جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

برای واردات خودرو مصوبات مانع است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، مهدی دادفر با بیان اینکه آزادی واردات خودرو، به رسمیت شناختن داشتن یک خودروی ایمن و متناسب با درآمدهای ماهانه و یا سالانه یک خانوار است افزود: در دیگر کشورها با حقوق چهار یا ۵ ماه می‌توانید یک خودروی روز را از خودروسازان مطرح جهانی بخرید در حالی که کمترین قیمت خودرو در ایران بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است و اگر متوسط درآمد ماهانه را هفت میلیون تومان فرض کنیم بیش از ۳۰ ماه طول می‌کشد تا بتوان یک خودرو از پایین‌ترین سطح را خریداری کرد آن هم اگر رشد قیمت نداشته باشد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: تعدد مصوبات مانعی برای واردات خودرو است و با رفت و برگشت مصوبات پی در پی در هیئت دولت، واردات خودرو به سرانجام نمی‌رسد.

وی در خصوص اثر قیمتی خودرو در صورت آزاد شدن واردات از سوی ذینفعان گفت: سیاستگذاری غلط موجب می‌شود یک نوع کالای بسیار معمولی را که در همه جای دنیا خودرو کارگری نامیده می‌شود با وضع تعرفه، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عایدی از ۴۰۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومان افزایش قیمت یابد که به نظر من این، هوشمند نبودن سیاست‌گذار را می‌رساند.

دادفر ادامه داد: واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات، یعنی محدود کردن واردات، زیرا بر اساس آمار متوسط صادرات خودرو و قطعات ما به خارج از کشور در ۵ سال گذشته بیشتر از ۵ میلیون دلار نبوده است.

وی گفت: از طرفی شنیدم در مصوبه سقف ارزی حدود ۱۵ هزار دلاری گذاشتند اگر چنین چیزی باشد ماشین ۱۵ هزار دلاری که استاندارد ۸۵ گانه را بگذراند به غیر از خودروهای چینی هیچ خودروی دیگری نخواهد آمد ضمن اینکه خودروهای چینی ۱۵ هزار دلاری را در ایران یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌فروشند آن وقت اینکه یک نفر بیاید این خودرو را به صورت قطعات آماده جدا از هم (CBU) ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد در حد مزاح است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار