بازار خودرو نيازمند واردات خودروهاي کارکرده و نو با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصدي است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص وضعيت قيمت انواع خودروهاي داخلي در بازار و تاثير افزايش نرخ ارز بر اين خودروها اظهار داشت: پس از افزايش نرخ ارز قيمت انواع خودروها در بازار افزايش يافت و قيمت انواع خودروها در مقايسه با ده روز گذشته تغييري نداشته است. اختلاف قيمت کارخانه و بازار نيز همچنان بالاست.

 

وي در ادامه به قيمت تعدادي از خودروهاي داخلي اشاره کرد و افزود: سمند با قيمت ۴۵۰ ميليون تومان، پژو پارس سفارشي با رينگ حدود ۴۷۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ دو حدود ۴۶۷ ميليون تومان و رانا با قيمت ۴۵۰ ميليون تومان به بازار عرضه مي شوند. از ميان خودروهاي مونتاژي، هايما قيمتي معادل يک ميليارد و ۳۹۰ ميليون تومان در بازار دارد.

 

 

رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص قيمت انواع محصولات شرکت سايپا گفت: تيبا ۳۰۹ ميليون تومان، تيبا دو ۳۱۴ ميليون تومان، کوئيک اتوماتيک ۴۱۰ ميليون تومان، کوئيک R دندهاي ۳۱۸ ميليون تومان و کوئيک R اتوماتيک حدود ۴۲۰ ميليون تومان در بازار به فروش ميرسند.

 

موتمني با تصريح بر اينکه از ابتداي بهمن ماه تاکنون انواع خودروها يک تا دو ميليون نوسان قيمت در جهت مثبت يا منفي داشته اند، تاکيد کرد: تغيير خاصي در قيمتها رخ نداده و همچنان محدوديت عرضه در بازار وجود دارد.

 

 

وي در خصوص ورود شوراي رقابت به حوزه سياستگذاري و قيمتگذاري براي کالاي خودرو گفت: هر بازاري که انحصار در آن برقرار است نيازمند ناظر نيز است. مشکل کنوني بازار خودرو انحصار است و تا زماني که وضعيت بدين گونه است، پيشرفتي در خودروسازي حاصل نخواهد شد.

 

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با ابراز مخالفت نسبت به قيمت گذاري دستوري افزود: قيمتگذاري دستوري مشروط بر صدور مجوز واردات خودروهاي کارکرده و همچنين واردات خودروهاي نو با تعرفه پايين ۲۰ تا ۳۰ درصد به بازار و آزادي خودروسازان در تعيين قيمت خودروهاي داخلي است. در اين شرايط خريدار از حق انتخاب برخوردار خواهد بود.

 

 

موتمني با اشاره به اينکه قيمتگذاري دستوري زماني معنا خواهد داشت که رقابت در بازار برقرار باشد، در ادامه متذکر شد: در مقطع کنوني ورود خودروهاي کارکرده موجب تعادل خودبخودي قيمت خودروهاي ارزان و گران قيمت و فروکش التهابات بازار است، به نحوي که ديگر شاهد فروش خودروهاي چيني با قيمت ۲ ميليارد تومان نخواهيم بود. ضمن اينکه واردات ميبايست توسط هر شخص حقيقي و حقوقي و نه افراد خاص صورت بگيرد.

 

 

وي برند خودروهاي وارداتي از جمله کيا و چانگان را گامي مثبت ارزيابي کرد و گفت: در حال حاضر خودروهاي روز ۲۰۲۲ وارد کشور شدهاند و در انتظار فروش آنها در بازار هستيم. ورود اين خودروها به بازار تاثير مثبت بر بازار خواهد داشت.

 

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص عرضه خودرو در بورس و تاثير آن بر بازار عنوان داشت: براي حذف مابه التفاوت قيمت کارخانه و بازار، عرضه خودرو در بورس مي بايست روزانه و مستمر باشد. عرضه ۵۰۰ دستگاه خودرو با وجود ده ها هزار نفر متقاضي تغييري در بازار ايجاد نخواهد کرد، ضمن اينکه فروش خودرو در بورس با هر قيمتي براي خريدار به منزله قيمت پايه است.

 

 

موتمني ادامه داد: آرامش بر بازار خريد و فروش خودرو حاکم بوده و معاملات در حد ضعيف انجام مي شود. فروشندگان و خريداران در شرايط افزايش قيمت خودرو، افت قدرت خريد و همچنين نوسان لحظه اي نرخ تورم نسبت به انجام معامله دست نگه داشته اند و عجله اي در خريد و فروش ندارند. در صورت تثبيت نرخ تورم و دلار در يک قيمت مشخص طي هفته هاي متمادي، شاهد آغاز معاملات خودرو در بازار خواهيم بود.

 

 

وي در پايان خاطرنشان کرد: کاهش ارزش ريال موجب رکود بازار خودرو شده است ضمن اينکه در اقتصاد تورمي فروشنده همواره متضرر بوده و تضعيف قدرت ريال موجب افزايش قيمت انواع کالاها مي شود. بهبود وضعيت بازار خودرو نيازمند تامين نياز بازار است.

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *