جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

آمار تولید خودروهای سنگین (تجاری) در ایران

رشد ۷۰ درصدی تولید ون در پنج‌ماهه نخست سال

به گزارش قطعات خودرو شهریور ۱۴۰۲: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه حدود ۵۳۶ هزار و ۹۰۳ دستگاه خودرو تولید شده است که رشد ۲۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. جزئیات تولید در این برهه زمانی به شرح زیر است:

  • حدود ۴۵۶ هزار و ۱۲۶ دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به ۳۷۰ هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، ۲۳ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.
  • در این مدت، حدود ۶۲ هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ( ۴۰ هزار و ۶۵۸ دستگاه) از رشد ۵۲ درصدی برخوردار شده است.
  • در پنج ماهه نخست امسال با رشد ۷۰ درصدی حدود ۱۳۷۰ دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته ۸۰۶ دستگاه ون در کشور تولید شده بود.
  •  در این مدت ۴۴۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که ۱۲ درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل ۴۰۱ دستگاه است.
  • از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به ۹۸۲۰ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۶۹ درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.
  • تنها آمار تولید اتوبوس‌هاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخست سال گذشته ۴۲۴ دستگاه تولید شده بود، اتوبوس‌های تولیدی به ۳۳۱ دستگاه رسیده است که ۲۲ درصد کمتر است.

برنامه تولید ۴۰ هزار دستگاهی در بخش تراکتور

مرداد ۱۴۰۲: ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران بازدید کرد و خبر داد که برای تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری برنامه ریزی شده است.  ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده و امسال ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی توسط تراکتورسازان کشور وارد بازار می‌شود.

وی افزود واردات تراکتور با توجه به انواع پارامترها، مانند ظرفیت، توان، کیفیت و قیمت تولیدات داخلی نسبت به رقبای خارجی، اصلا معقول نبوده و ممنوعیت آن مسجل است. پیگیر هستیم تا اگر وارداتی در این بخش وجود دارد و جدا از نیاز کشور انجام می‌شود از آن ممانعت کنیم. این سیاست همه کشورهای پیشرو در عرصه تولید است که نسبت به بازار و وارداتشان حساس باشند. بنابراین ما هم بر این اصل واقف و پایبند هستیم که اگر احیانا تصمیم بر واردات باشد باید با نظام تعرفه‌ای جدی وارد این بخش شویم و نگاه بر این است که ما اگر امکان تولید داخلی داریم باید تعرفه‌های معقول و منطقی در نظر بگیریم تا اگر وارداتی هم صورت می‌گیرد همراه با تعرفه مناسب انجام شود.

آقای جمشیدوند می‌گوید که تولید خط مقدم است. در سطح کشور مجموعه‌هایی همچون تراکتورسازی وجود دارند که فضای تولید را در جنگ اقتصادی سرپا نگه داشته‌اند، چرا که تولید خط مقدم ماست و باید به جد به تولید بپردازیم و اگر بخواهیم از مسائل کنونی کشور عبور کنیم هیچ راهی غیر از فرآیند تولید قابل اعتماد نیست. باید زنجیره ارزش و تولید را تقویت کنیم که اینها ممکن نمی‌شود مگر با همت کارگران، مهندسین و دست اندرکاران این حوزه.  ظرفیت‌های کشور در این حوزه بسیار بالاست و حداقل در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به برکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و دولتی ظرفیت خوبی در کشور ایجاد شده که باید تلاش کنیم این ظرفیت‌ها به حد نصاب برسد تا شاهد اتفاقات خوب برای کشور باشیم.

تولید خودرو سنگین ۷۷ درصد افزایش یافت

مرداد ۱۴۰۲: در ۴ ماهه نخست امسال در مجموع ۱۳ هزار و ۷۱۳ دستگاه خودرو کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده که با توجه به تولید ۷ هزار و ۷۳۹ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در ۴ ماهه نخست سال گذشته، رشد تولید در این بخش در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۷ درصد بوده است.

براساس آمار وزارت صمت، در تیرماه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۲ هزار و ۴۲۲ دستگاه خودروی سنگین و در تیرماه امسال در مجموع ۳ هزار و ۴۸۶ دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.

بر اساس این گزارش، تولید انواع خودرو در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است. در ۴ ماهه ابتدای سال گذشته در مجموع ۳۴۰ هزار انواع خودرو تولید شده بود که با توجه به رشد ۳۰ درصدی تولید انواع خودرو در چهار ماهه ابتدای امسال به  ۴۴۲ هزار و ۶۸۶ دستگاه افزایش یافت.

عبدالله توکلی‌لاهیجانی، معاون صنایع خودرویی وزارت صمت، اعلام کرده حدود ۹۵ درصد برنامه پیش‌بینی شده در حوزه تولید خودرو در سال‌جاری محقق شده است. امسال برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را داریم. تولید خودروهای سواری در ۴ ماه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.

رشد ۲۲ درصدی تولید اتوبوس در ۵ ماهه نخست سال

شهریور ۱۴۰۳: مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، اعلام کرد میزان تولید اتوبوس از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۲ درصدی داشته است. در مرداد ۱۴۰۳، رشد ۱۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم.

وی افزود وزارت صمت همه تلاش خود را برای افزایش تولید اتوبوس انجام می‌دهد.

قبلا سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرده بود که ظرفیت و توان تولید سالانه هزار دستگاه اتوبوس برقی در کشور ایجاد شده اما تولید آن نیازمند سفارش‌گذاری توسط شرکت‌های حمل و نقل است.

رشد ۲۶ درصدی در تولید خودروهای سنگین

آذر ۱۴۰۲: طبق آمارهای موجود، تولید خودروی سنگین در ۸ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است. در ۸ ماهه ابتدای سال گذشته، تولید خودروی سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش های خصوصی و دولتی ۱۹ هزار و ۶۰۶ دستگاه و در ۸ ماهه امسال ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه بود.

در آبان ماه سال گذشته ۳ هزار و ۵۲۳ دستگاه و در آبان ماه امسال ۳ هزار و ۵۲ دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.

همچنین در ۸ ماهه ابتدای سال گذشته تولید خودروی سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش خصوصی ۱۰ هزار و ۴۱۰ دستگاه و در ۸ ماهه ابتدای امسال ۱۶ هزار و ۱۰۶ دستگاه بوده است که بر این اساس تولید خودرو سنگین در بخش خصوصی ۵۵ درصد افزایش یافته است. البته تولید خودروی سنگین در بخش خصوصی در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است.

طبق این گزارش، تولید خودروی سنگین در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۹ هزار و ۶۰۶ دستگاه و در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۷ هزار و ۶۵ دستگاه بوده است. همچنین در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو سنگین و در سال ۱۳۹۸ در مجموع هزار و ۹۴۸ دستگاه خودروی سنگین تولید شده است که بر این اساس رشد تولید خودروهای سنگین در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۵۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ در مجموع ۶۷۹ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۸ در مجموع ۱۱۷ درصد بوده است.

بیش‌ترین تولید خودرو سنگین در بخش کامیون

مهر ۱۴۰۲: بر اساس آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صمت منتشر شده، خودروسازان در شش‌ماهه ابتدایی امسال ۱۹هزار و ۷۶۳ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۶۷ دستگاه بود. بنابراین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در این مدت پنج‌هزار و ۵۹۶ دستگاه معادل ۳۹درصد تولید بیشتری داشته‌اند. در حالی خودروسازان در ماه پایانی تابستان تنها دوهزار و ۳۵۶ دستگاه خودروی تجاری تولید کرده‌اند که در شهریور سال گذشته هزار و ۱۶۶ دستگاه بیشتر، یعنی سه‌هزار و ۵۲۲ دستگاه، تولید تجاری داشته‌اند.

رشد تولید محقق‌شده را می‌توان در راستای سیاست جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده ارزیابی کرد. با همین هدف بود که ۱۵ مهرماه شورای اقتصاد تصویب کرد طی چهار سال آینده  ۸۵هزار خودروی فرسوده سنگین باید با خودروهای داخلی جایگزین شوند. با توجه به اینکه تنها در ۶ماهه امسال خودروسازان ۱۹هزار و ۷۶۳ دستگاه خودروی تجاری تولید کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد این هدف چندان دور از دسترس باشد. البته برای رسیدن به این هدف باید این سطح از تولید و رشد حفظ شود. البته این تنها مصوبه‌ای نیست که به موضوع تجاری‌های فرسوده می‌پردازد. ۲۴ مهرماه نمایندگان خانه ملت در قالب بررسی برنامه هفتم توسعه، ‌به دولت اجازه دادند به ازای اسقاط هر دستگاه اتوبوس و کشنده جاده‌ای با عمر بالای ۲۵ سال، نسبت به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده جاده‌ای با سن کمتر از ۱۰ سال به مالک کشنده اقدام کند. بنابراین یک راه جایگزینی خودروهای فرسوده تجاری بر اساس این مصوبه واردات خواهد بود.

بیشتر این رشد تولید در بخش کامیون، کامیونت و کشنده است. در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ خودروسازان ۱۳هزار و ۱۲۴ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده بودند، اما در سال جاری این رقم را به ۱۸هزار و ۸۴۷ دستگاه رساندند تا رشد ۴۴درصدی را ثبت کنند. در شهریور‌ماه اما این روند بسیار کند شد، به طوری که در ششمین ماه از سال خودروسازان حتی کمتر از شهریور سال گذشته کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند. براساس آمار منتشره از وزارت صمت، در شهریور امسال دوهزار و ۲۲۱ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده که ۳۳درصد کمتر از تولید سه‌هزار و ۳۰۴ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته است.

بنابر آمارنامه تجمعی شهریورماه، نیمه ابتدایی امسال تنها ۴۲۰ دستگاه اتوبوس در کشور تولید شده است. این درحالی است که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته ۵۶۰ دستگاه بود. بنابراین در این بازه زمانی خودروسازان ۱۴۰ دستگاه، معادل ۲۵درصد، کمتر اتوبوس تولید کرده‌اند. در مقایسه شهریورماه امسال با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ خودروسازان تنها ۸۹ دستگاه اتوبوس تولید کرده‌اند، در‌حالی‌که شهریورماه سال گذشته این رقم ۱۳۶ دستگاه بود که نشان از افت ۳۵درصدی تولید این دست از خودروها دارد.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در ماه پایانی تابستان تقریبا نصف شده است. این دست از خودروها که در شهریور سال گذشته به میزان ۸۲ دستگاه تولید شده بودند، در ششمین ماه از سال تولید آن ها به ۴۷ دستگاه رسید تا افت ۴۳درصدی را ثبت کند. البته تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در آمار شش‌ماهه با رشد بسیار محدودی همراه بود، به طوری که از تولید ۴۸۳ دستگاهی در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۴۹۶ دستگاه رسید تا ضمن ثبت رشد سه‌درصدی، تنها ۱۳ دستگاه بیشتر مینی‌بوس و میدل‌باس تولید کنند.

گزارش تولید خودروهای سنگین در نیمه اول ۱۴۰۲

مهر ۱۴۰۲: در جدول زیر، آمار تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال ۱۴۰۲ گردآوری شده است:

مقایسه تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

نوع محصول  ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ رشد مینی‌بوس و میدل باس ۴۸۳ ۴۹۶ ۳% اتوبوس ۵۶۰ ۴۲۰ ۲۵%- کامیون، کامیونت و کشنده ۱۳۱۲۴ ۱۸۸۴۷ ۴۴%

رشد ۷۰ درصدی تولید ون در پنج‌ماهه نخست سال

شهریور ۱۴۰۲: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه حدود ۵۳۶ هزار و ۹۰۳ دستگاه خودرو تولید شده است که رشد ۲۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. جزئیات تولید در این برهه زمانی به شرح زیر است:

  • حدود ۴۵۶ هزار و ۱۲۶ دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به ۳۷۰ هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، ۲۳ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.
  • در این مدت، حدود ۶۲ هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ( ۴۰ هزار و ۶۵۸ دستگاه) از رشد ۵۲ درصدی برخوردار شده است.
  • در پنج ماهه نخست امسال با رشد ۷۰ درصدی حدود ۱۳۷۰ دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته ۸۰۶ دستگاه ون در کشور تولید شده بود.
  •  در این مدت ۴۴۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که ۱۲ درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل ۴۰۱ دستگاه است.
  • از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به ۹۸۲۰ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۶۹ درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.
  • تنها آمار تولید اتوبوس‌هاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخست سال گذشته ۴۲۴ دستگاه تولید شده بود، اتوبوس‌های تولیدی به ۳۳۱ دستگاه رسیده است که ۲۲ درصد کمتر است.

برنامه تولید ۴۰ هزار دستگاهی در بخش تراکتور

مرداد ۱۴۰۲: ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران بازدید کرد و خبر داد که برای تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری برنامه ریزی شده است.  ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده و امسال ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی توسط تراکتورسازان کشور وارد بازار می‌شود.

وی افزود واردات تراکتور با توجه به انواع پارامترها، مانند ظرفیت، توان، کیفیت و قیمت تولیدات داخلی نسبت به رقبای خارجی، اصلا معقول نبوده و ممنوعیت آن مسجل است. پیگیر هستیم تا اگر وارداتی در این بخش وجود دارد و جدا از نیاز کشور انجام می‌شود از آن ممانعت کنیم. این سیاست همه کشورهای پیشرو در عرصه تولید است که نسبت به بازار و وارداتشان حساس باشند. بنابراین ما هم بر این اصل واقف و پایبند هستیم که اگر احیانا تصمیم بر واردات باشد باید با نظام تعرفه‌ای جدی وارد این بخش شویم و نگاه بر این است که ما اگر امکان تولید داخلی داریم باید تعرفه‌های معقول و منطقی در نظر بگیریم تا اگر وارداتی هم صورت می‌گیرد همراه با تعرفه مناسب انجام شود.

آقای جمشیدوند می‌گوید که تولید خط مقدم است. در سطح کشور مجموعه‌هایی همچون تراکتورسازی وجود دارند که فضای تولید را در جنگ اقتصادی سرپا نگه داشته‌اند، چرا که تولید خط مقدم ماست و باید به جد به تولید بپردازیم و اگر بخواهیم از مسائل کنونی کشور عبور کنیم هیچ راهی غیر از فرآیند تولید قابل اعتماد نیست. باید زنجیره ارزش و تولید را تقویت کنیم که اینها ممکن نمی‌شود مگر با همت کارگران، مهندسین و دست اندرکاران این حوزه.  ظرفیت‌های کشور در این حوزه بسیار بالاست و حداقل در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به برکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و دولتی ظرفیت خوبی در کشور ایجاد شده که باید تلاش کنیم این ظرفیت‌ها به حد نصاب برسد تا شاهد اتفاقات خوب برای کشور باشیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار