جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تحمیل هزینه نمایشگاه به خودروسازان با فشار وزارت صمت!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار فلسفه برپایی «نمایشگاه های خودرو» در کشورهای پیشرفته معرفی محصول جدید است، چنانچه شرکتی در طول یکسال عملکرد خود «نوآوری» نداشت ملزم به «حضور» در نمایشگاه نخواهد بود. اما در ایران متاسفانه «برپایی» نمایشگاه با اهداف آن «معکوس» معنی می شود؛ شنیده ها حاکی از آن است که اگر تولیدکننده ای خودرو جدید جهت معرفی نداشته باشد با «تحمیل» هزینه های گزاف به واحدهای خودروساز آن ها را «مجبور» به شرکت در نمایشگاه ها می کنند. در همین رابطه همزمان با آغاز رسمی «نمایشگاه خودرو اصفهان» در مورد «الزام» شرکت کنندگان این نمایشگاه که توجیه بلاموجه ای دارد با حمیدرضا امیری مقدم کارشناس صنعت خودروسازان به گفت و گو نشستیم:

 

 

در دنیا غالبا نمایشگاه ها در اختیار صنوف تخصصی مانند اتاق های بازرگانی و انجمن های صنفی جهت انتقال و انتشار دستاوردها و درخواست ها است

 

* همواره این سوال از سوی برخی از شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه های خودرویی کشور وجود دارد که چرا فقط باید یک تیم مجری برپایی نمایشگاه های خودرویی باشند و آیا در دنیا این نمایشگاه ها در انحصار افراد قرار دارد؟

در دنیا غالبا نمایشگاه ها در اختیار صنوف تخصصی مانند اتاق های بازرگانی و انجمن های صنفی جهت انتقال و انتشار دستاوردها و درخواست ها است. معتقدم صنعت خودرو کشور در شرایط فعلی نیازی به تعدد نمایشگاه ندارد، متاسفانه «نمایشگاه های خودرویی» محمل هزینه های خواسته شده از سوی برخی افراد است؛ اغلب شرکت های که در این نمایشگاه ها حضور می یابند هیچ ارزش افزوده ای را کسب نکرده و سود ناشی از برپایی این گردهمایی ها به عده ای در بدنه وزارت صمت می رسد.

 

بدنه وزارت صمت و برخی از قدرت های سیاسی محلی نیز اجبار به حضور خودروسازان بزرگ در نمایشگاه های استانی دارند

 

* پیشتر به سود عده ای در وزارت صمت از برپایی نمایشگاه های خودرو اشاره کردید، کدام بخش از وزارت صمت بیشتر فشار را به خودروسازان جهت حضور وارد می کنند؟

بدنه وزارت صمت به خودروسازان جهت حضور در نمایشگاه های مختلف خودرویی فشار وارد می کنند، منظور از بدنه وزارت صمت برخی از کارشناسان این وزارتخانه هستند که با دیکته «حضور» به خودروسازان، آن ها را به این گردهمایی های تحمیلی می آورند. در کنار این مورد نیز برخی از قدرت های سیاسی محلی نیز اجبار به حضور خودروسازان بزرگ در نمایشگاه های استانی دارند. فساد مافیای صنعت خودرو متاسفانه به نمایشگاه ها نیز راه یافته و عده ای از این موضوع منتفع هستند.

 

تحمیل هزینه نمایشگاه به خودروسازان با فشار وزارت صمت!| نمایشگاه باید در اختیار صنوف باشد

مجری برگزاری نمایشگاه یا شرکت های خودروساز اعلام کنند که در کدام نمایشگاه آپشن کیفی و ایمنی را کشف کردند؟

 

* می گویند دلیل برپایی نمایشگاه های خودرو در کشور علاوه بر معرفی دستاوردها، استفاده از نظر بازدیدکنندگان جهت بهبود تولید یا عرضه محصول است، نظر شما در این خصوص چیست؟

نظر مشتریان یا بازدیدکنندگانی که یکسال باید در صف تحویل خودرو باشند، می تواند مشکلی از خودروسازان حل کند؟ زمانی که یک شرکت خودروساز برای نظرسنجی در خصوص رنگ سپر یک محصول انجام می دهد از عقیده بازدیدکنندگان استفاده خواهد کرد؟ مجری برگزاری نمایشگاه یا شرکت های خودروساز اعلام کنند که در کدام نمایشگاه آپشن کیفی و ایمنی را کشف کردند؟ زمانی که «بنچ مارک» خودرو در کشور به اندازه سطح ابتدایی خارجی ها به ویژه چینی ها نرسیده، با این شرایط می خواهند از مشتریان نظرخواهی کنند؟

 

* وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو جهت بهبود باید چه اقدامی انجام دهد؟ بیشترین هزینه در نمایشگاه ها مربوط به چه بخشی است؟

معتقدم وزارت صمت موظف به تشویق ایده ها و نوآوری های صنعتگران و نوآوران جوان است، اگر این وظیفه را وزارتخانه مذکور به درستی انجام ندهد، صنعت خودرو رشد نخواهد کرد. در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید گفت بخشی از هزینه نمایشگاه مربوط به مجریان آن است و عمده مخارج مربوط به غرفه سازی ها است، گاهی هزینه غرفه ها از هزینه شرکت در نمایشگاه خودرو گران تر است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار