به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،اسقاط کامیونهای فرسوده به عنوان یکی از شروط ترخیص کامیونهای وارداتی به کندی روند ترخیص منجر شده است. در این ارتباط نایبرئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از پیشنهاد انجمن متبوع خود و توافق با برخی ارگانهای ذیربط با هدف تسهیل فرآیند ترخیص خبر داد البته اجرای آن نیازمند تصویب در هیات دولت است.
داود کریمی با توجه به قیمت بالای هزینه اسقاط کامیونهایی با عمر بیشاز 25 سال و تاثیر آن بر کندی روند ترخیص کامیونهای سه سال ساخت اروپایی اظهار کرد: «پس از تصویب واردات کامیونهای سهسال کارکرد اروپایی در سال 97، از رده خارجسازی یک دستگاه کامیون مطابق با تناژ خودروهای وارداتی از ملزومات ترخیص و شمارهگذاری این خودروها بود.»
وی افزود: «نتیجه بیتوجهی به تبعات وضعی تصمیماتی که ازسوی مدیران ارشد اتخاذ میشود، افزایش 5 برابری قیمت کامیونهای فرسوده است که به یک معضل برای خریداران و واردکنندگان تبدیل شده است.» نایبرئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده همچنین باتوجه به اینکه استفاده از 25درصد تخفیفات گمرکی منوط بر ارائه گواهی اسقاط شده است، گفت: «تخفیفات گمرکی بحثی منفک از تامین خودروهای فرسوده است و پس از واردات، تامین گواهی اسقاط و شمارهگذاری خودروهای جدید، 25درصد تخفیفات گمرکی تعلق میگیرد.»
کریمی درخصوص راهکارهای جبران هزینه بالای اسقاط و تسریع در ترخیص وارداتیها از ارائه پیشنهاد کتبی انجمن اسقاط به ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور، سازمان محیط زیست، مرکز پژوهشهای مجلس، سازمان راهداری وزارت راه، وزارت راه و شهرسازی و هیات دولت به منظور تسهیل در اجرای این بخش از فرآیند واردات خودروهای سنگین کارکرده خبر داد و افزود: «در این خصوص باید از طرح معادلسازی استفاده شود.
براساس قانون با اختصاص سه تن معافیت بهعنوان مثال برای یک خودرو وارداتی با ظرفیت 44تن، خودرویی با وزن 41 تن قابل اسقاط خواهد بود.
این در حالی است که خودروهای موجود وزنی معادل 38، 40 و 26 تن دارند.» وی تصریح کرد: «براساس قانون به ازای یک دستگاه خودروی وارداتی سهسال کارکرده، یک دستگاه کامیون دیزلی باید از رده خارج شود و در این میان، میزان توناژ خودروی فرسوده یکی از مباحثی است که مطرح میشود.
در اینجا پیشنهاد انجمن از رده خارجسازی برگ سبز یک دستگاه خودروی دیزلی با هر تناژ و استفاده از سایر خودروها برای ظرفیت باقیمانده است.
این پیشنهاد در برخی از ارگانها پذیرفته شده، اما هنوز در هیات دولت مورد تصویب قرار نگرفته است.» نایبرئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در پایان در خصوص هزینه اسقاط کامیون بالای 25 سال بیان کرد: «تفاوتی در میزان هزینه اسقاط وجود ندارد.
خودرو 38 تن با قیمت 300میلیون تومان اکنون به 900میلیون تومان رسیده است، درحالیکه خریدار خودرو نو، قصد جایگزینی با خودرویی ارزانتر دارد.»
به گزارش خبرخودرو میتوان گفت از رده خارجکردن خودروهای فرسوده با وجود تسهیلات اعطایی به واردکنندگان یا خریداران خودروی سهسال کارکرده، موجب اخلال در توجیه اقتصادی طرح واردات و توقف خودروها در گمرکات شده است.