کریمی ادامه داد: مجموع تولید خودرو در سال گذشته حدود ۹۰۰هزار دستگاه بود که این عدد تا پایان امسال به حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه می‌رسد.  البته ۱۰۰ هزار دستگاه ناقص مربوط به سال گذشته نیز امسال تکمیل و به مشتری تحویل داده شده؛ درواقع تعداد خودروهای تحویلی در سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه است و نسبت به آمار سال گذشته رشد قابل‌توجهی دارد؛ هرچند با وجود رشد عرضه، همچنان شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا وجود دارد.

 

علی‌اکبر کریمی تصویب واردات خودرو در کمیسیون صنایع و مجلس یازدهم را اتفاقی مهم برشمرد و تصریح کرد: دولت نیز آیین‌نامه مربوط به آن را تدوین کرد و فرآیند واردات خودرو آغاز شده و تاکنون تعدادی از خودروها نیز وارد کشور شده‌اند. این روند همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز با شتاب بیشتری انجام شود.

 

 

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برای سال آینده تولید یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است، افزود: امیدواریم با افزایش واردات و تیراژ تولید، عقب‌افتادگی سال‌های گذشته در این حوزه جبران شود، زیرا از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید سالانه خودرو کمتر از یک‌میلیون دستگاه خودرو تولید بود و این شرایط موجب شده تقاضای پاسخ‌داده‌نشده متراکم شود که باید در سال‌های آینده پوشش داده شود؛ اگرچه بحث نوسازی خودروهای فرسوده و جایگزین آن‌ها نیز مطرح است که این موضوع نیز باید در تقاضا لحاظ شود.

 

 

وی بیان کرد: یکی از گلایه‌های مطرح‌شده در کمیسیون، موضوع نابسامانی در نحوه عرضه و فروش خودرو بود که این مشکل در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

 

 

 

وی ادامه داد: شورای رقابت اوایل سال آینده موضوع قیمت‌ خودرو را با توجه به صورت‌های مالی خودروسازان، عوامل موثر در افزایش قیمت و قیمت تمام‌شده خودرو تعیین می‌کند و پیش‌بینی می‌شود بخشی از فاصله قیمتی به این ترتیب تعیین‌تکلیف شود.