جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بورس، بازار سوداگری خودرو را برچید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایبنا، احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در خصوص مزایای چند جانبه عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در دو طرف عرضه و تقاضای خودرو شرکت تولید کننده و مصرف کننده نهایی قرار دارند دو طرفی که منفعت آن‌ها از یک خرید مورد بحث است. به بیان دیگر در تمام دنیا این روش مهمترین و کامل‌ترین شیوه‌ای است که دو طرف عرضه کننده و متقاضی خواهان انجام آن هستند تا از خرید و فروش سود کنند و دچار زیان یا در دام گرانفروشی قرار نگیرند.

 

 

وی در ادامه بحث گفت: متاسفانه روش غلط سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو در طی سال‌های گذشته باعث شد هم کارخانه و هم مصرف کننده تحت شرایط نابسامانی قرار بگیرند به طوری که خودروساز از تولید خود سود نمی‌کرد و دائم دچار زیان‌های بزرگ بود از سوی دیگر مصرف کننده واقعی نیز خودرویی گران خریداری می‌کرد، پس این مبادله اساسا ایراداتی داشت که باید برطرف می‌گردید.

 

 

اشتیاقی توضیح داد: در تمام این سال‌ها بازار خودروی ما درگیر عده‌ای سوداگر یا خریدار غیر واقعی بود، افرادی که لزوما قصد خرید نداشتند بلکه عمده هدف آن‌ها سرمایه گذاری بود. متاسفانه وضعیت به حدی در این بازار به هم ریخته بود که مردم عادی نیز به دلالان بازار خودرو تبدیل شده بودند. کسب سود اصلی‌ترین دلیل سفته بازی در بازار خودروست چرا که خودرو با نرخ کارخانه از خودروساز خریداری می‌شود و به قیمت بازار به فروش می‌رسد. در حقیقت فاصله قیمتی بین کارخانه و مصرف کننده نهایی به عده‌ای در این بازار سود می‌رسانید که فقط به قصد انتفاع خودرو وارد این بازار شده بودند لذا برای پایان دادن به این روش و روند مخرب برای پر کردن شکاف قیمتی به وجود آمده باید راهکاری اتخاذ می‌گردید.

 

 

کارشناس بورس و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: راهکاری که در آشفته بازار قیمت خودرو و دلالی‌های شکل گرفته در این بازار که منجر به حذف واسطه‌ها شود عرضه خودرو در بورس کالا بود، گزینه خوبی که خوشبختانه تاکنون جواب داده است. در حقیقت با کشف قیمتی که در بورس کالا صورت می‌گیرد هم خودروساز از افزایش قیمت منتفع شود و هم مصرف کننده خودرویی زیر قیمت بازار خریداری می‌کند.

 

 

وی در این باره مثالی زد و گفت: ده هزار دستگاه خودروی دنا که طی هفته‌های گذشته عرضه شد در کارخانه ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود وقتی در بورس مورد معامله قرار گرفت با ارزش افزوده و دوره انتظار ۴۳۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده رسید در حالی که در بازار آزاد ۵۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد، به این معنا که از این محل ۱۵۰ میلیون تومان به مصرف کننده و ۱۲۰ میلیون تومان به خودروساز سود رسید، مضاف بر اینکه ۹ درصد ارزش افزوده‌ای که حق دولت است به جای اینکه از ۳۰۰ میلیون تومان گرفته شود روی ۴۰۰ میلیون تومان محاسبه شد، پس با عرضه خودرو در بورس کالا خودروساز، خریدار و دولت ازمحل ارزش افزوده انتفاع بردند.

 

 

این کارشناس و تحلیلگر بورس در پایان گفتگو خاطرنشان کرد: در حالی که خودروی دنا تا قبل از عرضه در بورس در فاصله قیمتی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ توسط واسطه‌گران معامله می‌شد بنابراین شیوه عرضه و فروش خودرو در بورس نشان می‌دهد این مدل نسبت به سایر روش‌های فروش جواب داده و باید دنبال شود، ضمن اینکه خودروساز باید تیراژ بیشتری از خودروهای مورد نیاز مردم که متقاضی بیشتری با قیمت‌های کمتری دارد از طریق بورس عرضه کند تا شاهد نتایج بهتری در این بخش باشیم.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار