به گزارش سایپانیوز، خودروسازان بزرگ دنیا همیشه وسوسه می شوند که سهمی از این کیک بزرگ داشته باشند و از عرصه ی درآمدهای حق اشتراک بی نصیب نمانند و حالا نوبت به تویوتا رسیده است.
تقریباً حالا دیگر هیچ خودروسازی نیست که در آمریکا به نوعی یا به شکلی «بسته های خدمات به روش پرداخت حق اشتراک» نداشته باشد. در مورد تویوتا، این بسته خدمات را «اتصال از راه دور» یا Remote Connect گذاشته اند. از بین خدمات مختلف این بسته این است که تویوتا اجازه استفاده از یک اپ [اپلیکیشن] را به صاحب محصولاتش می دهد که بتواند از راه دور [اینترنتی] از قفل بودن درهای خودرو اطمینان حاصل کند. در خودروهای پیشرفته تر حتی می توان یک ربع قبل از عظیمت، سامانه های گرمایشی یا سرمایشی آن را از منزل یا محل کار و از راه دور روشن کرد که هنگام ورود به خودرو در تابستان و زمستان با گرما یا سرمای شدید رو به رو نشد. اگر حق اشتراک را نپردازید دیگر از این خدمات خبری نیست.
فاب ها یا سویچ های کنترل از راه دور از دهه 1980 در بازار آمریکا معرفی شد. جنرال موتورز نصب این امکانات را در کارخانه از سال 2004 شروع کرد.
تویوتا استارت از راه دور در خودروها را از سال 2018 در کارخانه های خود آغاز کرد و خودروهای جدیدتر به اودیو پالس و پرمیوم اودیو مجهز شده اند. کسانی که همان سال 2018 این خودروها را خریداری کرده اند، 3 سال اول از سخاوت خودروساز بهره مند بوده اند و نیازی به پرداخت حق اشتراک نداشتند، اما حالا به یک باره متوجه شده اند که اگر می خواهند از این موهبت بسته خدمات فاب بهره مند بمانند باید حق اشتراک به تویوتا بپردازند.
در حقیقت تویوتا هیچ چیز را از مشتری مخفی نکرده اما در دستورالعمل های چاپ شده و دفترچه راهنمای محصولات، در جایی نه خیلی ریز و نه خیلی مخفی به این موضوع اشاره شده است. خیلی ساده و راحت بعد از 3 سال استفاده از یک خدمت، مشتری متوجه می شود که برای ادامه دریافت همان خدمت باید آبونمان بپردازد.
برای صاحبان خودروهای پیش از 12 نوامبر 2018 هم نیاز ی به پرداخت حق اشتراک نیست، حتی با این که فاب آنها به سامانه ریموت کانکت متصل باشد.
شاید تاریخ ذکر شده کمی اتفاقی به نظر برسد اما همزمان با توقف تراشه های تری جی [نسل سوم] تویوتا است. به بیان دیگر تراشه های محصولات پیش از 12 نوامبر 2018 همخوانی لازم را با شبکه های جدید ندارند که تویوتا بتواند از آنها هم آبونمان بگیرد. فاب ها نیاز به اتصال به اینترنت ندارند و زمانی که صاحب خودرو به وسیله نقلیه اش نزدیک می شود، این سویچ های از راه دور بی سیمی عمل می کنند.
این هم حقیقت دارد که تسلا این مدل نرم افزار و حق اشتراک را در صنعت خودرو باب کرده است. بیشتر نرم افزارهای خودروهای تسلا هر چند وقت یک بار نیاز به روزآمدی و رفع باگ [نقص] پیدا می کنند که مثل آپ دیت برنامه های موبایل، خودرو هم آپ دیت می شود.
حالا نه این که خودروهای نو و دست دوم به قدر کافی گران نشده اند، هزینه های بعد از خرید خودرو هم به شکل تصاعدی رو افزایش گذاشته است. جنرال موتورز روی 25 میلیارد دلار گردش مالی تا سال 2030 حساب باز کرده است که از خدمات حق اشتراک و روزآمدی نرم افزاری قرار است به دست آید. استلانتیس هم هفته گذشته محاسبه کرده است که تا سال 2030 فقط از همین راه سالانه 23 میلیارد دلار گردش مالی برای این برند خلق کند.
اما ممکن است که مشتریان هم خیلی از این ماجرا خرسند نباشند و عطایش را به لقایش ببخشند.