رشد 70 درصدی تولید ون در پنجماهه نخست سال
به گزارش قطعات خودرو شهریور 1402: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه حدود 536 هزار و 903 دستگاه خودرو تولید شده است که رشد 27 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. جزئیات تولید در این برهه زمانی به شرح زیر است:
- حدود 456 هزار و 126 دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به 370 هزار و 166 دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، 23 درصد افزایش تولید را نشان میدهد.
- در این مدت، حدود 62 هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ( 40 هزار و 658 دستگاه) از رشد 52 درصدی برخوردار شده است.
- در پنج ماهه نخست امسال با رشد 70 درصدی حدود 1370 دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته 806 دستگاه ون در کشور تولید شده بود.
- در این مدت 449 دستگاه مینیبوس و میدلباس تولید شده که 12 درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل 401 دستگاه است.
- از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود 16 هزار و 600 دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به 9820 دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، 69 درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.
- تنها آمار تولید اتوبوسهاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخست سال گذشته 424 دستگاه تولید شده بود، اتوبوسهای تولیدی به 331 دستگاه رسیده است که 22 درصد کمتر است.
برنامه تولید 40 هزار دستگاهی در بخش تراکتور
مرداد 1402: ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران بازدید کرد و خبر داد که برای تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری برنامه ریزی شده است. ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده و امسال ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی توسط تراکتورسازان کشور وارد بازار میشود.
وی افزود واردات تراکتور با توجه به انواع پارامترها، مانند ظرفیت، توان، کیفیت و قیمت تولیدات داخلی نسبت به رقبای خارجی، اصلا معقول نبوده و ممنوعیت آن مسجل است. پیگیر هستیم تا اگر وارداتی در این بخش وجود دارد و جدا از نیاز کشور انجام میشود از آن ممانعت کنیم. این سیاست همه کشورهای پیشرو در عرصه تولید است که نسبت به بازار و وارداتشان حساس باشند. بنابراین ما هم بر این اصل واقف و پایبند هستیم که اگر احیانا تصمیم بر واردات باشد باید با نظام تعرفهای جدی وارد این بخش شویم و نگاه بر این است که ما اگر امکان تولید داخلی داریم باید تعرفههای معقول و منطقی در نظر بگیریم تا اگر وارداتی هم صورت میگیرد همراه با تعرفه مناسب انجام شود.
آقای جمشیدوند میگوید که تولید خط مقدم است. در سطح کشور مجموعههایی همچون تراکتورسازی وجود دارند که فضای تولید را در جنگ اقتصادی سرپا نگه داشتهاند، چرا که تولید خط مقدم ماست و باید به جد به تولید بپردازیم و اگر بخواهیم از مسائل کنونی کشور عبور کنیم هیچ راهی غیر از فرآیند تولید قابل اعتماد نیست. باید زنجیره ارزش و تولید را تقویت کنیم که اینها ممکن نمیشود مگر با همت کارگران، مهندسین و دست اندرکاران این حوزه. ظرفیتهای کشور در این حوزه بسیار بالاست و حداقل در حوزه ماشینآلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به برکت سرمایهگذار بخش خصوصی و دولتی ظرفیت خوبی در کشور ایجاد شده که باید تلاش کنیم این ظرفیتها به حد نصاب برسد تا شاهد اتفاقات خوب برای کشور باشیم.
تولید خودرو سنگین 77 درصد افزایش یافت
مرداد 1402: در 4 ماهه نخست امسال در مجموع 13 هزار و 713 دستگاه خودرو کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده که با توجه به تولید 7 هزار و 739 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در 4 ماهه نخست سال گذشته، رشد تولید در این بخش در 4 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 77 درصد بوده است.
براساس آمار وزارت صمت، در تیرماه سال 1401 در مجموع 2 هزار و 422 دستگاه خودروی سنگین و در تیرماه امسال در مجموع 3 هزار و 486 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.
بر اساس این گزارش، تولید انواع خودرو در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد رشد داشته است. در 4 ماهه ابتدای سال گذشته در مجموع 340 هزار انواع خودرو تولید شده بود که با توجه به رشد 30 درصدی تولید انواع خودرو در چهار ماهه ابتدای امسال به 442 هزار و 686 دستگاه افزایش یافت.
عبدالله توکلیلاهیجانی، معاون صنایع خودرویی وزارت صمت، اعلام کرده حدود 95 درصد برنامه پیشبینی شده در حوزه تولید خودرو در سالجاری محقق شده است. امسال برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را داریم. تولید خودروهای سواری در 4 ماه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، حدود 27 درصد رشد داشته است.
رشد 22 درصدی تولید اتوبوس در 5 ماهه نخست سال
شهریور 1403: مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، اعلام کرد میزان تولید اتوبوس از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۲ درصدی داشته است. در مرداد 1403، رشد 140 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم.
وی افزود وزارت صمت همه تلاش خود را برای افزایش تولید اتوبوس انجام میدهد.
قبلا سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرده بود که ظرفیت و توان تولید سالانه هزار دستگاه اتوبوس برقی در کشور ایجاد شده اما تولید آن نیازمند سفارشگذاری توسط شرکتهای حمل و نقل است.
رشد 26 درصدی در تولید خودروهای سنگین
آذر 1402: طبق آمارهای موجود، تولید خودروی سنگین در ۸ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است. در 8 ماهه ابتدای سال گذشته، تولید خودروی سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش های خصوصی و دولتی 19 هزار و 606 دستگاه و در 8 ماهه امسال 24 هزار و 763 دستگاه بود.
در آبان ماه سال گذشته 3 هزار و 523 دستگاه و در آبان ماه امسال 3 هزار و 52 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.
همچنین در 8 ماهه ابتدای سال گذشته تولید خودروی سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش خصوصی 10 هزار و 410 دستگاه و در 8 ماهه ابتدای امسال 16 هزار و 106 دستگاه بوده است که بر این اساس تولید خودرو سنگین در بخش خصوصی 55 درصد افزایش یافته است. البته تولید خودروی سنگین در بخش خصوصی در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته 3 درصد کاهش داشته است.
طبق این گزارش، تولید خودروی سنگین در سال 1401 در مجموع 19 هزار و 606 دستگاه و در سال 1400 در مجموع 7 هزار و 65 دستگاه بوده است. همچنین در سال 1399 در مجموع 3 هزار و 179 دستگاه خودرو سنگین و در سال 1398 در مجموع هزار و 948 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است که بر این اساس رشد تولید خودروهای سنگین در سال 1402 نسبت به سال 1400 در مجموع 251 درصد نسبت به سال 1399 در مجموع 679 درصد و نسبت به سال 1398 در مجموع 117 درصد بوده است.
بیشترین تولید خودرو سنگین در بخش کامیون
مهر 1402: بر اساس آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صمت منتشر شده، خودروسازان در ششماهه ابتدایی امسال 19هزار و 763 دستگاه مینیبوس و میدلباس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردهاند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 14 هزار و 167 دستگاه بود. بنابراین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در این مدت پنجهزار و 596 دستگاه معادل 39درصد تولید بیشتری داشتهاند. در حالی خودروسازان در ماه پایانی تابستان تنها دوهزار و 356 دستگاه خودروی تجاری تولید کردهاند که در شهریور سال گذشته هزار و 166 دستگاه بیشتر، یعنی سههزار و 522 دستگاه، تولید تجاری داشتهاند.
رشد تولید محققشده را میتوان در راستای سیاست جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده ارزیابی کرد. با همین هدف بود که 15 مهرماه شورای اقتصاد تصویب کرد طی چهار سال آینده 85هزار خودروی فرسوده سنگین باید با خودروهای داخلی جایگزین شوند. با توجه به اینکه تنها در 6ماهه امسال خودروسازان 19هزار و 763 دستگاه خودروی تجاری تولید کردهاند، به نظر نمیرسد این هدف چندان دور از دسترس باشد. البته برای رسیدن به این هدف باید این سطح از تولید و رشد حفظ شود. البته این تنها مصوبهای نیست که به موضوع تجاریهای فرسوده میپردازد. 24 مهرماه نمایندگان خانه ملت در قالب بررسی برنامه هفتم توسعه، به دولت اجازه دادند به ازای اسقاط هر دستگاه اتوبوس و کشنده جادهای با عمر بالای 25 سال، نسبت به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده جادهای با سن کمتر از 10 سال به مالک کشنده اقدام کند. بنابراین یک راه جایگزینی خودروهای فرسوده تجاری بر اساس این مصوبه واردات خواهد بود.
بیشتر این رشد تولید در بخش کامیون، کامیونت و کشنده است. در ششماهه ابتدایی سال 1401 خودروسازان 13هزار و 124 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده بودند، اما در سال جاری این رقم را به 18هزار و 847 دستگاه رساندند تا رشد 44درصدی را ثبت کنند. در شهریورماه اما این روند بسیار کند شد، به طوری که در ششمین ماه از سال خودروسازان حتی کمتر از شهریور سال گذشته کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند. براساس آمار منتشره از وزارت صمت، در شهریور امسال دوهزار و 221 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده که 33درصد کمتر از تولید سههزار و 304 دستگاهی مدت مشابه سال گذشته است.
بنابر آمارنامه تجمعی شهریورماه، نیمه ابتدایی امسال تنها 420 دستگاه اتوبوس در کشور تولید شده است. این درحالی است که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته 560 دستگاه بود. بنابراین در این بازه زمانی خودروسازان 140 دستگاه، معادل 25درصد، کمتر اتوبوس تولید کردهاند. در مقایسه شهریورماه امسال با مدت مشابه سال 1401 خودروسازان تنها 89 دستگاه اتوبوس تولید کردهاند، درحالیکه شهریورماه سال گذشته این رقم 136 دستگاه بود که نشان از افت 35درصدی تولید این دست از خودروها دارد.
تولید مینیبوس و میدلباس نیز در ماه پایانی تابستان تقریبا نصف شده است. این دست از خودروها که در شهریور سال گذشته به میزان 82 دستگاه تولید شده بودند، در ششمین ماه از سال تولید آن ها به 47 دستگاه رسید تا افت 43درصدی را ثبت کند. البته تولید مینیبوس و میدلباس در آمار ششماهه با رشد بسیار محدودی همراه بود، به طوری که از تولید 483 دستگاهی در نیمه ابتدایی سال 1401 به 496 دستگاه رسید تا ضمن ثبت رشد سهدرصدی، تنها 13 دستگاه بیشتر مینیبوس و میدلباس تولید کنند.
گزارش تولید خودروهای سنگین در نیمه اول 1402
مهر 1402: در جدول زیر، آمار تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال 1402 گردآوری شده است:
مقایسه تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سالهای 1401 و 1402
نوع محصول 1401 1402 رشد مینیبوس و میدل باس 483 496 3% اتوبوس 560 420 25%- کامیون، کامیونت و کشنده 13124 18847 44%
رشد 70 درصدی تولید ون در پنجماهه نخست سال
شهریور 1402: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه حدود 536 هزار و 903 دستگاه خودرو تولید شده است که رشد 27 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. جزئیات تولید در این برهه زمانی به شرح زیر است:
- حدود 456 هزار و 126 دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به 370 هزار و 166 دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، 23 درصد افزایش تولید را نشان میدهد.
- در این مدت، حدود 62 هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ( 40 هزار و 658 دستگاه) از رشد 52 درصدی برخوردار شده است.
- در پنج ماهه نخست امسال با رشد 70 درصدی حدود 1370 دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته 806 دستگاه ون در کشور تولید شده بود.
- در این مدت 449 دستگاه مینیبوس و میدلباس تولید شده که 12 درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل 401 دستگاه است.
- از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود 16 هزار و 600 دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به 9820 دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، 69 درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.
- تنها آمار تولید اتوبوسهاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخست سال گذشته 424 دستگاه تولید شده بود، اتوبوسهای تولیدی به 331 دستگاه رسیده است که 22 درصد کمتر است.
برنامه تولید 40 هزار دستگاهی در بخش تراکتور
مرداد 1402: ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران بازدید کرد و خبر داد که برای تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری برنامه ریزی شده است. ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده و امسال ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی توسط تراکتورسازان کشور وارد بازار میشود.
وی افزود واردات تراکتور با توجه به انواع پارامترها، مانند ظرفیت، توان، کیفیت و قیمت تولیدات داخلی نسبت به رقبای خارجی، اصلا معقول نبوده و ممنوعیت آن مسجل است. پیگیر هستیم تا اگر وارداتی در این بخش وجود دارد و جدا از نیاز کشور انجام میشود از آن ممانعت کنیم. این سیاست همه کشورهای پیشرو در عرصه تولید است که نسبت به بازار و وارداتشان حساس باشند. بنابراین ما هم بر این اصل واقف و پایبند هستیم که اگر احیانا تصمیم بر واردات باشد باید با نظام تعرفهای جدی وارد این بخش شویم و نگاه بر این است که ما اگر امکان تولید داخلی داریم باید تعرفههای معقول و منطقی در نظر بگیریم تا اگر وارداتی هم صورت میگیرد همراه با تعرفه مناسب انجام شود.
آقای جمشیدوند میگوید که تولید خط مقدم است. در سطح کشور مجموعههایی همچون تراکتورسازی وجود دارند که فضای تولید را در جنگ اقتصادی سرپا نگه داشتهاند، چرا که تولید خط مقدم ماست و باید به جد به تولید بپردازیم و اگر بخواهیم از مسائل کنونی کشور عبور کنیم هیچ راهی غیر از فرآیند تولید قابل اعتماد نیست. باید زنجیره ارزش و تولید را تقویت کنیم که اینها ممکن نمیشود مگر با همت کارگران، مهندسین و دست اندرکاران این حوزه. ظرفیتهای کشور در این حوزه بسیار بالاست و حداقل در حوزه ماشینآلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به برکت سرمایهگذار بخش خصوصی و دولتی ظرفیت خوبی در کشور ایجاد شده که باید تلاش کنیم این ظرفیتها به حد نصاب برسد تا شاهد اتفاقات خوب برای کشور باشیم.