به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، هیوندای سوناتا LF یکی از معدود خودروهای بازار ایران با فناوری هیبرید است. این مدل با تیپهای مختلف در کشورمان وجود دارد.
سال گذشته به بررسی هیوندای سوناتا LF 2018 پرداختیم؛ اما امروز قصد داریم تا مدل ۲۰۱۷ را بررسی و با LF 2018 مقایسه کنیم.
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ هیوندای سوناتا هیبریدی ۲۰۱۷ رفتهایم تا شما را با مزایا و معایب این خودرو بیشتر آشنا کنیم.
چرا باید خودروی هیبریدی خرید؟
غالب خودرو های هیبریدی و بهخصوص پلاگین هیبرید از گذشته تا امروز در ایران اقبال خوبی نداشتهاند. در این میان سه خودروی هیبریدی محبوبیتشان از باقی بیشتر شد. آن سه خودرو لکسوس NX 300h، هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا C-HR هیبرید بودند. دلیل استقبال کم مشتریان از این دسته خودروها قیمت بالای باتری، پیچیدگی فنی و از همه مهمتر وجود گیربکس CVT بود. اما در این میان سوناتای هیبریدی و اپتیما هیبریدی برخلاف رقبایشان از گیربکس AT بهره میبردند. همین موضوع ارزش خرید این دو خودرو به خصوص هیوندای سوناتا را بهمراتب بیشتر از رقبا کرده است.
تفاوت ظاهری هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷
هنگامی که به ظاهر جلویی LF 2018 مینگرید جلوپنجره بزرگ و چهره خشن آن به شما حس خودروهای اسپرت را القا میکند. اما در LF 2107 خبری از خطوط خشن و چهره اسپرت نیست و طراح این اتاق، محافظهکارانهتر عمل کرده است. خوشبختانه در LF 2017 از چراغشور بهرهمند هستید اما در نسخه فیسلیفت خبری از چراغشور نیست. دی لایتی که در LF 2017 است به نسبت LF 2018 کوچکتر و در LF 2018 علاوه بر خط افقی دی لایت تعدادی چراغ کوچک هم اضافه شدهاند.
از نمای کناری که به هر دو مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نگاه کنید تفاوتی احساس نمیکنید و تنها فرق میان رینگها به چشم میآید. نکتهای که در مورد رینگهای خودروهای هیبریدی باید بدانید این است که هیچگاه نباید رینگ آنها را عوض یا رینگ غیر فابریک بر رویش نصب کنید.
در عقب خودرو جایگذاری چراغها تفاوتی ندارد و قاب چراغ تغییر بیشتری داشته. اما بیشترین تفاوت میان دو نسل در عقب، محل جایگذاری قاب پلاک است. درب صندوق LF 2018 خیلی خلوت و ساده اما در LF 2017 درب صندوق شلوغتر است.
کابین و امکانات هیوندای سوناتا ۲۰۱۷
هیوندای سوناتا هیبرید سه تیپ در بازار ایران دارد که عبارتاند از GL، GLS و GLS+ که GL پایینترین و GLS+ فول آپشنترین است. در نسخههای GLS+ مدل ۲۰۱۸ صندلیها قهوهای رنگ و در LF 2017 آبی است. به دلیل این که این رنگ آبی در صندلیهای کادیلاک سویل به کار رفته، سوناتا هیبرید ۲۰۱۷ فول در بازار با نام هیوندای سوناتا صندلی کادیلاکی هم شناخته میشود.
متریال استفاده شده بر روی دربها، پلاستیک و پد نرم بوده و فقط در قسمتهای پایینی درها از پلاستیک خشک استفاده شده است. متریال داشبورد هم پلاستیک نرم است. به دلیل این که این خودرو کارکرد کمی تا امروز داشته افت کیفیت در کابین خیلی نمایان نیست و کیفیت فرمان و دسته دنده هیچ تغییری نکرده. در کابین هیوندای سوناتا مانند اکثر خودروهای هیوندای فضای بسیاری برای قرار دادن وسایل قرار دارد.
روی داشبورد سوناتا ۲۰۱۷ طرح کربن و در سوناتا ۲۰۱۸ طرح چوب کار شده. روی در راننده کلیدهای مموری صندلی، شیشهبالابرها (فقط شیشه راننده و سرنشین اتوماتیک برقی است)، تنظیم برقی آیینه، آیینه تاشو برقی و قفل در و پنجرهها قرار دارد. صندلی راننده ۱۲حالته برقی است و این خودرو از گرمکنهای چهار صندلی، سردکن صندلیهای جلو به همراه گرمکن فرمان بهرهمند است. سمت چپ فرمان کلیدهای در باک، صندوق پران، خاموش/روشن کردن ESP به همراه رادار نقطه کور و تنظیم میزان نور وجود دارد.
بر روی کنسول میانی کلید ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور جلو، درایو مود و پرده عقب برقی قرار دارد. جالب است بدانید هنگامی که دنده را روی حالت R قرار میدهید پرده عقب به طور اتوماتیک پایین میآید. در مانیتور میزان شارژ باتری و مصرف شارژ لحظهای قابل نمایش است. سقف سوناتا پانورامیک است و کلیدش به همراه کلید چراغهای سقفی بر روی کنسول سقفی نصب شدهاند. کلاستر از دوبخش آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری تشکیل شده. در کامپیوتر سفری اطلاعات بسیاری به نمایش در میآید به طور مثال شما میتوانید برای آن مدت یا کارکرد بعدی که لازم است سرویسهای دورهای را انجام دهید مشخص کنید و خودرو روی کامپیوتر سفری کلاستر به شما یادآوری میکند.
بر روی فرمان کلیدهای تنظیم کروز کنترل و تنظیمات کامپیوتر سفری وجود دارد. ابعاد کلیدها خوشبختانه همچون خودروهای تویوتا بزرگ است. بر روی پنل تهویه کلیدی با نوشتهٔ DRIVER ONLY یا (فقط راننده) مشاهده میکنید. این کلید سبب میشود هنگامی که خودرو فقط دارای یک سرنشین است باد کولر فقط به راننده بوزد و دریچه کولرهای باقی سرنشینان بسته میشود تا مصرف سوخت کمتر گردد.
سرنشین ردیف عقب از زیرآرنجی بهرهمند است و فضای پا و سر برایش بسیار مناسب است؛ پردههای بقل دستی و پردهٔ عقب برقی است. بر روی درها کلید گرمکن صندلی هم قرار دارد و پشت کنسول جلو علاوه بر دریچه تهویه سوکت ۱۲ ولت وجود دارد. صندوق عقب دستی باز میشود و فضای بسیار بزرگی دارد که البته باتری خودرو هم داخل آن جایگذاری شده اما زاپاس از آن حذف شده. سیستم صوتی هم برند اینفینیتی و فوقالعاده است که از رنو تالیسمان بهتر است. دربرگیرندگی صندلیها و کیفیت چرمش خیلی خوب و صندلیها کلاً از تالیسمان راحتتر است.
مشخصات فنی هیوندای سوناتا هیبرید
این نسل از هیوندای سوناتا در چین، الجزایر و روسیه و آمریکا مونتاژ شده است. این خودرو از ۷ موتور و ۴ گیربکس در بازار جهانی بهره میبرد. این موتورها عبارتاند از: چهارسیلندر ۱.۶ لیتری T-GDI، چهار سیلندر۲ لیتریMPI، چهارسیلندر ۲.۴ لیتری، چهارسیلندر ۲.۴ GDI، چهارسیلندر ۲ لیتری هیبرید و ۱.۷ لیتری دیزل و ۴ گیربکس عبارتاند از: ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک، ۸ سرعته اتوماتیک و ۷ سرعته دوکلاچه. اما این خودرو در بازار ایران دارای یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری هیبریدی است که میتواند به طور ترکیبی قدرت ۱۹۳ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور را تولید و به چرخهای جلو بفرستد که این خودرو با وزن ۱۵۸۶ کیلوگرمیاش را به گفته کمپانی در ۹.۳ ثانیه از صفر به ۱۰۰ میرساند. مصرف ترکیبی هیوندای سوناتا تقریباً ۵ لیتر است که عدد بسیار جالبی برای این ابعاد و وزن است.
تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا هیبرید
وقتی هیوندای سوناتا را روشن میکنید عملاً هیچ صدایی به گوش نمیرسد و فقط موسیقی کوچکی پخش میشود؛ و باید بگویم که در حالت پارک دور موتور این خودرو بالا نمیرود و سوناتا قابلیت کاتآف و سروصدای زیاد را ندارد. هندلینگ هیوندای سوناتا به نسبت نسل قبل واقعاً بهتر شده و از ترمزهای خوبی هم در این خودرو بهرهمند هستید.
سواری سوناتا به نسبت نسل قبل به مراتب بهتر است اما درحد تویوتا کمری نبوده هر چند از رنو تالیسمان بهتر است. با این که موتور هیوندای سوناتا هیبریدی ۲ لیتری است اما سروصدای زیادی از موتور به گوش نمیرسد. شتاب صفر تاصد این خودرو ۹.۵ ثانیه اندازهگیری شد که با این ابعاد و قدرت، خیلی خوب و راضیکننده است.
اگر بنزین کمی در باک سوناتا باشد حالت رانندگی این خودرو به طور اتوماتیک به مود ECO میرود. در برخی جادهها درصورتیکه شارژ باتری زیاد باشد ممکن است تا چند دقیقه خودرو کاملاً روی برق حرکت کند. هرباک بنزینی که به سوناتا میزنید میتواند بیش از هزار کیلومتر این خودرو را جابهجا کند.
هزینههای نگهداری یک خودروی هیبریدی چگونه است؟
خودرو های هیبریدی غالباً استهلاک پایینی دارند اما مشکلات باتری آنها همیشه معضل بوده است. ولی چرا؟
اگر شما مالک یک هیوندای سوناتا هیبرید باشید و به طور مثال دوهفته این خودرو را در پارکینگ نگه دارید و روشنش نکنید باتری میخوابد و باید تقریباً ۱۸ میلیون برای تعویضش هزینه کنید؛ البته میتوانید باتری فیک ۴ میلیون تومانی بر رویش نصب کنید اما در این صورت تنظیمات برقی خودرو برهم میریزد. قیمت باتری که به موتور قدرت میبخشد هم تقریباً ۳۰۰ میلیون تومان است که عدد وحشتناکی است. در مورد عمر باتری باید بگویم گه اگر با خودروی هیبریدی خود هیچ حرکتی نمیکنید و غالباً در پارکینگ است عمر باتری کم میگردد و البته اگر هم از خودرو کار بسیاری بکشید باز هم عمر باتری کاهش مییابد. در هیوندای سوناتا تا وقتی موتور در حال کارکردن است و یا خودرو بدون گاز دادن در حالت حرکت است باتری شارژ میشود اما اگر ترمز بگیرید باتری شارژ نمیگردد.
ترجیحاً سعی کنید باتری تا انتها شارژ نشود چون همانند گوشی موبایل از عمر باتریاش کم میشود. در مورد بنزین هم باید بگویم که هم مالک این خودرو و هم هیوندای سوناتایی که پارسال بررسی کردیم بنزین سوپر و اکتان در باک نریختهاند و تابهحال هیچ مشکلی برای خودروهایشان پیش نیامده است پس بنابراین این خودرو حساسیت به بنزین ندارد. اما به دلیل این که زاپاس در سوناتا نیست هیوندای با همکاری با شرکت دانلوپ نوعی کیت پنچرگیری را طراحی کرده و آن را جایگزین زاپاس درون صندوق گذاشته است که همین عدم وجود زاپاس دردسر است.
نتیجهگیری
اگر به دنبال یک خودروی هیبریدی هستید که استهلاک کمی داشته باشد و از گیربکس CVT بیزار هستید میتوانید به سراغ هیوندای سوناتا هیبرید بروید. اما بهجای این خودرو میتوانید از کیا اپتیما هیبرید و اپتیما GT لاین، رنو تالیسمان، تویوتا کمری و فولکس پاسات هم استقبال کنید.
نقاط قوت و ضعف هیوندای سوناتا هیبریدی ۲۰۱۷:
نقاط قوت | نقاط ضعف |
مصرف سوخت پایین | قیمت بالای باتریها |
استهلاک کم | پیچیدگی فنی |
حساس نبودن پیشرانه به بنزین کمکیفیت | طراحی ظاهری نهچندان مدرن به نسبت رقبا |