به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، واردکنندگان به دلیل سقفی که در آییننامه برای واردات خودرو در نظر گرفته شده نمیتوانند خودروهای مورد انتظار مردم را به کشور وارد کنند. در واقع با تعرفه ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار نمیتوان انتظار داشت خودروهای اروپایی و ژاپنی به بازار ایران راه پیدا کنند، اما محصولات شرکت هندی ماروتی سوزوکی که زیرمجموعه شرکت سوزوکی ژاپن محسوب میشوند شانس زیادی برای ورود به بازار ایران را دارند.
در همین مورد در این مقاله قصد داریم شما را با دو خودروی هندی تولید ماروتی یعنی دیزایر و سوئیفت آشنا کنیم؛ این دو خودرو با قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومانی خود میتوانند جایگزین مناسبی برای پژو ۲۰۶، پژو پارس یا سمند باشند. در ادامه با مشخصات و امکانات این دو خودرو آشنا خواهیم شد.
دو خودروی هندی با شانس بالا برای ورود به ایران
سوزوکی دیزایر
سوزوکی دیزایر یکی از دو خودروی هندی محسوب میشود که برای ورود به بازار ایران شانس بالایی دارد. این خودرو یکی از محبوبترین سدانهای کوچک بازار هند بوده که توانسته در لیست سه خودرو پرفروش بازار هند جای بگیرد. این خودرو در مدل ۲۰۲۲ در قالب یک سدان شهری کوچک میتواند به جایگزین مناسبی برای برخی از خودروهای داخلی بازار ایران تبدیل شود.
ماروتی سوزوکی دیزایر برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ به بازار هند راه پیدا کرد و تاکنون در قالب سه نسل متفاوت تولید و به بازار این کشور عرضه شده است. این خودرو در نسل اول بر پایه هاچ بک سوزوکی سوئیفت توسعه پیدا کرده و حتی خیلیها دو نسل قبلی آن را با نام سوزوکی سوئیفت دیزایر میشناسند؛ اما شرکت هندی ماروتی با هدف متمایز کردن این خودرو تصمیم گرفت نسل سوم را با تغییرات بیشتر و با حذف نام سوئیفت به بازار عرضه کند.
دیزایر در نسخههای قبلی در بخش طراحی با مشکلات زیادی مواجه بود، اما طراحان در نسل جدید مشکلات قبلی را برطرف کردند. این خودرو همواره جزو پرفروشترین خودروها در بازار هند بوده و تا سال 2021 موفق شد آمار فروش بیش از 2 میلیون دستگاهی را به ثبت برساند. این خودرو در سالهای 2016 تا 2017 نیز از رقبایی چون هوندا Amaze، هیوندای اکسنت و تاتا Zest حدود 2 برابر فروش بیشتری را تجربه کرده است.
گفتنی است برخی از رسانههای داخلی اعلام کردند ماروتی سوزوکی دیزایر توانسته از موسسه یورو انکپ اروپا ۳ ستاره ایمنی را کسب کند، اما بررسیها حاکی از آن است که این موسسه روی این خودرو هیچگونه ارزیابی را انجام نداده است.
تفاوت سوزوکی دیزایر و سوزوکی سوئیفت
بسیاری بر این باورند که سوزوکی دیزایر همان سوزوکی سوئیفت است که اکنون از طراحی بهتر و به خصوص صندوقی با فضای بیشتر بهره میبرد. از این رو باید گفت دیزایر از لحاظ ایمنی، هزینه نگهداری، راحتی و مصرف سوخت گزینه بهتری خواهد بود، اما سوزوکی سوئیفت امکانات بیشتری را به همراه خواهد داشت.
قیمت سوزوکی دیزایر
سوزوکی دیزایر در مدل پایه با قیمتی حدود ۷ هزار و ۸۵۰ یورو و سوزوکی سوئیفت با قیمت حدود ۷ هزار و ۴۴۵ یورو در بازار هند به فروش میرسند. با توجه به این که تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار ۲۰ درصد خواهد بود و از آنجایی که واردات خودرو با ارز نیمایی انجام میشود، احتمالا سوزوکی دیزایر حدود ۲۶۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
همچنین با احتساب هزینههایی چون حمل و نقل و سایر هزینهها به همراه سود واردکننده قیمت این خودرو به ۳۰۰ میلیون تومان نیز خواهد رسید. از این رو میتواند به جایگزین مناسبی برای خودروهای ارزان قیمت داخلی چون پراید، تیبا، پژو ۲۰۶، پژو پارس، رانا پلاس و سمند تبدیل شود.
سوزوکی دیزایر مدل ۲۰۲۲ به یک موتور ۹۰ اسب بخاری مجهز شده و میتواند ظرف مدت ۱۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و از این رو نسبت به دنا با شتاب ۱۳.۵ ثانیه در جایگاه بهتری قرار دارد. در ادامه میتوانید جدول مشخصات فنی این دو خودروی هندی با پراید و پژو ۲۰۶ را مشاهده کنید:
جدول مقایسه دو خودروی هندی با دو خودرو داخلی
نام خودرو | پراید ۱۳۱ | پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ماروتی سوزوکی دیزایر
LXI |
ماروتی سوزوکی
وسوئیفت LXI |
نوع سوخت | بنزینی | بنزینی | بنزینی | بنزینی |
حجم پیشرانه | ۱۳۲۳ سیسی | ۱۳۶۰ سیسی | ۱۱۹۷ سیسی | ۱۱۹۷ سیسی |
نوع پیشرانه | M13 | TU3 | – | K Series Dual jet |
حداکثر قدرت | ۷۱ اسب بخار | ۷۵ اسب بخار | ۸۸.۷ اسب بخار | ۸۸.۷ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۰۸ نیوتنمتر | ۱۱۸ نیوتنمتر | ۱۱۳ نیوتنمتر | ۱۱۳ نیوتنمتر |
شتاب | ۱۴.۵ ثانیه | ۱۴.۱ ثانیه | ۱۲.۵ ثانیه | ۱۲.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر برساعت | ۱۷۰ کیلومتر برساعت | ۱۶۰ کیلومتر برساعت | ۱۶۵ کیلومتر برساعت |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ | ۱۶ | ۱۶ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
مصرف سوخت | ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰
کیلومتر (ترکیبی) |
۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
(ترکیبی) |
۴.۳ لیتر در صد کیلومتر (ARAI)
۵.۳ لیتر در صد کیلومتر (شهری)
۴.۵ لیتر در صد کیلومتر (اتوبان) |
۴.۳ لیتر در صد کیلومتر (ARAI)
۵.۳ لیتر در صد کیلومتر (شهری)
۴.۵ لیتر در صد کیلومتر (اتوبان) |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | یورو ۴ | BS ۶ (استاندارد بهارات) | BS ۶ (استاندارد بهارات) |
سیستم فرمان | هیدرولیکی | هیدرولیکی | برقی | برقی |
سیستم تعلیق
جلو |
مک فرسون فنر لول | مک فرسون فنر لول | مک فرسون فنر لول | مک فرسون فنر لول |
سیستم تعلیق
عقب |
نیمه مستقل | مستقل | سیستم تعلیق محور
پیچشی |
سیستم تعلیق محور
پیچشی |
نوع بدنه | سدان کوچک | هاچ بک کوچک | سدان کوچک | سدان کوچک |
ترمز جلو | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای | کاسهای | کاسهای | کاسهای |
طول | ۳۹۳۵ میلیمتر | ۳۸۳۵ میلیمتر | ۳۹۹۵ میلیمتر | ۳۸۴۵ میلیمتر |
عرض | ۱۶۰۵میلیمتر | ۱۶۵۲ میلیمتر | ۱۷۳۵ میلیمتر | ۱۷۳۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۵۵ میلیمتر | ۱۴۲۶میلیمتر | ۱۵۱۵ میلیمتر | ۱۵۳۰میلیمتر |
فاصله بین محور
جلو و عقب |
۲۳۴۵ میلیمتر | ۲۴۴۵ میلیمتر | ۲۴۵۰ میلیمتر | ۲۴۵۱ میلیمتر |
وزن خالص | ۹۱۵ کیلوگرم | ۱۰۲۵ کیلوگرم | ۸۸۰-۹۱۵ کیلوگرم | ۸۷۵-۹۰۵ کیلوگرم |
حجم مخزن
سوخت |
۴۰ لیتر | ۵۰ لیتر | ۳۷ لیتر | ۳۷ لیتر |
قطر رینگ | ۱۳ اینچ | ۱۴ اینچ | ۱۴ اینچ | ۱۴ اینچ |
چرخ جلو و عقب | R13 165/65 | 185/65 R14 | 165/80 R14 | 165/80 R14 |
حجم صندوق
عقب |
۳۶۰ لیتر | ۲۴۵ لیتر | ۳۷۸ لیتر | ۲۶۸ لیتر |
تعداد سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر | ۵ نفر | ۵نفر |
قیمت | ۶ هزار یورو | ۹ هزار و ۵۰۰ یورو | ۷ هزار و ۸۵۰ یورو | ۷ هزار و ۴۴۵ یورو |
یک پاسخ
ما وقتی خودرو سازی رو شروع کردیم چین و کره و هند صنعتی نبوده و اصلا صنعت خودرو نداشتند ،حالا از کره پراید گرفتیم ،از چین برلیانس و … گرفتیم الان هم باید التماس هند رو بکنیم که به ما خودرو بدهد تا صنعت خودروسازی ما بیکار نشه ،