به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو – حتی در حالیکه صنعت خودروسازی خود را با فناوریهای جدید مانند خودروهای برقی و خودران از نو میسازد، یک ویژگی اساسی وجود دارد که درآمد و هزینهها را به هم مرتبط میسازد و آن چیزی نیست به غیر از کیفیت. مشتریان در بازارهای رقابتی موجود در سراسر جهان برای انتخاب خودروی مورد نظر خود به سنجههای تولید مانند گزارش مشتریان و گزارش جیدی پاور نگاه میکند که به آنها اطلاع میدهد کدامیک از فروشهای هر شرکت اطمینانپذیری و ایمنی را به دنبال داشته است. در طرفی که خودروسازان قرار دارند نیز معادله سودآوری تحت تاثیر هزینهها در قالب گارانتی و فراخوانهای منتشر شده برای جمعآوری است که گزارش مالی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه سودآوری میتواند از دو جنبه اصلاح شود. متاسفانه آئودی و فولکسواگن سالهای زیادی به خاطر مشکلات و مسایل مربوط به کیفیت دچار لطماتی شدند و به همین خاطر است که برند لوکس آئودی در تلاش است تا با اصلاح رویه پیشین خود، که از قضا با اوج بحران رسوایی دیزلی فولکسواگن همزمان بود، دوران جدیدی ار سودآوری را برای خود رقم بزند.
کابوس طولانی
از سال 2014 تا 2018 گروه خودروسازی فولکسواگن پنجمین جمعآوری بزرگ صنعت خودروسازی را تجربه کرد.
در همین چارچوب زمانی فولکسواگن یا آئودی در قعر لیست کیفی 10 شرکت خودروسازی قرار داشتند که توسط جیدی پاور تهیه میشود.
در سال 2016 نیز موسسه پاپیولار مکانیکس آئودی را به خاطر عدم اطمینان پذیری به عنوان پنجمین برند گرانقیمت معرفی کرد.
بدتر اینکه میزان استفاده از نرمافزارها در صنعت خودروسازی به شکلی تصاعدی رو به افزایش بود و همزمان همین موضوع میزان فراخوانها برای جمعآوری را افزایش میداد.
گزارش مربوط به نقصاهی فنی و فراخوانها که سال 2019 توسط موسسه اشتوت منتشر شد گویای این مساله بود که بین سالهای 2013 تا 2018 نقصهای مربوط به قطعات الکترونیکی دو برابر شده و این قطعات حدود 26 درصد دلیل فراخوانها را تشکیل میدهند. مواجهه با مشکلات اساسی در دورانی آشوبزده موقعیتی مهارناپذیر و غیرقابل مدیریت را برای شرکتهایی همچون آئودی رقم زد.
استقبال از تغییر
واضح بود که باید تغییری صورت بگیرد و آئودی هم همین کار را کرد. در سال 2015، آئودی و فولکسواگن برنامهای جدید را با عنوان برنامه بهبود کیفیت نرمافزار لیدار آغاز کردند که در آن از تامینکنندگانی که قطعات معیوب عرصه میکردند خواسته میشد تا یک ناظر بیرونی مستقل را برای نظارت بهبود و پیشرفت عملکرد خود استخدام کند.
همین پیشرفتها نه تنها به بهبود کیفیت قطعات منجر شدند بلکه در نهایت هزینه را برای تامینکننده کاهش دادند که این موضوع برای آئودی هم یک برد محسوب میشد.
گزارشهای مالی مربوط به اوایل سال 2020 حاکی از آن بود که گروه خودروسازی فولکسواگن در سالهای 2019 و 2020 توانسته به پیشرفتی اساسی در کاهش میزان انتشار فراخوانها دست پیدا کند.
به علاوه جی.دی پاور در سال 2019 به این اشاره کرد که آئودی به بهبودی قابل ملاحظه در میزان اعتمادپذیریاش دست یافته است.
به گفته جیدی پاور: «حالا خودروهای آئودی به خاطر قابلاطمینان و ایمن بودنشان شهرت دارند». راهبردهای آئودی که مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته شامل ایجاد شبکههای تامین جدید، اعمال جریمههای سنگین و نظارت مداوم بوده است.
کانالهای جدید تامین
برخی از تولیدکنندگان با قطع همکاری خود با تامینکنندگانی که عملکرد خوبی ندارد و توقف پروژههای کنونی یا بعدی به این مشکل واکنش نشان میدهند که خود این کار میتواند مشکلساز باشد.
اگر مثلا دو سازنده وظیفه تامین قطعات مورد نیاز را برعهده داشته باشند قطع کردن یکی از دو جریان ورود قطعات میتواند مشکل آفریتن باشد و علاوه بر افزایش قیمت به خاطر کنار گذاشتن یکی رقبا، میتواند در دورههایی که تقاضا برای محصول بالاست آسیبهایی را وارد کند.
همچنین اگر شرکت بخواهد به سراغ تامینکننده جدیدی برود باید هزینه زیادی را در دوره توقف تولید و همچنین راهافتادن شبکه تامین جدید متحمل شود.
جریمه و نظارت
خودروسازان اندکی هستند که اهدافی را برای تامینکنندگان خود به لحاظ عملکرد کیفی و به موقع بودن تعیین کرده و شرکتهایی را که نمیتوانند به این اهداف دست پیدا کنند جریمه میکنند.
گرچه در برخی موارد جریمهها هم چندان موثر نبوده و برخی به اثربخشی پاداش بیشتر اعتقاد دارند. برخی از خودروسازان مانند آئودی برای مشکل عرضه قطعات معیوب از راهکار حضور همیشکی ناظران بیطرف استفاده میکنند.
هرچند ممکن است شرکتها با شیوههایی اقدام به دور زدن ناظران کنند اما تجربه آئودی نشان میدهد که در صورت موثر بودن نظارت تا حد زیادی میتوان جلوی هزینهها را گرفت.
میتوان انتظار داشت که با این رویکردها راهبردی آئودی با نفسیتازه در برابر رقیبان قدیمی و همچنین برندهای برقی جدید قد علم کند.