به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، به تازگی آمار فروش لوکس سازان در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است و به نظر میرسد فاصله بین تسلا با سه برند لوکس آلمانی کمتر از قبل میشود.
محصولات برقی تسلا طرفداران زیادی پیدا کردهاند و قطعاً سیاستهای جدید دولتها در همهگیری چنین خودروهایی میتواند برگ برنده تسلا باشد؛ و اینجاست که خبری از برندهای سنتی نیست. تسلا که زمانی یک برند با بازاری محدود به شمار میرفت سرانجام از مرز فروش ۱ میلیون دستگاه خودرو عبور کرد.
این خودروساز آمریکایی سال قبل تعداد ۱.۳۱ میلیون دستگاه خودرو را به فروش رسانده است که اولین بار از مدتها قبل به شمار میرود؛ اما سورپرایز کننده ترین بخش گزارش ما مقایسه میزان فروش با سال ۲۰۲۱ است به گونهای که شاهد رشد ۴۰ درصدی فروش تسلا در بازاری بسیار پیچیده هستیم.
همانطور که میدانید چند روز پیش جلسه سهامداران تسلا برگزار شد و اگرچه هیچ خبری از تولید و عرضه محصولات جدید نبود اما این خودروساز هدف خود برای سال ۲۰۲۳ را فروش ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو اعلام کرده است. دلیل اصلی رشد تسلا را میتوان تولید مدل ۳ بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ دانست. همین خودرو به تسلا اجازه گسترش حضور در اروپا و چین را داد.
زمانی که مشتریان به محصولات تسلا روی خوش نشان دادند نوبت به کراس اوور برقی مدل Y رسید که رشد این برند را شدت بخشد. از آن زمان تاکنون میزان فروش تسلا بالاتر رفته است و بین سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ حدود ۱۷ برابر شده است.
از طرف دیگر باید به برندهای لوکس سنتی بپردازیم که سه نماینده اصلی آنها گروه بی ام و، مرسدس بنز و آئودی هستند. شرکتهای یاد شده به لطف توانایی بالا در پاسخگویی به نیازهای مشتریان و ارائه محصولات گوناگون در کلاسهای مختلف توانسته بودند چندین دهه حکمرانی را در کلاس لوکسها داشته باشند. سال پیش گروه بی ام و با فروش ۲.۴۰ میلیون دستگاهی با برندهای بی ام و، مینی و رولزرویس رتبه یک را به خود اختصاص داد هرچند که این آمار حاکی از افت ۵ درصدی به دلیل کاهش تقاضا در آلمان و چین است.
رتبه دوم لوکس سازان نیز به مرسدس بنز رسید هرچند فروش ۲.۰۴ میلیون دستگاه مرسدس نشان دهنده رشد ۵ درصدی نسبت به یک سال قبلتر است. آئودی نیز مثل همیشه به کسب رتبه سوم بسنده کرد. ارباب حلقهها در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱.۶۱ میلیون دستگاه خودرو به فروش رساند و افت ۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ ثبت کرد. افت فروش آئودی نیز به دلیل کاهش تقاضا در کشور چین بوده است.
آمار فروش لوکس سازان در سال ۲۰۲۲ نشان دهنده چگونگی آماده شدن تسلا برای تغییر وضعیت بازار خودروهای لوکس است. این برند به گسترش حضور خود در بازارهای جهانی از طریق تأسیس کارخانههای جدید ادامه میدهد و به تازگی نیز خبر تأسیس یک کارخانه در مکزیک را اعلام کرده است.
در همین اثنا انتظار میرود تولید هاچبک یا کراس اووری کوچک و ارزانقیمت توسط تسلا اعلام شد و در نهایت شاهد تولید وانت برقی سایبرتراک نیز خواهیم بود. برند برقی آمریکایی میخواهد در کلاسهای پایه و وانت حرف اول را بزند و باید منتظر ماند و دید تحولات بازار به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.
از طرف دیگر برندهای لوکس آلمانی نیز تلاشهای زیادی را برای بهبود تکنولوژی و عملکرد خودروهای برقی خود انجام میدهند هرچند دادههای جدید چیز دیگری را نشان میدهد؛ به عبارت دیگر باید گفت مجموع فروش خودروهای برقی بی ام و، مرسدس بنز و آئودی در سال ۲۰۲۲ برابر با ۴۸۳,۲۰۰ دستگاه بوده است که تنها ۳۷ درصد کل فروش تسلا را تشکیل میدهد.
اگر مشتریان همچنان در سال جاری به خودروهای برقی روی خوش نشان دهند تسلا احتمالاً تا پایان سال از آئودی پیشی خواهد گرفت و این تنها آغاز مسابقهای مهم است که میتواند به قیمت سقوط برخی برندهای صاحبنام تمام شود.