جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بررسی عمر مفید تایر خودرو براساس میزان سایش

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،کانسومر ریپورتس برای رتبه‌بندی تایرها از لحاظ ساییدگی، پیمایش 256هزار مایل (۴۱۲ هزار کیلومتر) را در سال 2021 به اجرا گذاشت. تست ساییدگی تایر یا «treadwear testing» نشان می‌دهد تایر خودروهای خانوادگی تا پیمایش 70هزار مایل یا 112 هزار کیلومتر دوام می‌آورند.

برای به دست آمدن این رقم 18مدل خودرو در چهار فصل مورد آزمایش قرار گرفتند. تایر وانت‌های سبک و خودروهای شاسی‌بلند نیز در همین حدود دوام می‌آورند. تایرهای مخصوص خودروهایی با عملکرد «قدرت، شتاب و سرعت» بالا؛ زودتر ساییده می‌شوند.

برخی از این مدل‌ها که در غرب تگزاس مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، با پیمایش 25 تا 30 هزار مایل یا 40 تا 50 هزار کیلومتر دوام آورده‌اند.

اما خبر بد اینکه تایرهای تابستانی حتی زمان قیدشده در گارانتی یا وارانتی را هم سپری نمی‌کنند. براساس استانداردهای دولتی، تست‌ها فقط تا 7200 مایل (۱۱ هزار کیلومتر) به اجرا در می‌آیند تا در سامانه درجه‌بندی کیفیت تایر درج شوند.

این سامانه 55 سال پیش ابداع شده که در آن زمان عمر مفید تایرها بین 15 تا 20 هزار مایل (۲۴ تا ۳۲ هزار کیلومتر) بود. اما با استانداردهای کنونی برای عملکرد چهارفصل تایرها باید بتوانند تا 60 هزار مایل (۹۶ هزار کیلومتر) دوام بیاورند. کانسومر ریپورتس، 8 تویوتای کمری شبیه هم را در تست ساییدگی تایر به مدت 6ماه کنار هم قرار داد.

64 تایر این 8 خودرو جمعا 1,024,000 مایل (۱۶۴۷ هزارکیلومتر) پیمودند. تکنسین‌ها هر 500 مایل یا ۸۰۴ کیلومتر شیفت رانندگی را عوض می‌کردند.

خودروها در دو شیفت و در شرایط تقریبا مساوی تحت‌آزمون قرار گرفتند. در هر 1000 مایل (‍‍۱۶۰۸ کیلومتر) نیز تایرها تحت فشار قرار می‌گرفتند تا مقاومت آنها سنجیده شود.

با این حال انتشار این آمار و ارقام به معنی آن نیست که این عدد برای همه یکسان است. چون رانندگی و نحوه نگهداری افراد با هم تفاوت دارد.

بهترین تایرها در این آزمون متعلق به میشلن در دو نوع دیفندر T+H و کراس‌کلایمت 2 بودند. برای افزایش سلامت تایرها توصیه شده است تایرهای خودرو را هر شش ماه یکبار با هم عوض کنند. روش ساده‌تر، جابه‌جایی چرخ‌های جلویی با عقبی است.

اما اگر تایرها جابه‌جا شوند؛ یعنی این امکان وجود دارد که تایرها از چرخ‌ها جدا و دوباره نصب شوند که در آن صورت حالت ضربدری بیشتر توصیه می‌شود.

این توصیه برای خودروهای اسپرت یا ابرخودروهایی که اندازه چرخ‌های جلو و عقب آنها یکسان نیست، مصداق ندارد. همچنین این اقدام برای افزایش طول عمر تایرها، تنظیم باد، بالانس چرخ‌ها و تنظیم فرمان به‌صورت دوره‌ای موثر است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار