قطعات خودرو

مرد سال مجله تایم/ چرا تاریخ ایلان ماسک را به خاطر می سپارد

به گزارش سایپانیوز، با توجه به این که ایلان ماسک با اشتیاق وصف ناپذیر به دنبال آن است که گونه بشر، در بیش از یک سیاره استقرار داشته باشند و به شکل شگفت انگیزی هم برخی از رؤیاهایش به حقیقت پیوسته، ممکن است روزگاری نام او هم به عنوان فردی مؤثر در تبدیل انسان به «گونه ی چند سیاره ای» multiplanetary species‌ در خاطره ها به یاد بماند.

حق با شما است این جملات،‌ خیلی اغراق آمیز هستند، اما همین حالا هم خیلی از مردم دنیا او را با عقاید اغراق آمیزش می شناسند، و واقعیت این است که برخی از این رؤیاهای اغراق آمیز او به تدریج رنگ حقیقت می گیرند. با تمرکزی که روی هر مسئله می گذارد و آن را تا پایه ای ترین قوانین فیزیک تجزیه می کند،‌ همین حالا هم نامی در بین نوآوران برای خود دست و پا کرده است. دستاوردهای او شامل طراحی و ساخت محصولاتی است که به طور ملموس وارد زندگی مردم شده است از جمله خودرو [تسلا]،‌ باتری [گیگافکتوری]،‌ راکت فضاپیما [اسپیس ایکس]، ماهواره های اینترنت [اینترلینک]، تونل های زیرزمینی [بورینگ] و پروژه های کمتر شناخته تر نورالینک [ایمپلنت تراشه در میمون] و …

تسلا [و نه فورد و جنرال موتورز] طلایه دار گذار از بنزینی به برقی در صنعت خودرو است. «تسلا انرژی» با تولید کاشی ها و دیوارهای خورشیدی، عصر تولید برق بدون نیاز به کربن را رقم زده است.

یک دهه بعد از آن که ناسا برنامه های فرستادن انسان به فضا را متوقف کرده بود، اسپیس ایکس از نو به این برنامه ها جان بخشید.

استارلینک بیش از 1800 ماهواره را برای ایجاد اینترنت در فضا به مدار زمین فرستاده است.

نورالینک هم جهشی بزرگ در تاریخ بشر رقم خواهد زد چون روی ارتباط بین ماشین و مغز از طریق ایمپلنت تراشه بر روی جانداران کار می کند.

استارشیپ هم به عنوان بزرگترین راکت ساخته شده به دست بشر، روزگاری مردم را به مریخ خواهد برد.

شخصیت ایلان ماسک هم بسیار متفاوت است و نوعی دیوانگی محاسبه شده در ایده های او دیده می شود. به دلیل زندگی همراه با خشونت فیزیکی در کودکی در آفریقای جنوبی، ماسک ظرفیت روانی بزرگتری برای محاسبه ریسک و تحمل عواطف شدید پیدا کرده است.

زندگی نامه نویس او می گوید که در وی خصلت های نوآوران بزرگ تاریخ مثل توماس ادیسون را مشاهده کرده است. ایلان ماسک می داند که رؤیا بدون اجرا، توهم است.

مثل هنری فورد می داند به همان اندازه ای که طراحی محصول اهمیت دارد، کارخانه هایی که باید آن را به تولید انبوه برسانند اهمیت دارند. کارخانه های گیگافکتوری ساخت باتری در ایالات متحده، آلمان و چین، نوآوری هایی را نشان داده اند که از خودِ محصولات، اهمیتش بالاتر است.

مانند استیو جابز، برای رسیدن به یک محصول، برخی از صنایع سنتی و قدیمی را از نو اختراع کرده تا با راهبردهای تولید آن محصول وفق پیدا کنند.

همچون بیل گیتس و جف بزوس، برای همگام کردن همکاران، از خود اشتیاق بی حد و وصف  نشان می دهد و از غیرممکن، ممکن می سازد.

همچون بنجامین فرانکلین و لئوناردو داوینچی، از حس کنجکاوی وسواس گونه برای کشف حقیقت در طبیعت برخوردار است که به او قدرت درک الگوها در رشته های مختلف را می دهد.

اما شاید بیشتر از سایر نوآوران تاریخ، حس مأموریت بزرگتری دارد و می خواهد علاوه بر این که حیات در این کره خاکی را بادوام تر کند، می خواهد از انسان گونه ای چند سیاره ای بسازد. برای همین است که هوش مصنوعی را رقیب انسان نمی داند و آن را همکار و یار زمینیان می بیند. اهدافی که او با جسارت به زبان می آورد ممکن است توهم به نظر آید و به شکست بینجامد و عمرش قد ندهد آن ها را ببیند اما در حال حاضر یکی از مهمترین افرادی است که در حال طراحی و استقرار نوآوری هایی است که ممکن است ما را به رؤیاهای بشر نزدیک تر سازد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است