به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، با توقف تولید خودروی ناقص و عرضه خودرو به صورت عبور مستقیم از خط تولید به دست مشتریان، گردش مالی و نقدینگی در گروه صنعتی ایرانخودرو با فروش خودروهای کامل تقویت شده و آمارها بیانگر افزایش تولید در این گروه صنعتی است. پس از حذف روش ارائه آمار کالای نیمهساخته (مکانیکی) برای تولید، بهجای محصول کامل و برقرار شدن شیوه تولید کامل و قابلعرضه به مشتریان، محصولات در گروه صنعتی ایرانخودرو بدون کسری قطعه تولید شده و به مشتریان عرضه میشوند و این موضوع سبب بهبود تامین نقدینگی و افزایش در تیراژ تولید شده است.
برمبنای این گزارش، از هفته ۲۸ امسال و همزمان با به صفر رسیدن خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایرانخودرو، نقطه پایانی بر تولید ناقص گذاشته شده و این خودروساز با عبور از شرایط بحرانی و با تحول در نحوه مدیریت منابع خود، توانسته سبب افزایش عرضه به بازار و تامین تقاضای مشتریان شود. در هفته ۳۶ امسال نیز تولید خودروی کامل از مرز ۱۵هزار دستگاه عبور کرده و دستیابی به عدد تولید هفتگی ۱۷هزار دستگاه نیز بهزودی رقم خواهد خورد. گروه صنعتی ایرانخودرو در تلاش است با تداوم جریان نقدینگی، پرداخت مطالبات قطعهسازان و تامین قطعات شرایط تحقق هدف تولید امسال را در دو گروه سواری و تجاری نیمه سنگین و سنگین فراهم کند.
در همین حال تعداد عرضه محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو تا روز ششم آذرماه در دو گروه سواری و تجاری نیز حکایت از نزدیک شدن به مجموع عرضه سال گذشته دارد و طبق هدفگذاری صورتگرفته در پایان آذرماه، عدد تولید و عرضه محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو از مجموع تیراژ تولید و عرضه سال گذشته عبور خواهد کرد. این خودروساز تا ششم آذرماه موفق به عرضه بیش از ۴۰۲هزار دستگاه خودرو شده که از مجموع عرضه سال گذشته حدود ۵۶هزار دستگاه فاصله داشت.
مدیریت هوشمندانه منابع موجود و حذف خودروهای ناقص از فرایند تولید، دستاوردهای قابلتوجهی را در ایران خودرو رقم زد که صرفهجویی هفتهزار میلیارد تومانی و افزایش کیفیت محصولات بخشی از آن است. این در شرایطی است که تولید ناقص در سال گذشته هزینه چهارهزار میلیارد تومانی را سبب شده است. در صورت ادامه تولید ناقص و عدمعرضه تمامی محصولات تولیدی، نیاز به نقدینگی برای حفظ شرایط و ادامه تولید به میزان حداقل ۲۲هزار میلیارد تومان افزایش مییافت.