جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تعیین‌تکلیف خودروهای دپویی با آزادسازی واردات خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از«دنیای اقتصاد» در این رابطه با سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک به گفت‌وگو پرداخته است. لطیفی می‌گوید بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ حدود ۱۲هزار خودرو امکان ترخیص به دلیل ممنوعیت اعلام‌شده پیدا نکرده بودند و تشریفات قانونی مربوط به ترخیص آنها سپری نشده بود.

این در شرایطی است که در دولت قبل در چهار مرحله، فرصتی برای انجام تشریفات و ترخیص آنها و برای حل این مشکل بر اساس حقوق مکتسبه واردکنندگان داده شد تا واردکنندگان بتوانند همه مراحل ترخیص از جمله تاییدیه استاندارد و اظهار به گمرک و پرداخت حقوق ورودی را برای خودروهای دارای ثبت سفارش انجام دهند. وی ادامه داد که در مهلت‌های داده‌شده حدود ۱۰هزار دستگاه خودرو از بین ۱۲هزار خودرویی که در مبادی ورودی مانده بودند ترخیص و روانه بازار کشور شدند.

 

به گفته سخنگوی گمرک کشور اکنون حدود ۲هزار خودرو هنوز در اماکن بندری و گمرکی مانده‌اند که مشکل حدود ۹۰۰ دستگاه از بین آنها مشکل ثبت سفارش است. وی در ادامه تاکید می‌کند که البته از این بین بیش از ۳۰۰ خودرو ثبت سفارش داشته‌اند اما ثبت سفارش به دلیل انجام در دوره ممنوعیت از طریق برخی کارکنان دارای دسترسی ثبت سفارش در وزارت صمت وقت و از طریق اعلام گمرک و ورود نهادهای نظارتی باطل شده است.

لطیفی تاکید می‌کند که اگر دولت جدید تصمیمی در مورد واردات خودرو بگیرد این ۹۰۰ خودرو هم اگر امکان ثبت سفارش بیابند، می‌توانند ترخیص شوند و حتی صاحبان این خودروها می‌توانند امروز هم خودروهای خود را مرجوع کرده و در کشور دیگری به فروش برسانند. اما این خودروها از آنجا که مربوط به سال ۲۰۱۷ و قبل از آن هستند، ارزش چندانی در بازارهای بین‌المللی نداشته و صاحبان آنها ترجیح می‌دهند برای عرضه این خودروها در بازار ایران صبر کنند.

 

سخنگوی گمرک کشور در ادامه با اشاره به این نکته که برای بیش از ۱۰۰۰ خودروی باقی‌مانده در گمرکات، دو مشکل قضایی ممکن است وجود داشته باشد افزود: گروهی از آنها به دلیل ظن به قاچاق پرونده‌هایی در حوزه قضایی دارند و اگر اتهام آنها ثابت شود، خودروها به سازمان اموال تملیکی سپرده شده و تصمیمات در حیطه قانونی آن سازمان انجام خواهد شد.

مشکل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، مربوط به شاکی خصوصی است که می‌تواند موارد متعددی را در بر بگیرد، از تامین اموال تا شکایت از واردکنندگان از جمله موارد مرتبط با پیش‌فروش خودروها، مثلا خودرویی فروخته شده اما خودرویی تحویل داده نشده و حتی ممکن است واردکننده در زمان ممنوعیت واردات این سفارش را گرفته و پیش‌فروش کرده باشد. برای این موارد نیز پرونده تحویل قوه قضائیه داده شده تا رای مربوطه صادر شود.

وی تاکید می‌کند که هر زمان این خودروها بتوانند رای برائت از قوه قضائیه دریافت کنند، واردکنندگان می‌توانند انجام تشریفات ترخیص را انجام داده و خودروی خود را بدون محدودیت زمانی ترخیص کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار