جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تراکتورسازی خودروساز می‌شود/ برنامه‌ریزی تولید کامیونت انحصاری

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، مصطفی وحیدزاده شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حضور دولت در اقتصاد کشور اتفاقی است که حتی از پیش از انقلاب بر کشور ما حاکم بوده و البته حضور دولت در صنایع مادری چون تراکتورسازی الزامی است و سازمان نوسازی نیز بر همین اساس شکل گرفته است با این حال وجود ۱۷ هزار و ۵۰۰ سهامدار نشان می دهد که تراکتورسازی ایران خصوصی‌ترین شرکت استان است و می تواند الگویی برای بخش دولتی و خصوصی باشد.

 

وی ادامه داد: از ۱۳۴۷ تا آبان ۱۴۰۰ روزانه تنها ۸۲ موتور در تراکتورسازی تولید می شد اما در کمتر از ۶ ماه و در اواخر اسفند ۱۴۰۰ این تعداد را به ۱۲۹ موتور در روز رساندیم و اکنون روزانه ۱۴۰ موتور در این مجموعه تولید می کنیم و امروز به مدد همین نگین صنعت استان بسیاری از قطعه سازان آذربایجان شرقی که به سمت تعطیلی می رفتند، نه تنها از این شرایط رهایی یافته اند بلکه به سمت توسعه فعالیت خود حرکت می کنند و زمینه اشتغال جدید و در کل تحول اقتصاد صنعتی در استان فراهم شده است.

 

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی خاطرنشان کرد: شرکت کمباین سازی که از لحاظ قدمت و شکل‌گیری همزاد و هم دوره تراکتورسازی و افتخار صنعت کشور محسوب می شود، به دلیل نبود موتور و مشکلات ارزی و عدم صرفه واردات موتور مورد نیاز در آستانه تعطیلی قرار داشت بود اما اکنون به قدری موتور برای آنها تامین می کنیم که نه تنها از تعطیلی نجات یافته بلکه مدیر آن می گویند ظرفیت لازم برای استفاده از تعداد بالای موتورهای تحویلی تراکتورسازی را نداریم و همه اینها نتیجه تفکر از نوع بخش خصوصی است.

 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج هزار نیروی کار به طور مستقیم و ۶۰۰ تامین کننده با تراکتورسازی همکاری می کنند که ۲۰۰ مورد آنها تامین کننده های خارج از استان آذربایجان شرقی هستند و در ۶ ماه گذشته ۵۰۰ نیروی جدید نیز در مجموعه جذب شده اند و و بر اساس نظر کارشناسان حوزه اشتغال هر فرد شاغل در یک مجموعه ضریب تاثیری بر سه تا پنج نفر در خارج از مجموعه دارد و این نشان از تاثیر بالای مجموعه های صنعتی و تولیدی همچون تراکتورسازی بر حوزه اجتماعی و اقتصادی جامعه و افتخاری برای ما است.

 

 

وحیدزاده تصریح کرد: خودروسازی دیزلی آذربایجان شرقی در چند سال گذشته تعطیل بوده و بر همین اساس تولید ۴۵۰ دستگاه کامیونت ۱۱ تن را برای سال آینده هدف‌گذاری کرده ایم که یک محصول انحصاری در اختیار شرکت تراکتورسازی است و به تدریج در مسیر خودروساز شدن قدم خواهیم برداشت چرا که تراکتورسازی می تواند و توان و ظرفیت لازم را دارد به قطب سوم خودروسازی کشور تبدیل شود و تنها در یک مورد ۴۹ درصد سهام سیبا موتور به عنوان بزرگترین تولید کننده کشنده ها و کامیونت کشور در اختیار تراکتورسازی است.

 

 

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی گفت: موضوع اعلام موجودیت تراکتورسازی به عنوان قطب سوم خودروسازی را در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور و یا معاون اول به تبریز و رونمایی از محصولات تراکتورسازی اعلام خواهیم کرد چرا که امروز در حدی از توانمندی قرار داریم که توانسته ایم رکورد بیشترین میزان تولید تراکتور در اوایل دهه هشتاد را که ۲۹ هزار دستگاه در یک سال و آن هم با موتور وارداتی از انگلیس بود، با تولید ۳۰ هزار دستگاه صددرصد داخلی بشکنیم.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار