به گزارش قطعات خودرو واردات خودروهایکارکرده از آن آئیننامههایی بود که از ابتدا با چالشهایی روبهرو و موافقان و مخالفان بسیاری داشت. دولت این آئیننامه را تصویب و در انتظار ابلاغ قراردارد، هرچند حالا با گذشت بیش از یک سال، هنوز ابلاغ نشدهاست. برخی کارشناسان معتقدند که واردات خودروهایکارکرده، خود معضلات پیچیدهای دارد. هرچند برخی نیز معتقدند این مساله میتواند سبب ریزشقیمتخودرو در داخل شود. هرچند طبق اظهارنظرهای دولت، گویا هنوز تاریخ دقیقی از ابلاغ آن در دست نیست.
بیش از 7ماه از تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده توسط نمایندگان مجلس میگذرد و هنوز این قانون به مرحله اجرا نرسیده؛ قانونی که اگرچه آئیننامه مرتبط با آن در دولت به تصویب رسیده است؛ اما در مرحله ابلاغ قفل شده و اگرچه بالغ بر ۷ ماه از تصویب آن میگذرد؛ ولی گویا ابلاغی برای اجرای آن در کار نیست.
دولت از اظهارنظر شفاف در این رابطه خودداری میکند تا همچنان واردات خودروهای کارکرده بلاتکلیف بماند. عباس علیآبادی، وزیر صنعت بارها به سوالات درباره عدم ابلاغ آئیننامه خودروهای کارکرده پاسخ داده و به نوعی از خود سلب مسئولیت کرده است. او میگوید: آییننامه باید توسط دولت ابلاغ شود و تا آن زمان، کاری از دست او در این زمینه برنمیآید و او هم مانند دیگران منتظر ابلاغ آییننامه خودروهای کارکرده از سوی دولت است.
وزیرصمت: تاابلاغ نشود کاری از من برنمیآید
عباس علیآبادی، وزیرصمت در همین راستا گفته است که «آئیننامه خودروهای کارکرده تصویب و به دولت ارسال شد، تا زمانی که این آئیننامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، من عملا کار دیگری نمیتوانم انجام دهم؛ چراکه تا زمانی که ابلاغیه نباشد نمیتوانم سوالات را شما پاسخ دهم و باید منتظر باشم نظر دولت را دریافت کنم، چون نظر وزارت صمت به تنهایی قابل اجرا نیست.»
در این میان با توجه به این که آییننامههای دولت باید رسما ابلاغ شود و مدت زیادی است که خبری از این اتفاق نیست، به نظر می رسد که عزمی هم برای اجرای آن وجود ندارد. در این میان، برخی نمایندگان مجلس میگویند که برخی معاونان رده بالای رییس جمهور مخالف واردات خودروهای کارکرده هستند و به همین دلیل آییننامه ابلاغ نمیشود؛ اما عمده نمایندگان مجلس معتقد هستند که کمبود منابع ارزی مانع از ابلاغ آییننامه و واردات خودروهای دست دوم است.
در همین زمینه سیدجواد حسینیکیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد عدم ابلاغ آئیننامه واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت، گفت: وقتی ارز نباشد، دچار مشکل میشویم و حالا هم کمبود ارز مانع از ابلاغ آئیننامه و اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده شده است.
به گفته حسینیکیا، راهکار خروج از این بنبست، استفاده از ارز ایرانیانی است که در خارج از کشور، ارز موجود دارند، باید بانک مرکزی منشاء ارز آنها را بررسی کند و پس از تائید بانک مرکزی بتوانند با ارز خود خودرو وارد کنند تا این مشکل در شرایط فعلی حل شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس بحث استفاده از ارز اشخاص خارج از کشور را برای واردات خودرو را پیگیری کردهاند یا خیر، گفت: این موضوع را گفتهایم و در قالب اصلاح ماده ۴ قانون ساماندهی بازار خودرو هم مصوب کردیم، اما با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.
این نماینده مجلس با تاکید بر این موضوع که چون تحریم هستیم، ارز نداریم، گفت: باید واردات خودرو برای همه افراد آزاد باشد، اگر صرفا شرکتهای واردکننده و خودروسازان خودرو وارد کنند، آن اتفاقی که از واردات خودرو انتظار داریم، رخ نمیدهد.