به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران تصمیم سازمان ملی استاندارد مبنی بر توقف تولید سایپا 151 و نیسان آبی را بدون توجه به تبعات اقتصادی، فنی و اجتماعی آن دانست و در این راستا به وضعیت نامناسب حملونقل بار در کشور، انباشت خودروهای فرسوده و سیاستهای نادرست دولت و سازمان ملی استاندارد اشاره کرد.
امیرحسن کاکایی اظهار کرد: «با توقف تولید این دو خودرو، مردم از خودروهای قدیمی و موتورسیکلت حملونقل بیشاز گذشته استفاده میکنند.» وی افزود: «همه نوع تخلفات رانندگی و خطرات ناشی از آن در سطح کشور اتفاق میافتد که دلیل آن شرایط بد اقتصادی است.
این موضوع مهم است و نمیتوان وضعیت ایمنی خودروهای داخلی را بدون توجه به شرایط اقتصادی جامعه ارتقا داد.» وی دو آپشن دیلایت و اتولایت را مختص کشورهای اروپایی همچون هلند با آبوهوای ابری دانست که رانندگی، وضعیت جادهها و خیابانها در این کشورها از اصول و قواعد تبعیت میکند.
وی ادامه داد: «در تهران که حجم انبوهی از بار با موتورسیکلت جابهجا میشود، حذف این وانتبارها چه تبعاتی خواهد داشت؟ مصرفکننده خودرو کار، با حذف وانت پراید ناچار است پیکاپ با قیمت یکمیلیارد تومان را جایگزین کند.» کاکایی این تصمیم سازمان ملی استاندارد را مایه تعجب دانست و افزود: «تصمیمات سازمان ملی استاندارد موجب گمراهی مردم بوده و بهجای اینکه در واقعیت، موجب کاهش هزینههای آنها شود، موجب افزایش هزینهها است.»
وی با تاکید بر اینکه در شرایط مناسبتر اقتصادی دو خودرو وانت پراید و نیسان آبی بهطور خودبهخود از چرخه حذف میشدند، در ادامه تصریح کرد: «افراد، متقاضی خودرو ایمنتر هستند، اما نمیتوان شرایط اقتصادی را نادیده گرفت.» این کارشناس صنعت خودرو با تصریح اینکه دو آپشن دیلایت و اتولایت بهطوری جدی در بحث ایمنی اثرگذار نیستند، بیان کرد: «دو آپشن دیلایت و اتولایت جزئیات تکنولوژیکی دارد که تامین آن بهشدت وابسته به خارج کشور است.»
کاکایی با بیان اینکه اوضاع حملونقل بار در درون و بیرون شهرها به دلیل سیاستهای اشتباه دولت بهویژه سازمان ملی استاندارد روزانه نامناسبتر میشود، گفت: «300هزار خودرو فرسوده سنگین داریم و دلیل آن فقدان توان اقتصادی مردم است.» وی با بیان اینکه با حذف این دو خودرو، مردم خودرو فرسوده را بیش از گذشته نگهداری میکنند، تاکید کرد: «قبل از وانت پراید، برای جابهجایی بار از موتورسیکلت استفاده میشد که بسیار مخاطرهآمیز بود و اکنون وانت پراید جایگزین شده است، به این موضوعات باید توجه شود.»
به گزارش خبرخودرو، این کارشناس صنعت خودرو در پایان تصریح کرد: «اگر نگران ایمنی هستیم، به چه دلیل از جابهجایی غیراصولی بار بهوسیله موتورسیکلت جلوگیری نمیشود؟ اما در مقابل به خودروسازی ضربه میزنیم و میگوییم وضعیت نامناسبتر شده است.
سازمان ملی استاندارد نیز اخیرا روزانه دستورالعملهای صادر میکند، درحالیکه باید برای صنعت خودرو، سالانه و متناسب با شرایط اقتصادی و فنی کشور عمل کنند و با زورگویی مشکل رفع نمیشود.»