جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

برداشت از جیب شهروندان به اسم “پارک حاشیه‌ای”

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری تسنیم، اخذ مبلغی از شهروندان بابت “پارک حاشیه‌ای” معابر شهری تهران یکی از برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مصوب شورای شهر بوده و هدف از اجرای آن، مدیریت تقاضای سفر، ساماندهی ترافیکی معابر، عدالت در دسترسی به جای پارک، جلوگیری از تخلفات ساکن و پارک دوبل و کاهش ترافیک خودروهای سرگردان خواهان جای پارک اعلام شده است.

 

همچنین توقف خودروها در پارک حاشیه‌ای معابر به‌صورت کوتاه‌مدت بوده و خروجی اصلی اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌‌ای، کاهش بار ترافیکی معابر و روان‌سازی جریان ترافیک گفته شده است.

 

شاید این سؤال برای بسیاری از شهروندان مطرح شود که؛ پارک حاشیه‌ای چیست؟ بر همین اساس و بنابر تعریفی که توسط شهرداری ارائه شده است، پارک حاشیه‌ای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا می‌کند. از این نوع پارک برای دسترسی به مراکز خدماتی و فروشگاه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شود و تعرفه آن براساس ساعات پارک خودرو در پارک‌های حاشیه‌ای محاسبه می‌شود.

 

طبق ماده 15 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک و در محدوده زمانی 7 تا 21 روزهای کاری بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به‌منزله ارتکاب تخلف (پارک ممنوع) خواهد بود.

اگر چه طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای بنا بر اعلام شهرداری تهران چند سالی است که در برخی از معابر پایتخت اجرا می‌شود اما شهروندان تهرانی، نقدهای زیادی به نحوه اجرای پارک حاشیه‌ای دارند.

 

در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، اطلاع‌رسانی درست و کافی از سوی شهرداری تهران صورت نگرفته است، اگرچه مسئولان شهری می‌گویند در این زمینه اطلاع‌رسانی (در قالب نصب بنر و تابلو) در معابر کرده‌اند اما بسیاری از شهروندان از کم و کیف این طرح و این‌که به‌واسطه پارک خودرو خود در حاشیه برخی معابر باید پول پرداخت کنند، بی‌خبرند!

 

نقد دیگر وارده شهروندان این است که در زمان پارک خودروها از سوی شهروندان کنار خیابان‌هایی که مشمول پارک حاشیه‌ای است، هیچ پیامکی مبنی بر اینکه محل پارک‌شده جزء پارک حاشیه‌ای است برای مالک خودرو ارسال نمی‌شود و بسیاری از شهروندان پس از ماه‌ها پارک کردن خودروی خود در چنین معابری و پس از مراجعه به حساب کاربری خود در “تهران من” از ثبت هزینه‌های سنگین انباشت‌شده برای خودروی خود مطلع می‌شوند!

 

همچنین به‌دلیل عدم ارسال پیامک به رانندگان، هم‌اکنون بسیاری از رانندگان به‌واسطه عدم مراجعه به تهران من از بدهی خود بابت اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای بی‌اطلاع هستند و در واقع این افراد در زمان فروش خودروی خود از بدهی‌ خودشان مطلع می‌شوند!

 

یکی دیگر از نواقص و ایرادات واردشده از سوی شهروندان به نحوه اجرای طرح پارک حاشیه‌ای، نحوه محاسبه هزینه‌های پارک حاشیه‌ای است به‌طوری که نرخ پارک حاشیه‌ای امسال نسبت به سال قبل 28 درصد افزایش یافته است!

 

نکته و ابهام عجیب دیگر این طرح این است که برخی شهروندان امسال پس از مراجعه به حساب کاربری خود در تهران من متوجه شده‌اند که در خرداد ماه امسال در حساب‌ آنها بدهی مربوط به سال 98 بابت پارک حاشیه‌ای ثبت شده است در حالی که در سال 98، 99 و 1400 هیچ بدهی بابت پارک حاشیه‌ای برای آنها به ثبت نرسیده بوده است!

 

در همین ارتباط در تاریخ دهم بهمن سال گذشته، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای را در دستور کاری خود قرار دادند و بر اساس آن، نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در پایتخت برای سال 1401 به تصویب رسید.

 

بر همین اساس نرخ پارک حاشیه‌‌ای برای سواری و وانت به‌ازای هر نیم ساعت توقف در معابری که شورای ترافیک شهر تهران تصویب کرده است (تا مدت زمان حداکثر 2 ساعت) تعرفه 1600 تومان و سپس به‌ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت 2 ساعت) تعرفه 2 هزار تومان دریافت می‌شود، همچنین این تعرفه برای کامیونت و مینی‌بوس (تا مدت زمان حداکثر 2 ساعت) تعرفه 3 هزار و 200 تومان و سپس به‌ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت 2 ساعت) تعرفه 3 هزار و 900 تومان دریافت می‌شود.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ,

همچنین بر اساس این مصوبه، اجرای پارک حاشیه‌ای از سوی شهردار تهران به‌صورت مناقصه به پیمانکاران واگذار می‌شود در واقع پیمانکاران با استفاده از خودروهای مجهز به دوربین در معابر مشخص‌شده از خودروهای پارک‌شده در فضاهای پارک حاشیه‌ای تصویربرداری و آن را ثبت و براساس تعرفه تصویب‌شده از سوی شورای شهر تهران آن را از رانندگان دریافت می‌کنند.

 

اما برای اطلاع از کم‌و‌کیف اجرای مصوبه پارک حاشیه‌ای و پیگیری انتقادات شهروندان درباره نحوه اجرای این طرح به‌سراغ “عمار سعیدیان‌فر” معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان حمل‌ونقل و ترافیکتهران رفتیم؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به فرآیند اجرای مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهر تهران گفت: سابقه اجرای طرح مدیریت پارک حاشیه‌ای به‌صورت هوشمند برمی‌گردد به زمانی که این طرح به‌صورت پایلوت در سال 99 در منطقه 2 تهران اجرا شد و به‌زودی نیز به‌صورت کامل در این منطقه اجرا می‌شود همچنین اجرای این طرح در سال 98 در دو منطقه 6 و 7 آغاز شد.

 

سعیدیان‌فر با اشاره به تعرفه و نرخ پارک حاشیه‌ای در سال 1400 گفت: تعرفه پارک حاشیه‌ای در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 28 درصد افزایش یافته است.

 

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک با بیان اینکه طرح مدیریت پارک حاشیه‌ای در سایر مناطق از جمله یک، 4، 8،‌13، 14، 5، 21، 22، 9، 3، 11، 12، 2، 10، 17 اجرا خواهد شد، گفت: در برخی از این مناطق، فرآیند اجرای پارک حاشیه‌ای در قالب مزایده گذاشته شده است که پس از مشخص شدن بهره‌بردار، مدیریت پارک حاشیه‌ای در این مناطق نیز اجرا می‌شود.

 

سعیدیان‌فر با بیان اینکه مدیریت پارک حاشیه‌ای در معابری عملیاتی خواهد شد که در شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران مصوب شده است و اکثراً این معابر کنار کاربری‌های تجاری و اداری هستند و معابر شریانی هستند.

 

وی درخصوص تعرفه پارک تصریح کرد: در خصوص وسایل نقلیه از جمله سواری یا وانت به‌ازای هر نیم ساعت توقف در معابری که شورای ترافیک شهر تهران تصویب کرده است (تا مدت زمان حداکثر 2 ساعت) تعرفه 1600 تومان و سپس به‌ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت 2 ساعت) تعرفه 2 هزار تومان دریافت می‌شود.

 

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک ادامه داد: در خصوص کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌ها نیز تعرفه آنها به این شکل است که به‌ازای هر نیم ساعت توقف (تا مدت زمان حداکثر 2 ساعت)، 3 هزار و 200 تومان و به‌ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت 2 ساعت) 3900 تومان دریافت می‌شود.

 

سعیدیان‌فر در پاسخ به این انتقاد شهروندان که چرا پس از پارک خودروها در فضاهای تعیین‌شده برای پارک، پیامکی مبنی بر پولی بودن پارک در آن نقطه برای مالک خودرو ارسال نمی‌شود، گفت: شهرداری تهران به‌صورت دوره‌ای به شهروندان پیامک بدهی عوارض تردد در طرح ترافیک و پارک ارسال می‌کند! البته ما قبل از اجرای پارک در معابر، بنرها و تابلوهایی را نصب کرده‌ایم که اینها نشان از اجرای پارک در هر خیابان و منطقه است و شهروندان با ورود به حساب کاربری خود در “تهران من” و از طریق اپلیکیشن و سامانه تهران من، می‌توانند از میزان بدهی عوارض خودروی خود مطلع شوند.

 

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران افزود: بر همین اساس در خیابان‌هایی که هم‌اکنون طرح پارک اجرا می‌شود در هر 6 فضای پارک، یک تابلو پارک نصب شده است و خط‌کشی جای پارک انجام گرفته است که همه اینها حکایت از اجرای این طرح در آن خیابان و منطقه دارد.

 

وی در خصوص نحوه پرداخت هزینه پارک گفت: رانندگان می‌توانند با مراجعه به سامانه تهران من و از طریق برخی اپلیکیشن‌ها، بدهکاری خود بابت پارک در قالب حساب شهروندی را پرداخت کنند؛ رانندگانی هم که دارای حساب کاربری در سامانه تهران من نباشند، می‌توانند با مراجعه به سایت تهران من یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی، بدهی خودروی خود را پرداخت کنند.

 

سعیدیان‌فر با ابراز اینکه “در زمان حاضر 120 هزار فضای پارک در تهران باید اجرا و مدیریت شود”، تصریح کرد: طبق قانون به‌ازای هر 70 جای پارک ، باید یک جای پارک برای معلولان طراحی و تعبیه شود که این مهم توسط شهرداری تهران در حال اجراست و دارای تابلوی پارک ویژه معلولان است؛ پارک کردن در جای پارک ویژه معلولان برای پلاک‌های ویژه معلولان رایگان است و برای خودروهای پلاک عادی، ممنوع است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار