جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

حضور ۵۵ ساله آنادُل در جاده ها و خیابان های ترکیه

به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، با این که تولید آنادُل در ترکیه متوقف شده است، این خودرو همچنان به عنوان الهام بخش تلاش های ترکیه برای رسیدن به تولید خودروی ملی و حفظ این میراث برای صنعت خودروی این کشور است.

انادُل حاصل فکر و اندیشه ی کُچ Koç،‌ یکی از بزرگترین مجموعه های عظیم اقتصادی ترکیه است که در حال حاضر صاحب کارخانه های فورد آمریکا در ترکیه و فیات ایتالیا است که محصولات خود را در ترکیه با ذائقه بومی مردم این کشور تولید می کنند.

پدر و بنیانگذار این مجموعه عظیم صنعتی وهبی کُچ Vehbi Koç و فرزند او رحیم کُچ جزو اولین کسانی بودند که به دنبال ساخت داخل کردن خودرو و قطعات آن بودند و موفق شدند چند سالی بعد از معرفی خودروی دِوریم Devrim انادُل را به تولید انبوه برسانند. برخلاف دِوریم که حمایت دولت را داشت اما به تولید انبوه نرسید، انادُل (که یک حرف از نام انادُلو کم دارد به نوعی تلفظ تغییر یافته شهر آناتولی است) موفق به تولید انبوه شد، هرچند صفر تا صد طراحی و تمام قطعات آن بومی و اصل نبود.

نمونه اولیه یا پروتوتایپ انادُل را یک شرکت بریتانیایی به نام رلیانت Reliant تکوین و طراحی کرد. سه سال بعد رحیم کُچ همراه با برنارد راهوم شریک تجاری وهبی کُچ این پروژه را به ثمر نشاندند.

در دسامبر سال ۱۹۶۶ با همکاری بین کُچ و فورد اولین کارخانه تولید محصولات آمریکایی فورد در ترکیه آغاز شد.

با این که انادُل طراحی انگلیس بود بخش های مهمی از این خودرو از جمله شاسی و بدنه فایبرگلاس آن به طور کامل در ترکیه تولید می شد. بعد شراکت با فورد هم به این کمپانی کمک کرد که قطعات مورد نیاز خودروی داخلی را تأمین کند. به تدریج هم تمامی قطعات این خودرو بومی سازی و ساخت داخل شدند. این خودرو ت اسال ۱۹۸۴ تولید می شد و کارخانه اتوسان Otosan موفق به تولید ۹۳,۱۸۸ دستگاه با برند انادُل شد.

اولین خودروهای انادُل از ۲۸ فوریه سال ۱۹۶۷ شروع به فروش کردند که قیمت آن در آن زمان ۲۶,۸۰۰ لیر ترکیه بود که معادل ۱,۹۳۸‌دلار آن زمان بود.

این خودرو هنوز هم نوستالژی بسیاری از مردم ترکیه است و برخی از علاقه مندان و هواداران، کلکسیونر این میراث صنعت خودروی ترکیه هستند. این خودرو تا دهه ۱۹۹۰ در خیابان های ترکیه به وفور یافت می شد اما حالا دیگر به ندرت در خیابان ها مشاهده می شود.

نام آنادُل زندگی جدید خود را در مسابقات اتومبیل رانی ترکیه آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. در اولین رالی [مسابقات اتومبیل رانی] سال ۱۹۶۸ در ترکیه با رانندگی راننده اسطوره ای ترکیه رنچ کُچبی Renç Koçibey موفق به کسب مقام شد. امروزه این افتخارات اتومبیل رانی را سردار بُستانچی Serdar Bostancı با برند انادُل در عرصه بین المللی ادامه می دهد. بستانچی از نام های شناخته شده در عرصه ورزش های اتومبیل رانی ترکیه است که در سال ۲۰۱۰ در مسابقات اتومبیل های قدیمی موسوم به vintage car rally بین پکن تا پاریس به رقابت پرداخت. تیم آنادُل در این مسابقه به مقام دوم رسید. سال گذشته به دلیل شیوع جهانی کرونا مسابقات اتومبیل رانی خودروهای قدیمی کنسل شد، در حالی که انادُل مدل ۱۹۷۳ برای این مسابقه آماده شده بود. حالا قرار است این مسابقه در آوریل سال ۲۰۲۳ برگزار شود. بستانچی مدیر تیم مسابقات کاسترول فورد در ترکیه است و می گوید: «این انادُل است که صنعت خودروی ترکیه را به این جا رسانده است. اگر وهبی و رحیم کُچ به خود جرأت نداده بودند و این خودرو را به تولید انبوه نرسانده بودند امروز هیچ خبری از ماروت ۱۲۴ یا توروس Toros و سایر محصولات نبود [اشاره به خودروهای رنو و فیات که به طور انحصاری فقط در ترکیه تولید می شوند]. انادُل راه را برای اشتیاق همگانی به ورزش های اتومبیل رانی هموار کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار