به گزارش قطعات خودرو به نقل از صمت ، بهتازگی تفاهمنامه همکاری بین ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده و انجمن صنفی مراکز اسقاط امضا شده که نشان از رویکرد جدی متولیان امر برای تسهیل در روند اسقاط خودروهای فرسوده دارد. با واگذاری اجرای آن به سازمان نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده که زیر نظر ایدرو فعالیت میکند، روند سریعتری به خود گرفته و به نظر میرسد میتوان از دل این تلاشها به موفقیتهایی هم دست یافت. در حالی که بخش زیادی از آلودگی کلانشهرهای کشور به تردد خودروهای فرسوده مربوط است و پای قانون هوای پاک هم به میان میآید، انتظار میرود اجرای این طرح در اولویت دولت قرار گیرد. صمت در این گزارش درباره کم و کیف اسقاط خودروهای فرسوده و موانع آن با کارشناسان این حوزه به گفتوگو نشسته که در ادامه میخوانید.
مانعی بزرگ به نام عدمتصویب آییننامه اسقاط خودروهای فرسوده
محمود مشهدیشریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده اظهار کرد: اسقاط ۵۰۰ هزار خودرو در سال شدنی بوده و تفاهمنامه نیز در همین راستا امضا شده است. البته چون در ماههای پایانی سال هستیم، این برنامه برای امسال اجرایی نخواهد شد و مقرر شده از سال ۱۴۰۳ یعنی سال آغاز برنامه هفتم بهطور جدی در دستور کار قرار گیرد. مشکل عمدهای که در این بخش با آن مواجه هستیم، عدمتصویب آییننامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده است. این آییننامه ۱۰ بهمن سال گذشته به دولت تحویل داده شد و دولت سه ماه یعنی تا ۱۰ اردیبهشت امسال فرصت داشت آن را به تصویب برساند. با این حال که حدود ۸ ماه از آن گذشته، اما هنوز تصویب نشده است. تا زمانی که این آییننامه تصویب نشود، تحقق هدف سالانه ۵۰۰ هزار گواهی اسقاط محقق نخواهد شد.
تعلل دولت پذیرفتنی نیست
مشهدیشریف در پاسخ به این پرسش که علت تعلل دولت در تصوبب آییننامه چیست، گفت: علت تعلل دولت مشخص نیست، اما شاید یکی از دلایل آن پرداختن به موضوعات اولویتدارتر باشد. با این حال بهدلیل اهمیتی که اسقاط خودروهای فرسوده بهویژه در بحث آلودگی هوا دارد و ما با مرگ خاموش ناشی از آلودگی هوا بهویژه در کلانشهرها مواجه هستیم این تعلل پذیرفتنی و توجیهپذیر نیست و انتظار میرود دولت هرچه سریعتر نسبت به تصویب این آییننامه اقدام و آن را برای اجرا به مراکز مربوطه ابلاغ کند.
مشهدی شریف افزود: در حالی است که سازمان محیطزیست ۶۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها را ناشی از تردد خودروهای فرسوده اعلام کرده و شاهد آلودگی وحشتناکی هستیم که نوعی مرگ خاموش است، اسقاط خودروهای فرسوده نیازمند عزم جدی بوده و نخستین گام آن، تصویب آییننامه است.
در این زمینه هدف این نیست که ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط و در مقابل ۵۰۰ هزار خودرو نو واگذار شود. چنین رویکردی، نه مطلوب است و نه امکانپذیر. آنچه درحالحاضر بهطور جدی مد نظر قرار گرفته این است که بخشی از صاحبان خودروهای فرسوده بتوانند خودرو نو دریافت کنند و بخشی خودرویی بهتر از خودرو فرسوده خود در اختیار بگیرند و مجموعه آنها به عدد ۵۰۰ هزار برسد. البته اگر دولت میتوانست و شرایط اقتصادی اجازه میداد تمام صاحبان خودروهای فرسوده، خودرو نو دریافت کنند، این بهترین حالت بود، اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی چنین امری امکانپذیر نیست. البته رویکرد منطقی هم نیست، چون هزینه زیادی را به دولت تحمیل میکند که درحالحاضر توان تامین آن را ندارد.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ادامه داد: برای تسهیل در روند اسقاط خودروهای فرسوده، صندوق توسعه صنایع در نظر گرفته شد که براساس آن، افراد برای شمارهگذاری خودروهای سواری خود به جای گواهی اسقاط، یک و نیم درصد از نرخ خودرو خود را به این صندوق واریز کنند. البته این مبلغ برای کامیونهای سه سال کارکرده وارداتی، ۵ درصد بود. اگر این راهکار درست اجرا میشد باید اکنون در صندوق توسعه صنایع، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که تنها ۴ هزار میلیارد تومان است که با آن نمیتوان به تمام خودروهای فرسوده تسهیلات داد.
نوسازی صددرصدی نیست
مشهدیشریف تاکید کرد: درحالحاضر مانع اصلی در مسیر اسقاط خودروهای فرسوده، عدمتصویب آییننامه اجرایی از سوی دولت است. دومین موضوع این است که بخشی از صاحبان خودروهای فرسوده قرار است خودروهای خود را تا حدودی بهتر کنند که این ظرفیت در کشور وجود دارد. نوسازی صددرصدی امکانپذیر نیست، اما امکان بهسازی وجود دارد.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده درباره روند اسقاط خودروها در امسال نیز اظهار کرد: عدمتصویب آییننامه، تاثیر بسیاری بر روند اسقاط خودروهای فرسوده در امسال داشت. در آییننامه جدید، جدول معادلسازی ارائه شده است. این جدول برای نخستینبار در سال ۹۳ تنظیم شد و در سال ۹۶ مورد بازنگری قرار گرفت، اما از سال ۹۶ تاکنون یعنی حدود ۶ سال است با وجود اینکه در کشور شاخصهای اقتصادی تغییرات زیادی داشته، اما این جدول مورد بازنگری قرار نگرفته بود که در آییننامه جدید جدول هم به روز شده است.
بر این اساس به عنوان نمونه، خودروهای سواری بالای ۳۰ سال یک گواهی اسقاط، بین ۲۵ تا ۳۰ سال یک تا ۲ گواهی اسقاط و بین ۲۰ تا ۲۵ سال ۲ تا ۳ گواهی اسقاط دریافت میکنند. چون آییننامه معطل مانده صاحبان خودروهای فرسوده و مراکز اسقاط با توجه به این موضوع ترجیح میدهند خودروهای کمتر از ۳۰ سال خود را فعلا برای اسقاط ثبتنام نکنند، شاید مشمول گواهی اسقاط بیشتری شوند. این نیز یکی از دلایلی است که باعث کندی روند اسقاط خودروهای فرسوده شده و بهویژه در یکی دو ماه اخیر این موضوع پررنگ بوده است. حتی در مواردی، موارد ثبتنامی از طرف مراکز اسقاط کنسل شده که شاید براساس آییننامه جدید مشمول گواهی اسقاط بیشتری شوند.