به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، گروه خودروسازی سایپا با توقف تولید پراید و تیبا به دنبال تنوعبخشی به خانواده کوییک است و به همین خاطر نسخههای S و R آن را تولید کرده است اما تفاوت آنها در چیست؟ با همراهی شما عزیزان هر دو خودرو را بررسی خواهیم کرد که تفاوت های آنها با یکدیگر را بشماریم.
پراید یکی از قدیمیترین و البته پرفروشترین خودروهای سایپا در بازار بود که اگرچه همواره به دلیل کیفیت و ایمنی بسیار پایین موردانتقاد قرار میگرفت اما همچنان با تمام قدرت در خط تولید قرار داشت. سایپا اما در سال ۸۹ به فکر رونمایی از خودروی جدید تیبا افتاد. این خودرو که در ابتدا نام مینیاتور را بر پیشانی داشت در حقیقت نسخهای ارتقا یافته از پراید به شمار میرفت.
تیبا بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالیکه پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعفهایش، به دلیل قیمت مناسب و تواناییهایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و بهسرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند.
این خودرو اولین محصول سایپا محسوب میشود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً بهعنوان پایهای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل کوییک مورداستفاده قرار گرفت. کوییک را میتوان نسخه فیس لیفت و ارتقا یافته از تیبا هاچبک دانست چراکه هر دو خودرو از پلتفرم و قوای محرکه مشترک استفاده میکنند. در واقع کوییک بر اساس تیبا هاچبک یا همان تیبا ۲ شکل گرفته است. از آنجایی که تولید تیبا و تیبا ۲ متوقف شده است بنابراین خریداران میبایست از بین ساینا یا کوییک انتخاب خود را انجام دهند و ما نیز میخواهیم تفاوت کوییک S و R را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.
تفاوت کوییک S و R
در همین ابتدای مقاله خدمت شما عزیزان عرض کنیم که این دو خودرو از نظر پلتفرم، قوای محرکه و سایر بخشهای فنی تفاوتی با یکدیگر ندارند و وجه تمایز آنها به برخی ویژگیهای ظاهری و تجهیزات و تزئینات داخلی محدود خواهد بود. کوییک به عنوان یک هاچبک جوانپسند جزو ارزانترین خودروهای داخلی بوده هرچند با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون تومانی از دسترس افراد زیادی خارج شده است. با این وجود افرادی که به دنبال خرید یک خودروی صفرکیلومتر با استهلاک پایینتر نسبت به خودروهای کارکرده هستند احتمالاً کوییک S و R را گزینه مطلوبی خواهند یافت.
نمای جلوی کوییک S و R (تفاوت در فرم سپر، جلوپنجره و تریم قطعات رنگی)
کوییک R که پس از نمونه معمولی کوییک معرفی شد تنها در رنگبندی بدنه (آپشن بدنه دو رنگ سفید-مشکی، نقره ای-مشکی، سفید-قرمز، مشکی-قرمز، کرم-مشکی) و همچنین تریم رنگی داخل کابین با کوییک معمولی تفاوت دارد. همچنین این خودرو از رینگاسپرت استفاده میکند هرچند به نظر میرسد نمونههای جدید کوییک R نیز بدون رینگ آلومینیومی تحویل مشتریان شدهاند. کوییک R از همان پیشرانه تیبا یعنی نمونه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری M15 با ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور استفاده کرده است. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو فرستاده میشود.
کوییک S نیز از همین پیشرانه استفاده میکند و بنابراین تفاوتی در این بخش بین کوییک S و R وجود نخواهد داشت هرچند برخی تفاوتهای جزئی همچون استفاده از دریچه گاز برقی در کوییک S را نیز باید برشمرد. سایپا برای اینکه به خانواده کوییک تنوع ببخشد نسخه S را با برخی تفاوتهای ظاهری جزئی تولید کرد. این خودرو در نمای جلو از سپر و جلوپنجره متفاوتی استفاده کرده و طراحان سعی داشتهاند چهره کوییک را به یوزپلنگ شبیه کنند. به این مورد باید وجود دی لایت در کوییک S را نیز اضافه کرد. جدای از این موارد، باقی بخشهای بدنه مشابه کوییک R است هرچند آپشن بدنه دو رنگ در آن وجود ندارد. اما با ورود به داخل کابین تفاوت کوییک S و R نمایان تر خواهد شد. درحالیکه کوییک R از پشت آمپرهای معمولی متعلق به تیبا استفاده میکند، کوییک R به پشت آمپرهای جدید مشابه ساینا S مجهز شده و فرمان این خودرو نیز از نوع دی کات است. به غیر از این مورد و عدم وجود تریم رنگی برخی قطعات در کوییک R، دو خودروی موردبحث تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
کابین کوییک R (سمت راست) و کابین کوییک S (سمت چپ)
در جداول زیر مشخصات کامل دو خودروی کوییک S و R به همراه امکانات ایمنی و تجهیزات آنها ذکر شده است.