به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، سپهر دادجوی توکلی افزود: فرایند افزایش قیمت به این شکل است که ابتدا خودروساز درخواست خود را به معاونت حمل و نقل وزارت صمت ارائه میدهد، سپس صورتهای مالی و امکانات جدید برای اخذ استانداردهای ۸۵ گانه در وزارت صمت بررسی میشود، پس از آن، موضوع به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده ارجاع داده میشود و این سازمان یک بدنه کارشناسی برای تعیین قیمت دارد که آنجا هم بعد از بررسی مجدد تغییرات و تعیین قیمت ها، موضوع به کارگروه خودرویی شورای رقابت ارجاع داده میشود.
وی ادامه داد: شورای رقابت یک نهاد نظارتی و سیاست گذار است و جزئیات افزایش قیمتها را معاونت حمل و نقل وزارت صمت تعیین میکند. در قیمتگذاری خودروها دو عامل دخیل هستند یکی عواملی که قیمت تمام شده را افزایش میدهند نظیر تغییر دستمزدها یا تغییر قیمت مواد اولیه و دوم، اضافه شدن امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی جدید به خودروی موجود که باعث میشود قیمت افزایش یابد.
توکلی گفت: در شورای رقابت برای قیمت ارسال شده به کارگروه خودرویی شورا، رای گیری میشود که قیمت مورد نظر آیا مصوب شود یا خیر، در برخی موارد شورای رقابت افزایش قیمت را رد میکند و در برخی موارد هم، چون حق تولیدکننده و سهامدار نباید تضعیف شود، وفق قانون با افزایش قیمت موافقت میشود.