جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

ایربگ‌ گران خودروها/ امنیت کمتر برای خسارت کمتر

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت‌نیوز، دلایل متعددی برای باز نشدن ایربگ‌های خودروهای مختلف ارایه شده که برخی به سال تولید و برخی به برخورد از عقب و فاصله بین دو خودرو اشاره شده است.

در تصادف زنجیره‌ای شاید ماشینی که در سر زنجیره است شامل تحریک ایربگ‌ها نشود اما خودروهای بعدی که هم از جلو و هم از عقب برخورد داشته‌اند و اگر ایربگ‌ها و سنسورهای نصبی درست عمل می‌کردند باید ایربگ‌ها عمل می‌کردند.

با توجه به این که هنوز آزمایشگاه مناسب خودرو وجود ندارد، احتمال بروز اینگونه اخبار و حوادث وجود دارد.

روزنامه اسکناس درباره شرایط تصادف بهبهان نوشت: دبیر انجمن خودرو سازان درباره حادثه تصادف بهبهان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حادثه ۶۰ خودرو به هم برخورد کردند که باعث فوت و مجروح شدن تعدادی از هموطنان شده است.

علت عمل نکردن ایربگ‌ها

احمد نعمت بخش توضیح داد: در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال ۹۰ از روبه رو باعث شده تا ایربگ‌های آنها عمل نکند. از میان ۱۵ خودروی پراید هم ۱۱ خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: در این حادثه از محصولات سایپا ۸ خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته ایربگ‌ها عمل نکرده‌اند.

مابقی محصولات شامل سمند ال ایکس، پارس سال، پژو ۴۰۵ و سمند ای اف سون و سمند سورن هستند که دارای دو ایربگ و تک ایربگ بودند. در مجموع یک خودروی سمند سورن مدل ۹۱ دارای ۲ ایربگ با توجه به شرایط برخورد با بازشدن ایربگ‌ها روبه رو شده است. یک محصول سمند ال ایکس نیز به شدت دچار حریق شده است .

او افزود: باید این نکته را اعلام کرد که اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند و به همین دلیل ایربگ‌ها باز نشده است.

باز شدن کیسه هوا به شرایط برخورد بستگی دارد

مهدی رحیمی ،مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: باز شدن کیسه هوا ( ایربگ ) در هنگام تصادف خودرو, بستگی به شدت ضربه, میزان سرعت و زاویه ای دارد که ضربه وارد می‌شود.

اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قراردادهای بین المللی باید به سراغ تولید کننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است.

ادعای امنیت بیشتر

معاون طراحی وتوسعه محصولات جدید ایران خودرو در سال ۹۷ که قرار بود تولید سمند با ایربگ آغاز شود گفته بود: نصب ایربگ بر روی خودرو را نه یک استاندارد بلکه بعنوان بخشی از امکانات و قابلیت های خودرو جهت دستیابی به استاندادهای مصوب ایمنی آن است.

نیما مصلح افزود: همه تست های مورد نیاز جهت صحه گذاری طرح مطابق با استانداردهای مورد نظر بر روی این خودرو با موفقیت انجام شده و پیش‌بینی می‌شود با نصب ایربگ سرنشین بر روی خودرو سمند بهبود قابل توجهی به لحاظ سطح ایمنی این خودرو بوجود می‌آید.

این ادعاها در حالی است که حتی در نمونه‌ختی مشابه و تولید خودروهای جدید با ایربگ در ایمنی خودروها بهبود چشم گیری حاصل نشده است. همانطور که در حادثه اخیر بهبهان تعداد قابل توجهی از خودروها با هم برخورد داشتند که ایربگ هیچ کدام از آن‌ها عمل نکرده است.

برخی از مسئولان ادعا کردند مدل خودروها و عدم تجهیز به ایربگ در کنار عدم ضربه به قیمت جلویی خودروهایی که دارای ایربگ بودند از عوامل موثر در این حادثه بوده است.

از طرفی باید به این نکته توجه کرد که خودروسازان برای تهیه و تبیین ایربگ برای خودروهای خود در سال‌های گذشته بودجه‌های زیادی دریافت کردند و همچنین قیمت خودروها را افزایش دادند.

با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و قیمت بالای ایربگ در بازار، بسیاری از رانندگان و صاحبان خودرو برای جلوگیری از باز شدن ایربگ و بروز خسارت مالی، به صورت دستی ایربگ خودرو را غیرفعال می‌کنند.

متوسط قیمت ایربگ برای خودروهای ایرانی حدود چهار میلیون تومان است، یعنی یک خسارت دیده در تصادف که ایربگ خودروی آن باز شده است برای جایگزین کردن آن تنها چهار میلیون تومان هزینه خرید ایربگ آن می‌شود.

این نکته قابل تامل است که قیمت بالای ایربگ در بازار و هزینه‌های بالای نگهداری خودرو باعث شده است رانندگان به صورت دستی ایربگ خودروهای خود را غیرفعال کنند. همین مساله موجب می‌شود تا سلامت رانندگان در خطر باشد.

تاکنون هزاران نفر قربانی بی‌تدبیری خودروسازان شده‌اند

سید علی موسوی، دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس در مورد باز نشدن ایربگ‌ها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان به ایسنا گفت: شاید تاکنون صدها یا حتی هزاران نفر قربانی بی‌تدبیری خودروسازان شده‌اند. مسئله فقط باز نشدن ایربگ نیست؛ ما وظیفه داریم از کیفیت خودرو ایرانی تحقیق و تفحص کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن انتقاد از افزایش روزافزون قیمت خودروهای ایرانی گفت: مدیران خودروساز ایرانی به جای اینکه در پی بالا بردن کیفیت و امنیت خودروها باشند، متأسفانه پول‌ها را در جاهای دیگر هزینه می‌کنند. تاوان آن را هم مردم باید بپردازند. به همین جهت از قوه قضائیه درخواست می‌کنم که به این ترک فعل ورود پیدا کنند.

مسئله فقط باز نشدن ایربگ خودروها نیست

موسوی در مورد باز نشدن ایربگ‌ها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان گفت: مسئله فقط باز نشدن ایربگ نیست بلکه باید مواردی مثل ترمز و سایر چیزهایی که در کیفیت خودرو تأثیر دار را بررسی کنیم. ورود نهادهای نظارتی و قضایی به این مسئله باید تأثیرگذار باشد یعنی باید آورده‌ای برای مردم و صنعت خودروسازی ما داشته باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار