به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، عليرضا نيک آئين، رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران گفت: برخي از واحدهاي سيار که روزانه بدون رعايت قوانين و تعهد در شهر فعاليت مي کنند در صنف تعميرکاران خودرو هستند. اين واحدها دائم همه جاي شهر در تردد بوده و برخي حتي بدون توجه به ضرر و زيان مشتري سرويس هايي را ارائه مي دهند که گاهاً عدم امکان دسترسي به اين افراد مي تواند خطر آفرين باشد؛ چرا که در تعويض قطعات خوردو تعهدي به سلامت کار و يا قيمت آن خدمات ندارند.
وي تاکيد کرد: بر اين اساس اگر قوانين اصلاح شود و اتاق اصناف به جد دنبال ساماندهي اين واحدها باشد، واحدهاي زيادي قانونمند خواهند شد. به هر حال عده زيادي از اين تعميرکاران خودرو سيار با برخي از تعميرکاران ثابت در ارتباط بوده و همکاري مي کنند؛لذا تعميرکاران ثابت با معرفي اين افراد و طي کردن مراحل قانوني براحتي مي توانند زير نظر اتحاديه و با پروانه هاي سيار فعاليت کنند. همانطور که بنگاه هاي اجاره جرثقيل داراي تعداد زيادي از اين دستگاه ها هستند و زير نظر يک بنگاه، قانونمند فعالند، مشتري هم پس از دريافت سرويس مي تواند به آساني به آنها دسترسي داشته باشد و در صورت عدم رضايت بداند به کدام مرجع مي تواند مراجعه و پي گيري کند.
نيک آئين مهمترين معضل خودروي کشور را مافياي داخلي خواند و تاکيد کرد: تا زمانيکه سودهاي سرشار نصيب سازندگان قطعات خورو در داخل مي شود و اين مافيا توسط عده اي هدايت مي گردد، نمي توان اميد داشت که مشکلات خودرويي کشور حل شود. حکومتي که سيستم مافياي خودرو در داخل کشور به راه انداخته و کساني که سهام خودورسازان را خريده اند و مالکين شرکت هاي قطعه ساز هستند، خودرو داخلي را در حالتي نگه مي دارند که آمار بازار در تک محصولي اين کالا بالا باشد.
رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران افزود: در هيچ نقطه اي از دنيا اجازه نمي دهند که از يک محصول خودرويي به حد اشباع توليد شود. اشباع خودرو يعني بهترين بازار براي قطعه ساز، بطوريکه در کشور ما تنها يک خودرو در دهه ۸۰ ميلادي طراحي شده و اکنون در سال ۲۰۲۲ هنوز با همان مدل و طرح، توليد انبوه و به فروش مي رسد.
نيک آئين تصريح کرد: مسئولان با باز شدن مرز براي واردات خودرو خارجي مي توانند در خروج مافيا از حوزه خودرو کمک کنند.