رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

افسانه موبیلایز : آینده روشن رنو

واحد حمل و نقل نوین رنو سه خودروی برقی با پیمایش قابل قبول به ازای هر بار شارژ، دو صنعت اشتراک سواری و تحول در کیلومتر آخر را هدف قرار داده است. شرکت خودروسازی رقیب رنو در فرانسه، سیتروئن هم با ارائه مدل ایمی Ami‌ بازار اشتراک سواری در فرانسه هدف مشابهی را دنبال کرده است. خیلی از خودروسازان بزرگ دنیا، در کنار تولید خودرو، در صنایع وابسته هم سرمایه گذاری می کنند و یکی از این خدمات که محبوبیت آن روند افزایشی پیدا کرده خدمات اشتراک خودروهای برقی است.

چند روز بعد از آن که رنو اعلام کرد که می خواهد کانون بزرگترین تولید خودروهای برقی اروپا باشد، و متعاقب آن در حال سازماندهی مجدد سه کارخانه ی خود در شمال فرانسه برای تولید خودروهای برقی در سال های پیش رو است، واحد کمتر شناخته شده ای در کمپانی رنو با نام و نشان موبیلایز Mobilize شکل گرفته است که تولید سه مدل خودروی برقی کوچک را دنبال می کند و این سه مدل به طور کامل از سبد محصولات رنو متمایز هستند.

اوایل همین سال [2021] نمونه اولیه این خودروها به نمایش در آمد، یکی از این سه مدل خودرو، خودروی کوچک با دو در است که مخصوص اشتراک سواری است که به ازای هر بار شارژ، مسافت قابل قبولی را می پیماید. مدل آینده گراتر آن که دو Duo‌ نامگذاری شده و نمونه اولیه [پروتوتایپ] آن هم با نام EZ1 شناخته می شود از یک جهت دیگر هم خاص است و 50 درصد آن از مواد بازیافتی تولید می شود.

رنو می گوید: «این مدل ها برای استفاده خاص و اشتراک سواری طراحی شده اند و نماینده رویکرد برند موبیلایز هستند از این رو خدمت و تجربه جهانی در قلب طراحی این مدل ها نهفته است.»

یکی دیگر از این سه مدل برنامه ریزی شده ورژن باربری دو Duo‌ است که بنتو Bento‌ نامگذاری شده است. این مدل فقط یک صندلی برای راننده دارد و یک صندوق هم با گنجایش 35.3 فوت مکعب [1 متر مکعب یا 1000 لیتر] برای باربری در آن تعبیه شده است. البته یک مدل دیگر با هدف باربری در دست طراحی است که هیپو Hippo‌ نامگذاری شده که ظرفیت بار آن 441 پوند [200 کیلوگرم] در فضای 106 فوت مکعب [3 متر مکعب یا 3 لیتر] است.

آن چه که می تواند باعث شگفتی شود این است که هیچ یک از این مدل ها قرار نیست به خریداران شخصی فروخته شوند. قرار بر این است که موبیلایز فقط به صورت اجاره ای با مدت کوتاه مورد استفاده قرار گیرد. البته اکثر خودروسازان دنیا آن را تحت عنوان موبیلیتی [به مفهوم حمل و نقل نوین] می شناسند.

کمپانی رنو وعده داده است که: «با ترکیبی خاص از سخت افزار و نرم افزار، این خودروها برای انجام مقاصد و خدمات خاص طراحی شده اند و می توانند در اکوسیستم های باز کار کنند. موبیلایز می تواند راه حل های منعطفی را برای انتظارهای در حال تحول مشتریان و شرکت های فعال در صنعت حمل و نقل نوین پیشنهاد کند و مسائلی را تحت پوشش قرار دهد که برای مردم ملموس و محسوس است و در حقیقت این روش یا رویکرد مکمل طرح های فروش خودرو در خودروسازی به حساب می آید.»

شایسته یادآوری است که این رویکرد در صنعت خودرو، بدون سابقه نیست اما تعداد آنها انگشت شمار است برای مثال پیشاهنگ و طلایه دار اشتراک سواری زیپکار ZipCar‌ است و به نظر می رسد که رنو با ایجاد موبیلایز از کار زیپکار تقلید کرده و به عنوان راهکاری جایگزین برای‌ اجاره به روش لیزینگ و مالکیت خودرو  معرفی می کند شاید با این روش خودروسازان در حال دور زدن نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش و ارائه مدل «پول بده استفاده کن» pay-per-use هم هستند.

مدل های موبیلایز شباهت خیلی زیادی به رنو تویزی Twizy دارند اما با تکنیک زیبایی شناسی نیل بلومکامپ Neill Blomkamp روزآمد شده اند. شاید همین خودش باعث جلب مشتریان خاص شود.

وقتی صحبت از بسته بندی و ارسال مرسوله باشد، خودروهایی نظیر موبیلایز از رنو و ایمی سیتروئن آینده روشنی خواهند داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *