سرنشین رونمایی کند که قابلیت پیمایش مسافت ۴۸۳ کیلومتر را داشته باشد و روی زمین نیز تا ۳۵۴ کیلومتر، سرنشینانش را همراهی کند. این شرکت به لطف سرمایهگذار اصلیاش، «تیم دراپر»، در حال تولید وسیلهنقلیهای است که بهخودیخود ماهیت دشواری برای تولید دارد. حال فروش و تولید انبوده این دستگاه را نیز به مشکلات آن اضافه کنید.
آلف از هرجا که شروع کرد، هماکنون راه زیادی را پشت سر گذاشته است و درعینحال، مسیر زیادی را نیز پیش روی خود دارد تا بتواند پابهپای رقبایش حرکت کند. مدل A جدا از موفقیت یا شکست احتمالی، ایدهای نوآورانه را وارد بازار کرده است که به لطف طراحی هوشمندانه (و پییچده) آلف شانس خود را برای آغاز حیات پیدا کرده است. نظر شما درباره این خودروی پرنده چیست؟ آیا عمودپروازها و خودروهای پرنده نهایتا موفق به تصور بازار خواهند شد؟!