به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو تک اهمیت این موضوع آنجاست که برخی از این استانداردهای تعلیق شده نقش مهمی در جلوگیری از بروز تصادفات دارند؛ به عنوان نمونه با نصب ترمز اضطراری هوشمند بر روی کامیونها و اتوبوسهای تولید داخل، بسیاری از تصادفات رخ نمیدهد و میتوان با استفاده از سیستم جلوی بروز حوادث زیادی را گرفت. اما ایربگ سیستمی است که بعد از بروز حادثه عمل میکند و فقط باعث خسارت کمتر میشود.
خبرگزاری مهر اردیبهشت ماه سال جاری جزئیات تعلیق ۹ استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه الزامی برای صنعت خودرو را اعلام کرده بود که بر این اساس این استانداردها شامل حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، کنترل پایداری در ترمزگیری، چراغ رانندگی در روز، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار انحراف از مسیر، استحکام کابین خودروهای تجاری است.
وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد به مهر گفته بود: «با توجه به تحریمهای اعمال شده علیه صنعت خودروی کشور و تأثیر آن در تولید داخلی، شورای عالی استاندارد که رعایت ۸۵ استاندارد را برای صنعت خودرو الزامی کرده بود، اجرای ۹ استاندارد را تعلیق کرده است. با تعلیق ۹ استاندارد، در حال حاضر رعایت ۷۶ استاندارد از سوی خودروسازان الزامی است.»
البته آنطور که مرندی مقدم گفته بود «این ۸۵ استاندارد مجموعهای از استانداردهاست و وقتی میگوئیم ۹ استاندارد تعلیق شده به معنای این نیست که همه خودروهای تولید شده این ۹ استاندارد را رعایت نکردهاند؛ شاید یک یا دو مورد از این استانداردها برای یک خودرو باشد.»
۳ استاندارد در هیچکدام از خودروها اجرایی نمیشود
پیرایش در این رابطه به مهر گفت: طی سنوات گذشته، خودروسازان اعلام کردند که با توجه به محدودیتهای موجود از جمله تحریم، نمیتوانند ۹ استاندارد از ۸۵ استاندارد را رعایت کنند. در آن زمان تصمیم بر این شد که این ۹ استاندارد به صورت موقت تعلیق شوند. منتهی اکنون نظر سازمان استاندارد و ریاست سازمان استاندارد این است که این استانداردها باید اجرا شوند.
مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد افزود: با توجه به اهمیت موضوع، اجباری شدن این ۹ استاندارد را در شورای عالی استاندارد با حضور نمایندگان قوه قضائیه، مقننه و مجریه مطرح خواهیم کرد که امیدواریم با اجباری شدن این ۹ استاندارد موافقت شود.
وی تاکید کرد: از سویی دیگر ۶ مورد از این ۹ استاندارد شامل حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، کنترل پایداری در ترمزگیری و چراغ رانندگی در روز و الزامات نصب چراغ در پلتفرمهای قدیمی قابلیت اجرا ندارد که متأسفانه این خودروها، پرتیراژترین خودروها هم هستند.
پیرایش گفت: همچنین ۳ استاندارد اجباری دیگر شامل ترمز اضطراری پیشرفته برای خودروهای سنگین، سیستم هشدار انحراف از مسیر و استحکام کابین خودروی تجاری در هیچکدام از خودروها اجرایی نمیشود.