به گزارش قطعات خودرو به نقل از دکتر منوچهر منطقی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ساخت اتوبوسهای برقی در کشور، افزود: در حال حاضر ما به دنبال این هستیم که با شهرداری قراردادهایی منعقد کنیم و علاوه بر آن بخش خصوصی آمادگی خود را برای نصب قوای محرکه بر روی اتوبوسهای برقی اعلام کرده است.
وی با بیان اینکه در زمینه ساخت اتوبوسهای برقی به جاهای نسبتا خوبی رسیدهایم، خاطر نشان کرد: در اوایل سال آینده میتوانیم به طور دقیقتری بگویم که چه زمانی این اتوبوسها به بهره برداری میرسند، ولی به طور کلی بهره برداری از این محصول در ۳ ماهه دوم یا سوم سال آینده خواهد بود.
منطقی تاکرد کرد: ولی باید توجه داشت که بهره برداری از دستاوردهای این طرح کلان، مستلزم انعقاد قراردادها است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته تاکید کرد: فرآیند انعقاد قراردادهای آن را پیگیری می کنیم تا در سال جاری منعقد شود.
وی تامین اعتبارات مورد نیاز را از چالشهای این طرح نام برد و یادآور شد: در حال حاضر شهرداری تهران از این محصول استقبال کرده و قرار است در فاز اول این اتوبوس در شهر تهران راه اندازی شود.
به گزارش ایسنا، برقی کردن خودروها از چند جهت قابل بررسی و تامل است؛ در این زمینه از همه مهمتر عامل آلودگی هوا مطرح است چراکه مخصوصا در کلان شهرهایی مثل تهران عمدتا آلودگی هوا از خودروها است و از سوی دیگر مطالعات نشان داده است که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و ذرات PPM ۲.۵ با بروز بیماریها وجود دارد.
اتوبوس درون شهری، از چند جهت مورد بسیار مناسبی برای شروع ورود به صنعت خودروی برقی است. اتوبوس در بخش عمدهای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار میکند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن زیاد است و توقف-حرکت زیاد دارد. همچنین زمان قابل ملاحظهای در ابتدا و انتهای خط توقف میکند که مناسب برای شارژ کردن باتریها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به راحتی میسر است و همچنین فضای زیادی برای جادهی تجهیزات برقی دارد.
در این راستا یکی از شرکتهای فعال در این حوزه با توجه به تجربهای که در طراحی و نمونه سازی اتوبوس هیبرید الکتریکی دارد و فعالیتهای دانش بنیانی که در توسعه تجهیزات خودروهای برقی مانند طراحی و ساخت باتری پک، درایو کششی، مبدلهای کمکی و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سالهای اخیر انجام داده است، توسعه قوای محرکه برقی اتوبوس درون شهری را در دستور کار قرار داد.
در یک اتوبوس برقی بیش از ۶۰ درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است. درصورتیکه در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با توجه به متعدد بودن شرکتهای اتاقساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است.
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری یکی از بخشهای صنعتی و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال گذشته آغاز شد.
قوای محرکه طراحی و ساخته شده این شرکت بر روی یکی از اتوبوسها پیاده سازی شد. در این پروژه ۷۵ تا ۸۰ درصد قوای محرکه الکتریکی، بومیسازی شده است.
برای تولید باتری پکهای این اتوبوس اگر چه از سلهای خریداری شده از خارج استفاده شد، ولی پک کردن آنها، سیستم خنککاری و سیستم حفاظتی آن در داخل طراحی و ساخته شده است.
اتوبوس پایه این طرح نیز متعلق به شرکت زرین خودرو هست که در حومه اصفهان تولید میشود.
از جمله دستاوردهای طرح اتوبوس برقی میتوان به این موارد اشاره کرد:
ردیف | دستاوردهای طرح کلان اتوبوس برقی |
۱ | توسعه محصول جدید با سطح داخلیسازی بالا (۷۵%) بر اساس استانداردهای جدید |
۲ | طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران |
۳ | برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازهای و صحهگذاری مرحلهبهمرحله بر اساس تست نمونههای مختلف |
۴ | فاز اول، توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) و توسعه نیازمندیهای اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سال |
۵ | توسعه نمونههای اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامین |
۶ | انجام تستهای صحهگذاری طراحی نمونه EP و تستهای تجهیزات و قطعات در فاز اول |
۷ | طراحی و توسعه پلتفرم نوآورانه سبک وزن |
۸ | در بر داشتن فعالیتهای توسعه خط تولید و زنجیره تامین |
۹ | رسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در طی کمتر از دو سال و نیم |
۱۰ | هزینههای سرمایهگذاری ثابت قابل قبول (کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (۳۵ درصدی) و سر به سر سرمایهگذاری کوتاه (سه ساله) |
۱۱ | قیمت تمامشده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی |